30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Hydræ

Gaan voor baan in Drenthe

Beste OMTers,

vanwege reorganisatie ben ik kort geleden werkloos geworden. Via familie ben ik in contact gekomen met iemand die een eigen bedrijf is gestart in de provincie Drenthe. Inmiddels al op gesprek geweest, ze waren positief en ik kon daar zo komen werken. Ze werken daar met een klein team, wat me erg aanspreekt. Het nadeel is dat je oproepbaar bent buiten werktijd, ook met kerst en andere feestdagen. Zelfs ’s nachts kun je uit je bed worden gebeld.

Het dilemma zit hem in het gaan voor deze job, of toch blijven (solliciteren) hier in de Randstad. Ook ik heb een kleine beperking waardoor het vinden van werk iets lastiger is dan voor iemand anders. Dus ga ik doorploeteren of toch die baan pakken? Drenthe voelt alleen zo buiten de ‘bewoonde wereld’, er zijn relatief weinig voorzieningen buiten de grote steden.

Een vriend van me zegt je moet plannen op de langere termijn; stel je doet het werk een paar jaar en je wilt weer terug naar Haarlem, dan nemen ze liever iemand aan uit de buurt. Hier in het westen is het werk, hier zijn de baantjes. Niet in Gasselternijveenschemond. Je kan wel gaan voor het avontuur, maar is het verstandig?

Dit vind ik een lastig dilemma. Gaan voor de baan, of blijven in de bewoonde wereld?

Bijdrager
    WimVriend

Heerlijke mentaliteit in Drente, vriendelijke mensen. Groningen is om de hoek, schijnt de leukste stad van Nederland te zijn. Ik denk dat je in Drente juist met een beperking eerder aan de bak komt dan hier. Maar wat is wijsheid.

Bijdrager
    hatolex

Met een baan, zoals in jouw geval, in de ICT opteerde ik voor een baan in de randstad. Daar is volgens mij het meeste uitzicht op een baan in die sector.

Maar wat WimVriend zegt, wat is wijsheid.

Bijdrager
    Brombeer

Kijk eens wat verder dan die benauwde navelstaarderige Randstad. Snij de banden met Haarlem niet door (regel dus iets voor huisvesting over (middel)lange termijn), koop een auto en kijk wat in Drente wel mogelijk is. Dat Stadskanaal geen Apple Store of Frans Halsmuseum heeft, maakt het nog niet meteen helemaal achterlijk, al geef ik toe dat ik hier in dit Zuid-Limburgse dorpje de vele exotische eethuisjes van Amsterdam wel eens mis.

Dat je een tijdje daar woont en werkt, maakt je nog niet meteen een Drent, dus dat ‘iemand-uit de buurt’-argument van je vriend is een erg provinciale manier van denken. Zo word je hier door de oude boeren benaderd als je niet precies hetzelfde dialect spreekt als zij.
    Nederland is een stadstaat. Een klein hapje uit de blauwe banaan.

Maak een lijstje met plus- en minpunten en kijk wat je aan extra’s moet regelen/kopen bij een verhuizing, geef elk punt een wegingsfactor en beslis.

En weet dat de meeste mensen op hun sterfbed vooral spijt hebben van dingen die ze niet hebben gedaan.

Bijdrager
    hatolex

Brombeer, het gaat om een baan, dan is een museum of eethuisje natuurlijk slechts een bijkomstigheid, hoe leuk eea misschien ook is.

En dat heeft niets met achterlijk, of benauwende navelstaarderij te maken, maar met de kans op een baan, en die lijkt mij gewoon groter in de randstad.

Moderator
    Poezenbeest

Groningen en Drenthe komen mij over als erg vriendelijke provincies, ook richting Randstedelingen als ik. Ik ben er vaak geweest, in dat deel van Drenthe (meer richting Gieten), maar ook zuidelijker, richting Emmen en erg veel in Groningen (stad). De mensen zijn voornamelijk vriendelijk en behulpzaam. Goed, ze zijn in het begin lastig te verstaan, maar daar wen je aan.

De vraag is meer wat je wint of verliest door naar een ander deel van het land te verkassen. Wat ik heb geleerd, is dat dat bar weinig is. Een vriend van mij heeft zijn leven en familie in Amsterdam achter zich gelaten om in Groningen opnieuw te beginnen en dat is hem prima bevallen. Als hij zin had in contact met familie of vrienden in Amsterdam, dan was er de trein. Goed, als je in een kleinere plaats, zoals Gasseltenijerveenschemond zit, dan ben je ook wat meer afhankelijk van bussen, maar ook dat is redelijk te doen. Het is niet dat je drie dagen onderweg bent naar beschaving.

Zelf heb ik ook alles in Amsterdam achter me gelaten om naar Den Haag te verhuizen, mijn broer maakte de overstap naar Noord-Friesland. Zo moeilijk is het allemaal niet en met een auto of trein kan je altijd je ‘heimat’ bezoeken. Wees niet bang, het is echt niet eng.

Het voordeel aan die omgeving is trouwens ook wel de rust, die je er snel kan opzoeken. Ik vond het altijd heerlijk om in Drenthe te zijn, vanwege het uitzicht en de rust. Als je meer een type voor roering bent, dan zou ik in Groningen gaan wonen, dat is inderdaad de leukste stad van Nederland qua uitgaan en sfeer. Een kleine stad als Gieten is ook echt al gewoon gezellig voor het dagelijkse leven.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook gezien je ‘ouwe dag’ lijkt het me een stuk relaxter wonen buiten de randstad;-)

Moderator
    Poezenbeest

Hij zegt 35 te zijn… dus dat is nog ver weg…

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb het ooit andersom gedaan en nog steeds met plezier. Ik kom uit Hengelo en ben ooit vertrokken naar Amsterdam. Tuurlijk is het soms jammer dat mijn ouders en zus niet om de hoek wonen en ze vaker kan bezoeken, maar zo groot is Nederland niet.
    Ik denk alleen dat in een stad wonen nog altijd wel voordeel heeft, dus wellicht in Emmen of Groningen gaan wonen dan ja. Ben je wel even onderweg naar je werk, maar je bent vanuit die steden met het OV zo in de randstad en met de auto ook.

Maar goed. Je geeft aan dat je een beperking hebt. Ik weet niet wat voor beperking, maar het kan het reizen wellicht lastiger maken? Hoe lang ben je nu al naar werk aan het zoeken? Wat bieden ze je voor een baan aan? Je noemt nu 1 nadeel van de functie, maar is het verder helemaal wat je zoekt in je werk?

Bijdrager
    IGBA

Ik woon sinds een jaar of 25 in het Hoge Noorden, en het bevalt me uitstekend. De Randstad zou ik tegenwoordig liever willen omschrijven als de ‘onleefbare wereld’ dan de ‘bewoonde wereld’. ?

Bijdrager
    hatolex

IGBA, Ik woon al 68 jaar naar volle tevredenheid in de Rotterdam, echt een geweldige stad, misschien wel de enige wereldstad van Nederland. ?.

Moet je opletten…………..

Bijdrager
    Brombeer
    hatolex op 15 januari 2016

Brombeer, het gaat om een baan, dan is een museum of eethuisje natuurlijk slechts een bijkomstigheid, hoe leuk eea misschien ook is.

En dat heeft niets met achterlijk, of benauwende navelstaarderij te maken, maar met de kans op een baan, en die lijkt mij gewoon groter in de randstad.

Randstedeling gespot! De concurrentie in de randstad is ook groter. Bovendien heeft TS in Drente geen kàns op een baan, hij heeft ‘m in principe al.

Bijdrager
    celie

Drenthe!!!!! Tenzij je van beton, stoplichten, files, blaaskaken en asfalt houdt

Bijdrager
    hatolex

Maar er speelt bij de TS wel een dilemma, hij is 24 op 24 uur oproepbaar, ik denk dat dat voor hem een nadeel is. Dat weegt bij hem mee in het oordeel.
    Heeft dus niets met ringbewoner te maken maar met goed lezen van het topic van de TS. ?

Bijdrager
    Hydræ
    WimVriend op 15 januari 2016

Ik denk dat je in Drente juist met een beperking eerder aan de bak komt dan hier.

Hier in de Randstad hebben ze keuze uit veel meer kandidaten, dus je hebt een goed punt.

Brombeer op 15 januari 2016

..de meeste mensen op hun sterfbed hebben vooral spijt..

Da’s nog hopelijk over lange tijd, ouwe brombeer:wink:

IGBA op 15 januari 2016

De Randstad zou ik tegenwoordig liever willen omschrijven als de ‘onleefbare wereld’ dan de ‘bewoonde wereld’. ?

Die richting gaat het wel op. Net als ratten in een te kleine kooi, die gaan elkaar bijten. Elke vierkante meter wordt hier volgebouwd.

Poezenbeest op 15 januari 2016

Ik vond het altijd heerlijk om in Drenthe te zijn, vanwege het uitzicht en de rust.

Zeker, dat spreekt me ook aan. Maar niet te rustig, want dan ga je in jezelf lullen.

Mac op 15 januari 2016

Ik denk alleen dat in een stad wonen nog altijd wel voordeel heeft. Je noemt nu 1 nadeel van de functie, maar is het verder helemaal wat je zoekt in je werk?

Dan zou wonen in een grote plaats dus een ideale middenweg zijn.
    Ja, het is een mooie baan, ook in de ict, rustige locatie, past goed bij me. Behalve de oproepdiensten (wie wordt er nou graag ’s nachts opgepiept uit z’n nest), ben ik wel enthousiast.

Mooie kans om nieuwe dingen te leren. Dan maar wat vaker in de auto. Dat ga ik wel missen, want hier in Haarlem doe je echt 90% op de fiets. Je kunt altijd nog naar Groningen rijden voor de reuring. Niet vergeten de vertaalgids mee te nemen.

Bijdrager
    Hydræ
    hatolex op 15 januari 2016

Maar er speelt bij de TS wel een dilemma, hij is 24 op 24 uur oproepbaar, ik denk dat dat voor hem een nadeel is.

Precies, waar is dan je rust gebleven?…

Bijdrager
    Brombeer

Je bent natuurlijk al aan het uitvissen hoe vaak die 24/7/365 oproepbaarheid daadwerkelijk nodig is? Een mtbr zogezegd.

En hoe snel ze je dan verwachten. Ik bedoel, als je na een avondje uit tegen een fysiek hoogtepunt met een partner aan zit, mag je toch wel even de tijd nemen om voor je de deur uit gaat je das netjes te knopen, toch?

.

O, en over dat in jezelf lullen: Daar heb ik een toetsenbord voor.

Bijdrager
    MrHammond

Ik (inmiddels ook bijna 35!) ben bijna 8 jaar geleden van Utrecht naar Zürich verhuisd, familie en vrienden van damaals achter gelaten, daar heb ik geen moment spijt van gehad, ik mis Utrecht echt niet, ondanks dat het een sfeervolle en mooie stad is. Vooral de krappe bewoning daar, de moeite iets te vinden en de daarbij komende prijs/kwaliteitsverhouding. In Utrecht had ik het gewoon echt ook wel gehad, alhoewel ik daar buiten de stad heb gewoond. Zürich was dan natuurlijk wel weer de sprong naar een “kleine Metropool”. Zürich vind ik een superstad, helaas is het woonruimte probleem daar ook nogal uitdrukkelijk. Gelukkig geen wachttijden, zoals in NL, dat doen ze in Zwitserland denk ik wellicht wel wat beter. Ik heb daar ook in een redelijk “dorps” deel van de stad gewoond, alleen de trambaan door de straat en het trammuseum maakte daar duidelijk dat je in de stad was. Ik heb daar quasi een nieuw leven kunnen opbouwen, en veel betere vrienden zelfs dan in NL gevonden!
    4 Jaar geleden ben ik dan van Zürich naar Goldau, een dorpje in Innerschwyz, verhuisd. Voornamelijk omdat dat veel dichter bij m’n werk is, en de woonruimte hier veel makkelijker te vinden is en veel betaalbaarder.
    Het dorp heeft eigenlijk ook heel veel voordelen: alles is veel compacter, dichter bij elkaar. Je leert de mensen ook snel beter kennen: in de winkels word je bij voornaam aangesproken, persoonlijker geholpen etc. Je hebt natuurlijk wel dat er minder beschikbaar is. Nu is Goldau ook niet echt een oud “traditiedorp”, dat maakt het leven ook wel wat makkelijker.
    Nadeel is natuurlijk dat je niet alles in de buurt hebt: een dorp heeft een beperkter aanbod. Kwa winkels heb ik hier weinig te klagen, alles wat ik voor m’n dagelijkse behoeften nodig heb, bevind zich in het kleine centrum van het dorp: supermarkt, bakker, kaaswinkel. Ook is hier een gereedschaps/huishoudswinkel, schoenenwinkel en kledingzaak. Vooral die laatste is echter niet van zo’n goede kwaliteit weet ik.
    Ik heb daarom destijds ook bewust voor Goldau gekozen omdat het op een spoorwegknooppunt ligt: ik ben zo snel en comfortabel in Zürich, Zug of Luzern wanneer ik iets nodig heb. Verder heb ik ook mijn banden met Zürich zeker niet verbroken, ik kom ook daar nog regelmatig, zoals ik al zei: ik heb erop gelet dat ik daar een snelle en comfortabele verbinding heb, dat is wellicht iets om op te letten.
    Verder ben ik ook (ondanks een klein probleem afgelopen herfst) nog steeds erg tevreden met mijn werkgever.
    Alles bij elkaar genomen: ik kan moeilijk zeggen of ik het erg jammer vind om niet meer in de stad te wonen, maar ik denk dat de voordelen van het dorp hier wel redelijk opwegen tegen de voordelen van de stad. Een goede baan hebben is ook belangrijk, en daarvoor woon ik hier definitief veel beter. Maar goed, ik ben ook niet iemand die zich afhankelijk stelt van de beschikbaarheid van winkels, en al helemaal niet van uitgaansgelegenheden, met een goede italiaanse pizzeria (er zijn er hier 3 in het dorp!) ben ik al snel tevreden.
    Dus: ik begrijp het dilemma wel. Laat me maar weten (evt. via PM) wanneer je nog specifieke vragen hebt, die beantwoord ik graag!

Bijdrager
    trabant

Hé Brombeer, krijg ik mijn keyboard nog eens terug?

MrHammond op 15 januari 2016

… met een goede italiaanse pizzeria (er zijn er hier 3 in het dorp!) ben ik al snel tevreden.

Dan ben je beter af dan ik hier. Drie frituren, twee bloemisten en een stuk of wat kapsters en pedicuresalons in verbouwde garages.

Bijdrager
    MrHammond

Hmz, dan is zelfs Hoensbroek daar beter in, met Italiaanse (nu wél met hoofdletter, ben al te veel aan het Duits gewend…) ex-mijnwerkers die daar hun pizzeria’s geopend hebben…
    Hier in Goldau overigens hetzelfde fenomeen: veel Italianen hier die uit families komen die meegebouwd hebben aan de Gotthardspoorlijn. Mijn favoriete pizzeria is overigens van een jonge kerel: die wilde een jaartje in het buitenland werken en daarna naar Italië terugkeren, heeft uiteindelijk hier een leuke meid gevonden, is getrouwd en een pizzeria begonnen…

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

En bedankt, ziet nu een leuke meid met plakjes Pepperoni en Paprika er op voor zich. :-D

Bijdrager
    MrHammond

De dame in kwestie is ook Italiaanse, dus;-)
    Dan komt de hamvraag in Zwitserland, waarmee je iedereen gek maakt: wát is nu “Paprika” en wát is nu “Pepperoni”?;-)

Bijdrager
    IGBA
    Hydrae op 15 januari 2016

Je kunt altijd nog naar Groningen rijden voor de reuring. Niet vergeten de vertaalgids mee te nemen.

Serieus? In Groningen wordt meer Nederlands gesproken dan in de vier ‘grote’ steden. Het is juist andersom: wie naar de Randstad gaat, heeft zeker twee á drie vertaalgidsen nodig. Of beter nog een babelvisje. ?

Bijdrager
    Hydræ

^ De vertaalgids was ook een geintje. Groningers hebben een eigen dialect, veel onder de ouderen, maar articuleren wel als de beste in de Nederlandse taal.

Bijdrager
    Hydræ
    Brombeer op 15 januari 2016

De concurrentie in de randstad is ook groter. Bovendien heeft TS in Drente geen kàns op een baan, hij heeft ‘m in principe al.

Yep. Maar is deze baan interessant genoeg om te verkassen? Volgens mij is dat de oplossing voor het dilemma.

Bijdrager
    Hydræ

@MrHammond
    Jij bent natuurlijk verhuist naar het mooie Zwitserland, en zo te lezen bevalt alles goed. Je zit wel in een dorps gedeelte, maar hebt goed gekeken naar infrastructuur zoals treinverbinding. Dan ben je ook binnen mum van tijd in elke plaats.

Moderator
    Pete.Z

Als je het niet doet, krijg je later spijt?
    Zo ja, doen.
    Niet bang zijn om een uurtje verderop te gaan wonen, waar gaat het over, in Amerika verhuizen ze net zo makkelijk naar de andere kant van het land als ze een baan kunnen krijgen, wij zijn al benauwd als we 60 kilometer verderop gaan…..

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Van de 25 x dat ik ben verhuisd (12 woonplaatsen) heb ik dat 9 x moeten doen vanwege een baan. En ik heb daar nooit spijt van gehad.

Bijdrager
    JJmac

Assen is slechts 25 min verwijdert van Groningen, bruisende stad met 50.000 studenten, ik wist het wel.
    En trouwens je hebt nu een baan, JIJ beslist je kan altijd nog terug?

Bijdrager
    Brombeer
    IGBA op 15 januari 2016

Het is juist andersom: wie naar de Randstad gaat, heeft zeker twee á drie vertaalgidsen nodig. Of beter nog een babelvisje. ?

Klopt. Hoe vaak ik in A’dam wel niet mijn fiets tegen een winkel zette, naar binnen liep en werd aangesproken met: “Ken ai help joe?”
    Waarop ik: “Kinste auch plat kalle, maedje?”
    Verbaasd gezicht.
    Ik: “Spreek je ook Nederlands?”
    En let wel: dan was het geen souvenirwinkel of American Bookshop.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.