12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Kees Frederik

G7

Dames en heren,
    Via MacOSX kwam ik een aankondiging voor het programma G7 tegen en heb dat gedownload.
    Ik ben een absolute beginner met Mac en heb me al laten verleiden tot aanschaf van VPC en Norton, wat blijkens de reacties van de club twee maal absoluut niks is.
    Voordat ik eventueel geld ga uitgeven aan G7 zou ik het zeer op prijs stellen jullie ongezouten mening over G7 te vernemen.
    Ik doe veel met midi en ben op zoek naar een betaalbare oplossing ervoor op de Mac Powerbook G4.
    Zie jullie mening met spanning tegemoet!!
    Groetjes Kees (is mijn gewone naam :wink: )

Bijdrager
    tony montana
    ”Kees

Dames en heren,
    Via MacOSX kwam ik een aankondiging voor het programma G7 tegen en heb dat gedownload.

Hey Kees,
    Zou je misschien een “info”link kunnen geven over die “G7” waar je het over hebt?
    Thanx!
    :wink:

Bijdrager
    dennis

Kijk of Apple’s Soundtrack misschien wat is.
    Ik dacht dat het midi gedeelte er wel uitgelaten was,
    bij Final Cut Pro 4 zit dit weer wel inbegrepen, maar dat is meer voor video bewerking.
    Welkom op het forum Kees!;-)

Greetz Dennis

Bijdrager
    Kees Frederik

Dank voor de snelle reacties; Apple Soundtrack doet inderdaad helemaal niets met Midi en in mijn eerste mail heb ik laten zien, dat ik inderdaad helemaal nieuw ben in deze wereld en heb twee sites door elkaar gehaald. De link naar G7 is
    http://www.g7info.com/site.html

De demo is gratis te downloaden met enkele ingebouwde goede midi files die behoorlijk goed klinken en best een goede indruk op me hebben achtergelaten maar ja, dat deden Norton en VPc ookjavascript:emoticon(‘:oops:’)

Inmiddels heeft het programma al wat ruzie met mijn externe midi geluidenbron, die net zo eigenwijs is als zijn baasje, lust uitsluitend XG formaat. Het resultaat is, dat de drums als een piano klinken en dat is ongeveer hetzefde als een kudde olifanten die van de boeroboedoer afketsen…….maar daar weten jullie toch wel een oplossing voor??

By the way, is het aandachtsgebied ” midi” een stiefkindje of gewoon onderdeel van dit forum (dus audio en midi)??

Groetjes Kees

Bijdrager
    MacAttack

De vraag is wat voor muziek wil je maken, ik vind Reason nog steeds de goedkoopste plossing en tja als je het echt werk wil dan is er Logic

G7 lijkt me speciaal weggelegd voor guitar

Bijdrager
    macanoid

er zijn een aantal programmatjes die interessant voor je kunnen zijn. Misschien wel handig om even wat preciezer uit te leggen wat je wilt gaan doen, zodat ik ook wat gedetailleerder antwoord kan geven.

doe je alleen midi, of wil je ook audio editten? Speel je toetsen, of een ander midi instrument? Wat voor soort plugins wil je gaan gebruiken?? Wil je met Virtual instruments gaan werken, en/of gebruik je veel externe klankbronnen??

Ik hoor wel van je! :finderoud:

Bijdrager
    Kees Frederik

Dat zijn hele goede vragen, denk ik. Wat zijn je doelstellingen en hoe wil je die realiseren en tegen welke prijs.

Wel, eerst de achtergrond; ik ben klassiek / jazzy gitarist in mijn vrije tijd en die heb ik nu plenty. Fingerpicking is mijn grote uitdaging en voor mijn eigen vermaak speel ik daarnaast met plectrum wat melodie lijnen mee met goede midifiles, of ram een paar accoordjes en….. als er echt niemand in de buurt is, bler ik een liedje mee (zelden, zelden). Ik speel al zesenveertig jaar gitaar, niet goed maar fanatiek!

Voor mijn hoofdstijl heb ik uitsluitend een drummetje en een baslijn nodig en de rest moet zoveel mogelijk live zijn dus: audio! Veel plug-ins? Denk het niet. Ik hoef geen oorbeschadigende jankdecibellen of ruimte of andere onsmakelijke geluiden te produceren, maar wil zo dicht mogelijk de natuurlike klanken benaderen / behouden.
    Mede op jullie adviezen, stap ik vandaag in de trein naar Rotterdam om daar op voorraad een MBox met ProTools 6.0 te kopen (?).

Voor het overige werk (plectrumwerk) gebruik ik veel midifiles en heb daar inmiddels kapitalen aan uit gegeven. Deze midifiles bewerk ik soms door vooral sporen te muten en er een wat mooiere accoorden bij te zetten. Meestal zijn ze zo goed, dat ik ze alleen maar slechter maak. De slechte (internet)midifiles gaan bij mij regelrecht de prullebak in.

Met de Pc gebruik ik een Terratec DMX6 Fire interne geluidskaart en als midi klankenbron een virtuele synth (maar die geeft latency) of een externe klankenbron en wel de Yamaha QY100 (een ware toverdoos). Helaas lust deze alleen midi format 0 en heeft XG geluiden, waardoor je altijd zit te hannessen met de drumspoor (10) die piano gaat spelen. Dat is lastig maar niet onoverkomelijk.

Doelstelling voor de Mac Powerbook; geen gebruik maken van de bestaande interne geluidskaart en midi klankenbron, maar alles extern of een hele goede virtuele klankenbron.

Hoe deze doelstelling te bereiken? Wel, allereerst eens een keuze maken uit de mogelijkheden en in die fase zit ik nog een beetje.

Hardware audio; MBox lijkt een goede keus
    Hardware midi; de QY100 of iets beters / anders / makkelijkers
    Software; wordt voor audio dus ProTools 6.0 indien de keuze MBox wordt

Software voor midi was dus de vraag aan jullie……….inclusief de keuze voor externe of virtuele geluiden. Virtueel is mij goed genoeg indien geen of nauwelijks latency (ik speel van de noten van het scherm af), maar wat is een goede virt synth voor OS 10?? En wat is een goed midi programma voor een gitarist. Toch G7??

Een alternatief qua hardware is natuurlijk de Roland SCD 70 die zowel audio als midi van hele goede kwaliteit heeft te bieden en een wat simpelere software voor audio en midi meelevert. Is wel knettersduur, maar ook weer niet veel duurder dan b.v MBox + ProTool en een midi programma als bv G7 plus een midi klankenbron, hardware dan wel virtueel, bij elkaar.

Tja, al schrijvende realiseer ik me, dat ik eerst maar eens afwacht wat jullie commentaar is, voordat ik wat aanschaf…….ga wel een andere keer naar Rotterdam.

Groetjes Kees

Bijdrager
    macanoid

Als ik dit zo lees, zijn er eigenlijk 4 opties die heel interessant voor je zijn (uitgaande van OS X):

Pro Tools:
    fantastische audio, matig midi, matig virtual instruments

Cubase:
    goeie audio, erg goede midi, fantastische virtual instruments

Digital Performer:
    fantastische audio, erg goede midi, virtual instruments vanaf 8 augutus!

Logic:
    fantastische audio en midi en erg goede virtual instruments.

Een interessante optie zou kunnen zijn de Logic Big Box. Dit is Logic 6, en ES1 virtual synth, EVP73 Rhodes elektrische piano, EXSP24-sampleplayer en Xtreme Digital-geluidsbibliotheek. Hier meer info:
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/963/wo/LNQki2OAIbnxhBAJI2/1.5.0.5.12.1.5.4.13.0
    Fijne is dat je meteen aan de slag kan met een set aan geluiden en er voldoende mogelijkheden zijn tot groei (naar de platinum versie)

Wat latency en klankkwaliteit betreft: Apple heeft voor OS X ‘Core Audio’ ontwikkeld dat er voor zorgt dat er geen latency is (OS X heeft de beste timingvan alle platforms op dit moment).
    Verder gaat Logic erg zuinig om met de processorkracht, wat resulteert in meer track en meer instruments en plugins.

Laat ik wel even toevoegen dat Pro Tools ook een goeie keuze is hoor, maar de mix audio/midi/instruments is bij Logic het best in balans. Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf Digital Performer gebruiker die de Big Box erbij neemt om zo langzaam over te stappen op Logic. De leercurve van Logic kan wat stijl zijn, maar er zit is goeie handleiding bij, en even hier kijken kan ook geen kwaad denk ik zo:

quicktime trainings filmpjes
    logic 6 : http://www.vtc.com/productdetail.php?sku=33439
    dp 2.7 (is nu bij versie 4): http://www.vtc.com/productdetail.php?sku=33278 :
    pro tools le: http://www.vtc.com/productdetail.php?sku=33363

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Bijdrager
    Kees Frederik

Dit is echt een geweldig antwoord! Dank, dank. Schitterende filmpjes, goede uitleg en prima advies. Een ransel vol met informatie en nu op stap! Mijn beeld is helemaal om; het zal er om gaan dat het de aanbevolen audio big box wordt met als externe geluidskaart de Roland UA20.

Ik laat het resultaat weten, maar er kan makkelijk iets heel anders uitkomen…..javascript:emoticon(‘:wink:’)

Bijdrager
    macanoid

leuk dat je iets aan m’n antwoord had – ben ook erg benieuwd waar je straks mee thuis komt :D

Bijdrager
    Kees Frederik

Terug van inkopen doen en wederom kan je in zijn algemeenheid concluderen, dat adviseren niet per definitie hoeft te leiden tot opvolging van het advies.
    Een advies moet de geadviseerde aan het denken zetten en met behulp van de verschillende adviezen moet deze komen tot een beslissing. Adviseren is vooral in die zin waardevol, ook al wordt het advies inhoudelijk niet 100% opgevolgd. (ook maar beter van niet, want stel je voor als het verkeerd uitpakt)
    Ten tweede is het weer eens temeer aangetoond, dat beslissingen nooit 100% rationeel worden genomen………

Alles op een rijtje naast elkaar zettend, de doelstellingen nog eens afwegend; het midi verhaal in de juiste context zetten en de reeds bestaande mogelijkheden op de Pc in overweging nemend, viel de keuze op de MBox.

Hij kwam uit de doos en alle ratio verbleekte bij de schoonheid van het apparaat. Nu heb ik vooral rationele argumenten waarom ik hem kocht maar net als bij mijn de koop van mijn auto; alle auto’s zijn min of meer heel erg goed, maar ik kocht mijn auto vooral omdat ik hem gewoon mooi vond……………..

Toch hebben jullie me ontzettend geholpen in deze intelligente zoektocht in het onbekende! Vooral de probleemstelling, de analyse van mogelijkheden, de voor en tegens in de gegeven omstandigheden en de verwijzing naar de filmpjes.
    Thanks.

Tot het volgende probleem!

Met vriendelijke groeten, Kees

Bijdrager
    macanoid

heel veel plezier er mee, man! Maar dat gaat vast wel lukken. de M-Box is inderdaad een pracht apparaat: zowel qua looks als qua mogelijkheden!

Speel ze:wink:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.