25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    petunia

G5 wordt trager en loopt vast

hoi,
    ik heb sinds een paar maanden een powermac G5 (dual 1,8 ,160gb) die kuren begint te vertonen. sinds een paar dagen wordt ie plotseling na ca. 10 minuten extreem traag om vervolgens helemaal vast te lopen. Ik heb oa.op dit forum naar oplossingen gezocht maar kon niet echt iets vinden. heb het originele geheugen weer geïnstalleerd, alle randapperatuur verwijderd, tiger opnieuw geïnstalleerd (clean) maar het probleem is niet opgelost… iemand dit eerder meegemaakt?

Bijdrager
    Blieper

heb je de laatset combo update er al overheen gegooid is altijd beter dan de gewone update! :wink:

http://search.info.apple.com/?search=Go&lr=lang_en&kword=&q=combo

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou met Cocktail eens alle caches opschonen en alle cron-tasks eens laten lopen, dan is je systeem wat dát betreft i.i.g. in order… kunnen we dát uitsluiten. Zeker bij machines die ’s nachts uitsaan is dat geen sinecure.

Bijdrager
    TrackZero

Klinkt als een hardware probleem misschien dat er iets met de koeling aan de hand is..

Bijdrager
    petunia

alle ventilatoren draaien en ik heb de computer dus helemaal opnieuw geformatteerd voordat ik osx weer installeerde dus weet niet hoe dat zit met die caches maar die lijken me leeg?
    zal de link volgen.

Bijdrager
    petunia
    ”Night”

Ik zou met Cocktail eens alle caches opschonen en alle cron-tasks eens laten lopen, dan is je systeem wat dát betreft i.i.g. in order… kunnen we dát uitsluiten. Zeker bij machines die ’s nachts uitsaan is dat geen sinecure.

mijn mac staat idd snachts uit, is dat slechter voor de computer?

Bijdrager
    TrackZero
    ”petunia”
    ”Night”

mijn mac staat idd snachts uit, is dat slechter voor de computer?

Wanneer je de mac in standby mode laat staan wordt hij ’s nachts ‘wakker’ om het systeem na te lopen en op te schonen en met Cocktail kan je dit ‘forceren’..

Bijdrager
    mvdenberg

Heb je de hardwaretest al eens uitgevoerd? Als het goed is, heb je deze cd bij je mac gekregen.

Bijdrager
    petunia

ok, snachts eens in de zoveel tijd aan laten staan dus?

hardwaretest heb ik uitgevoerd, gaf geen problemen.
    dacht dus eerst dat het een software probleem was (had ook al een tijdje problemen met mijn modem) maar nu is alles eraf, geen randapperatuur en nog 0 programma’s geïnstalleerd…

Bijdrager
    mvdenberg

OKe, de hardwaretest geeft geen problemen. De origenele software staat erop, en toch heb je problemen die je eerst niet had.
    Dat klikt vreemd.
    Ik zou contactopnemen met de dealer: zij kunnen je vast verder helpen.

Het ’s nachts aanlaten staan zorgt ervoor dat logbestanden e.d. worden opgeschoond. Zelf heb ik mijn mac nooit ’s nachts aan staan: eens per maand voer ik dit handmatig uit met ‘cocktail’.

Bijdrager
    petunia

is cocktail een bijgeleverd programma of iets wat ik kan downloaden? ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord…

zal maandag contact opnemen met de dealer…. helaas.. hij leek zo fijn die nieuwe g5!

allemaal bedankt voor de moeite iig. en mocht er toch nog iemand een oplossing weten………..

Bijdrager
    Nisei

Opnieuw geformatteerd en osX er opnieuwe opgezet? Dan is het veel te vroeg om nu al problemen te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de boel nu al is dichtgeslibt. Als er nog niet veel belangrijke dingen opstaan zou ik gewoon nog es een poging wagen…

Bijdrager
    petunia

daar ben ik idd nu mee bezig maar hij loopt nu tijdens de installatie steeds vast (opgestart vanaf disk…)
    wordt een beetje moedeloos… zit nu vanaf m’n ouwe imacje te tikken…

Bijdrager
    i3enhur

Misschien een kapotte RAM-module?

Bijdrager
    Esquare
    ”petunia”

daar ben ik idd nu mee bezig maar hij loopt nu tijdens de installatie steeds vast (opgestart vanaf disk…)
    wordt een beetje moedeloos… zit nu vanaf m’n ouwe imacje te tikken…

Dat zou zo maar eens een probleem met de harde schijf kunnen zijn. Gewoon ‘formatteren’ helpt dan waarschijnlijk niet veel, omdat dan alleen de directory wordt gewist. Je zou eens kunnen proberen om de schijf echt helemaal met nullen schoon te poetsen.

Bijdrager
    petunia

Dat zou zo maar eens een probleem met de harde schijf kunnen zijn. Gewoon ‘formatteren’ helpt dan waarschijnlijk niet veel, omdat dan alleen de directory wordt gewist. Je zou eens kunnen proberen om de schijf echt helemaal met nullen schoon te poetsen.

wil ik graag proberen maar hoe doe ik dat?

Bijdrager
    Esquare

Opstarten van cd, en dan Schijfhulpprogramma (Disk Utility) gebruiken:

“Als u de volledige inhoud van de schijf wilt wissen door de schijfruimte te overschrijven door nullen, klikt u op ‘Beveiligingsopties’, selecteert u de gewenste optie en kikt u op ‘OK’.
    Klik op ‘Wis’.”

Bijdrager
    petunia

dank je, ik ga het proberen!

Bijdrager
    Esquare
    ”petunia”

dank je, ik ga het proberen!

Succes. Trouwens, mocht het werken, maar het probleem snel terugkomen, dan zou ik niet te lang meer aarzelen en de dealer inschakelen.

En als het niet werkt ook, dus. :)

Bijdrager
    petunia

Succes. Trouwens, mocht het werken, maar het probleem snel terugkomen, dan zou ik niet te lang meer aarzelen en de dealer inschakelen.

ja, is waarschijnlijk wel het beste… maar hoop vooralsnog dat het werkt!

Sleutelbeheerder
    Night
    ”i3enhur”

Misschien een kapotte RAM-module?

Lijkt het wel op ja, maar de beste man heeft de ram modules er geloof ik al uitgehad

Sleutelbeheerder
    Night
    ”petunia”

is cocktail een bijgeleverd programma of iets wat ik kan downloaden? ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord…

zal maandag contact opnemen met de dealer…. helaas.. hij leek zo fijn die nieuwe g5!

allemaal bedankt voor de moeite iig. en mocht er toch nog iemand een oplossing weten………..

Downloadpagina van Cocktail

Bijdrager
    petunia

thanx!

Bijdrager
    scab

klinkt het meest als een defecte harddisk, ook het overschrijven met nullen werkt lang niet altijd bij dit soort problemen (… spreek helaas ook uit ervaring…). Kwestie van de HD vervangen.

Bijdrager
    petunia
    ”scab”

klinkt het meest als een defecte harddisk, ook het overschrijven met nullen werkt lang niet altijd bij dit soort problemen (… spreek helaas ook uit ervaring…). Kwestie van de HD vervangen.

ben er ook bang voor. nullen herschrijven lukt niet eens… hij loopt iedere keer vast. ik doe nu nog één laatste poging om de boel opnieuw te installeren maar neem morgen contact op met de dealer.

bedankt voor alle reacties!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.