16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Dutch_Lux

Gaat dit wel goed?

Mag ik jullie om hulp vragen?

Mijn iMac 2011 (16gb) begint bij powerpoint ineens enorm traag te worden. Gaat dit wel goed? (zie bijgevoegde plaatjes?) En indien niet, wat moet ik doen?

Activiteitenweergave (schijf)

Activiteitenweergave (schijf)

Activiteitenweergave (geheugen)

Activiteitenweergave (geheugen)

Bijdrager
    Shmoo

Programma’s afsluiten… Computer herstarten en dan eens 15 minuten met rust laten, Spotlight is namelijk bezig met je HD indexeren. Mogelijk heb je een boel bestanden verplaatst of toevoegend op je computer.

Bijdrager
    Dutch_Lux

Ok thx, ik ga het gelijk doen!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

en als er (nog) een HDD inzit vervang die door een SSD

Bijdrager
    Dutch_Lux

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 5 januari 2019 om 20:21</p>
    en als er (nog) een HDD inzit vervang die door een SSD

Ja dat is sowieso wel een goed idee, maar dat zou  in principe niks met dit probleem te maken moeten hebben toch?

(overigens suggesties waar ik dat zou kunnen laten uitvoeren in het midden/oosten vh land, zonder een rib uit mijn lijf kwijt te zijn, zijn welkom)

Bijdrager
    Shmoo

Nou…. stel je HDD is versleten of toont tekenen van slijtage dan verloopt het indexeren van bestanden op die HDD ook moeilijker, zeker wanneer het bestanden zijn die in/op de slechte sectoren van de HDD staan.

Bijdrager
    GoeieDag

Die plaatjes zeggen overigens niet zo veel, want hieruit zijn moeilijk zinnige conclusies te trekken.

Moderator
    Night

Het meest essentiële mis ik: de geheugen¹- en processor-druk vensters.

¹) 

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat Night (en GoeieDag) zeggen:

Geheugendruk en CPU gebruik zijn de grootste oorzaken van het vertragen van een computer.

Kijk dus hoe het daar mee staat. Een proces dat continu de CPU zwaar belast (al dan niet zonder aanwijsbare reden) kan het een en ander vertragen maar ook als de geheugendruk hoog is gebeurt dat vanwege de verhoogde schijfactiviteit (aantal bewerkingen per sec) voor de ‘swap’ bestanden.

In ieder geval is het vervangen van een HDD door een SSD altijd een grote verbetering. Dat weet Apple ook maar om de een of andere reden hebben die de HDD nog geen vaarwel gezegd terwijl ze dat wel vrij snel deden met de floppy en de (ingebouwde) DVD speler.

Bijdrager
    abbenhui

Voor wat betreft tips voor een SSD: ik heb in mijn iMac bij mij thuis de HD laten vervangen door een SSD van Samsung van 1 TB.
    Kostte alles bij elkaar 417 euro, en ik hoefde alleen maar met m’n armen over elkaar een half uurtje toe te kijken.

Kijk even op upgreatest.nl   (nee, ik heb geen aandelen 😄 )

Bijdrager
    Shmoo

En je hebt niet eens koffie voor die meneer gemaakt?

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>Shmoo op 6 januari 2019 om 14:00</p>
    En je hebt niet eens koffie voor die meneer gemaakt?

Jawel; sorry, niet vermeld 😄

Bijdrager
    Dutch_Lux

Goeie tips dank jullie wel!

Het opnieuw opstarten (en onderwijl een paar pending updates door het systeem), en de dingen zien er weer vrij normaal uit (ten minste voor een relatieve leek):

Activiteitenweergave geheugen

Activiteitenweergave schijf

Activiteitenweergave CPU

Bijdrager
    GoeieDag

Met deze afbeeldingen kunnen we wel wat. En zoals je zelf zegt: ziet er oké uit.

Bijdrager
    McPim

Nog een kleine aanvulling: ik zie het ‘photoanalysisd’ proces draaien, ook al in het eerste plaatje. Dat is een achtergrondproces van het programma ‘Foto’s’ dat eenmalig je foto’s analyseert, meestal na een upgrade. Dit kan je Mac tijdelijk wat langzamer doen voelen en je CPU wat meer belasten. Het stopt vanzelf maar soms is het een paar dagen aanwezig.

Bijdrager
    Dutch_Lux

thx guys allemaal zeer behulpzaam, appreciated!

Upgreatest.nl is gecontact! thx

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.