15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

G5 vs Macbook

Ik heb 2,5 jaar geleden een Powermac G5 1.8 dual met 1 GB ram gekocht
    samen met een cinema display 20″.

Maar ik denk er over na mijn G5 te verkopen en er een macbook mee te kopen.
    maar kan ik die macbook sluiten als ik hem aan mijn display hang en hem zo als desktop gebruik?
    Ik weet dat het met de ibook niet ging. Of toch niet zonder dat de garantie weg viel…

En is een macbook (2e model) echt sneller dan mijn huidige G5?

Bijdrager
    Rapatski

Ja en ja.

MacBook heeft een mini-DVI poort waarmee je hem kan aansluiten op je Cinema display. Moet je wel een miniDVI naar DVI adaptertje a 15-20 eu voor kopen. Qua processor & geheugen is de MacBook sowieso sneller, wat grafische kaart betreft weet ik het niet zeker.

Inactief
    Anoniem

Ik heb een Ati Radeon 9600XT 128MB:-)

Bijdrager
    flipbosch

Beste Neopiko,

Ik ben trotse eigenaar van een 15″ MacBook Pro (Het vorige model), en gebruik hem precies zo als jij hem wilt gebruiken. Onderweg als laptop. Thuis als ‘ desktop’ met een 23″ Cinema display eraan.

Wat voor een applicatie ik ook draai, bijna nooit heeft hij ook maar enige moeite om het op beide schermen te laten zien.

De enige keer wanneer het voor mijn Mac een beetje zwaar werd, was toen ik een vrij zware grafische game draaide in Windows XP via bootcamp met een resolutie van 1900×1200 (+ dis de resolutie van mijn laptopscherm)

Dit heb ik opgelost, door in XP het schem van mijn laptop uit te zetten, zodat hij alleen het Cinema scherm hoeft aan te sturen.

Handige bijkomstigheid is, dat je Cinema Display een USB en Firewire hub heeft. Je kan dus je printer, tekentablet externe hardeschrijf etc. aangesloten houden als je je laptopje meeneemt.

Bijdrager
    Oortjes

Ik zou het niet doen, je levert snelheid in.

zie dit draadje.

Bijdrager
    Rapatski

Goed punt van flipbosch wat betreft het dichtklappen van de laptop voor extra performance. Let verder wel op dat hij het over de Pro heeft, welke een X1600 grafische kaart heeft die beter is dan jouw 9600XT. (Ongeveer vergelijkbaar met een 9800Pro). De MacBook heeft echter een onboard intel 950 chip en heeft het wat grafische applicaties sneller moeilijk. Neemt niet weg dat de processor zo belachelijk snel is dat wanneer je geen 3D modellen over je beeldscherm hebt hollen dit weinig problemen zou moeten opleveren.

Bijdrager
    flipbosch
    ”Rapatski”

Goed punt van flipbosch wat betreft het dichtklappen van de laptop voor extra performance. Let verder wel op dat hij het over de Pro heeft, welke een X1600 grafische kaart heeft die beter is dan jouw 9600XT. (Ongeveer vergelijkbaar met een 9800Pro). De MacBook heeft echter een onboard intel 950 chip en heeft het wat grafische applicaties sneller moeilijk. Neemt niet weg dat de processor zo belachelijk snel is dat wanneer je geen 3D modellen over je beeldscherm hebt hollen dit weinig problemen zou moeten opleveren.

Ik gebruik ook die videokaart (Chipsetmodel:ATY,RadeonX1600) Heb alleen wel de Macbook Pro met de 2.33 i.p.v. de huidige 2.4Ghz. Durf niet te zeggen of het dus ook met de MacBook kan.

Betreft de opmerking van Oortjes.”Ik zou het niet doen, je levert snelheid in. ”
    Daar zat ik eerst ook mee. Echter krijg je er wel Mobiliteit voor terug. En altijd je gegevens bij de hand.

Ik zal niet snel meer zonder Laptop willen.
    tenzij je belachelijk veel aan videobewerking doet o.i.d.
    Gr

Bijdrager
    1984
    ”neopiko”

En is een macbook (2e model) echt sneller dan mijn huidige G5?

Maar je kunt er minder mee, het is maar net waar je hem voor gebruikt:roll:

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor HD en videokaart afhankelijke programma’s zal je PowerMac sneller zijn.
    Denk aan Audioprogramma’s, videoprogramma’s en andersoort beeldprogramma’s.
    Photoshop, Final Cut Pro, Lightroom e.d. zijn allemaal programma’s die voordeel
    hebben aan een snellere HD en videokaart. Bij Photoshop zal je er minder van merken,
    maar we merken hier dat een snellere HD en videokaart resulteert in een wat snellere
    beeldopbouw in Photoshop. Maar 2Gb geheugen zal een hoop goeds doen met dit
    soort programma’s, omdat ze écht ram-gevoelig zijn.

Als je de Mac professioneel wilt gebruiken zou ik persoonlijk eerder kijken naar een
    MacBook Pro, iMac of Mac Pro. De MacBook is meer bedoeld als consumentencomputer,
    zelfs al doet hij het helemaal niet verkeerd als werkcomputertje. Maar de MacBook loopt
    sneller tegen de grens van z’n kunnen aan, en het kleine scherm en “trage” videochip
    zal je niet echt bijzonder lang voorzien van vlotte werkmomenten.

Daarbij moet ik wel zeggen dat als je vooral webdingen doet (websites maken, licht
    Photoshop werk e.d.), dat een MacBook dan wél weer lekker lang mee kan gaan.
    Dan gebruik je de videokaart eigenlijk niet echt heftig genoeg om dat als minpunt te
    gaan zien. Maar doe je meer “zwaarder” werk, dan zou ik even verder kijken.
    Hoe dan ook, als werkcomputer is ’n minimum van 2Gb toch wel aan te raden hoor;-)

Mvg,
    Joram

Moderator
    Poezenbeest
    ”neopiko”

Ik weet dat het met de ibook niet ging. Of toch niet zonder dat de garantie weg viel…

Waarom zou Apple daar geen garantie op geven en die feature er uitgesloopt hebben? Het antwoord is simpel: de iBook verliest veel warmte via het toetsenbord en de bovenkant van de kast. Als je daar een beeldscherm plat op neerlegt, kan de warmte niet weg en heb je dus een probleem, niet alleen kans dat de CPU oververhit raakt, maar ook het scherm.

Ik weet dat de iBook deze warmte-afgifte nodig heeft en dat de Powerbook zonder kan, ik vermoed dat de MacbookPro ook zonder kan, maar ik vrees dat de Macbook net als de iBook ook niet zonder het warmteverlies aan de bovenkant kan. Als de feature er niet standaard op zit, dan zou ik er vanuit gaan dat je het niet moet gaan omzeilen.

Bijdrager
    Nikita

Ik zou zeker geen MacBook er voor terugkopen; als je dan voor een portable gaat, neem dan de MacBook Pro. Vooral vanwege de videokaart, die stukken beter is dan die van de MacBook.

Bijdrager
    Xenophon

Ik heb een G5 en een Macbook, en in de meeste gevallen is een G5 veel en veel sneller dan een Macbook. 1 uitzondering is als je Windows gaat emuleren, maar voor de rest zit ik het liefste achter m’n G5. De Macbook gebruik ik alleen als ik hem wil meenemen.

Nothing beats a G5 :P (Except maybe a MacPro…)

Moderator
    unSOUND

Probleem is dat je ze niet 1-op-1 kunt vergelijken. De MacBooks zijn racewagens en de G5’s vrachtwagens…. Met weinig belasting is de MacBook sneller, bij veel belasting de G5.

Als ik alleen QuickTime start, en een filmpje codeer is de MacBook vaak ietsje sneller. Start ik tijdens dat coderen echter iTunes, Photoshop, iPhoto, Mail, Safari en Unison op, dan zie je op de MacBook ineens een strandballen-parade, terwijl de G5 nog niet eens begint te zweten….

Het ligt er dus helemaal aan wat je gemiddeld met je Mac doet. Ik heb bijna altijd meer dan 10 programma’s draaien, en dan is een G5 gewoon een heerlijkheid.

Bijdrager
    .Arne
    ”unSOUND”

Probleem is dat je ze niet 1-op-1 kunt vergelijken. De MacBooks zijn racewagens en de G5’s vrachtwagens…. Met weinig belasting is de MacBook sneller, bij veel belasting de G5.

Mooi gezegd. :)

Je moet vooral goed kijken wat je er mee wilt doen. Als je qua grafische bewerkingen enkel CS3 heftig gebruikt, volstaat de MacBook ruimschoots. Wil je echter videogames, 3D- en videobewerking gaan doen, dan is een MacBook Pro wellicht aan te raden.

Ikzelf heb een MacBook en die volstaat zeker. CS3 loopt als een zonnetje, hij is heerlijk snel en het ‘kleine scherm’ stoort me helemaal niet. Veel 15″ notebooks hebben zelfs dezelfde resolutie als die van een MacBook (1280 x 800). Het is maar wat je er mee wilt gaan doen…

Bijdrager
    1984
    ”.Arne”

Ikzelf heb een MacBook en die volstaat zeker. CS3 loopt als een zonnetje, hij is heerlijk snel en het ‘kleine scherm’ stoort me helemaal niet.

Nog even en je kunt CS3 draaien op de iPhone, dat zal dan ook wel volstaan :kleenex:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.