14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    hasseltse huzaar

G5 start niet

Hallo

Als ik de G5 aanzet zie ik een hele tijd niks op het beeldscherm……na een tijdje zie ik een vraagteken en afwisselend een ander beeld
    Ik heb er een (onnozel) filmpje van gemaakt zodat het duidelijk is wat ik te zien krijg……..verder gebeurt er dan niks…..
    Iemand een idee??

Bijdrager
    hasseltse huzaar

Ik ben via de CD die ooit bij de MAczat in het schijfhulpprogramma kunnen komen
    Bij EHBO krijg ik de volgende melding
    Ongeldige nodegrootte B-tree
    Volumecontrole mislukt
    Fout: de onderliggende yaak rapporteerde een fout bij het verlaten (-9972)
    Poging tot herstel op 1 volume
    OHFS volume hersteld
    1 volume kan niet worden hersteld

Wat verder nog opvalt is dat er onder inROOD staat S.M.A.R.T status niet ondersteund
    Nu weet ik dus echt niet meer verder

Bijdrager
    moller

1. Wat heb je eigenlijk allemaal gedaan VOOR dit probleem? Dat probleem had je niet ‘zomaar’ denk ik?

2. Heb je iets met je HD gedaan? Of heb je een externe HD?

Bijdrager
    F_Vervoort

Volgens mij is je schijf gecrasht. Heb je nog een 2de schijf? Indien ja, steek die dan in je G5 en zet er een systeem op. Nu kan je de slechte schijf onder handen nemen met programma’s als diskwarrior, Norton of techtool. Er is veel kans dat je alle data kan recupereren, maar je kunt ook alle kwijt zijn …
    Afin, indien dit gelukt zou zijn, schijf volledig formaten en goed checken, of misschien nog beter, gewoon twee nieuwe kopen. 1 om te werken en 1 om te backuppen (TM).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op een G5 betekend dit dat er geen goede systeemmap kan worden gevonden. En gezien de foutmeldingen van schijfhulp lijkt een clean instal het beste.
    Indien je geen backup hebt, start de G5 dan op in target mode (T ingedrukt houden met opstarten) dan kun je met een tweede via Fire Wire aangesloten mac (van een kennis b.v.b.) je bestanden bereiken.

Anders gewoon de hd opnieuw wissen / formatteren (HFS+ journaled) en je systeem opnieuw installeren en daarna updaten via de combo update.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

Dat via WIFI een andere MAC aansluiten……daar heb ik twee vragen over
    kan dat ook via USB? ik denk nl dat die “ouwe” G5 geen WIFI heeft
    En ?is het dan zo dat de G5 als een “externe HD” gaat werken?

EN er zijn twee verschillende OSX systemen die op de verschillende MAC’s zitten ….is dat erg?????

Bijdrager
    hasseltse huzaar

WIFI moet natuurlijk Firewire zijn….heb het geprobeerd maar dat ging niet (de G5 met deiMac verbinden……..G5 wordt niet herkend)
    In schijfhulp heb ik bij info het volgende gevonden misschien kan iemand hier iets mee
    naam disk os9
    type volume
    schijfidentificatie 0s9
    activeringspunt niet geactiveerd
    bestandssysteem MAC OS uitgebreid (journaled)
    verbindingsbus ATA
    IO inhoud Apple_HFS
    app.hierarchie firstboot/@0.9
    beschrijfbaar ja
    Cap. 149 GB
    bevoegdheden geactiveerd nee
    deactivering bevoegdheden mogelijk ja
    formatering mogelijk ja
    geschikt voor opstarten ja
    ondersteunt journaling ja
    journaling uitgeschakeld nee
    schijfnummer 0
    partitienummer 9

HOPELIJK kan iemand hier iets mee

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“activeringspunt niet geactiveerd”
    “bestandssysteem MAC OS uitgebreid (journaled)”

Dat is niet goed. Het betekend dat je hd niet wil mounten. Anders gezegd: hij lijkt stuk te zijn. Het OS wordt herkent zo te zien maar is niet bereikbaar en daarom ziet de iMac hem ook niet. Het ziet er dus naar uit dat er een nieuwe in moet.
    Als je in schijfhulpprogramma wel de drive als ‘device’ ziet, maar niet als een ‘volume’ dan heb je kans dat je met een disk recovery programma zoals Data Rescue je bestanden kan redden als je geen backup hebt. Dit moet dan gebeuren vanaf de iMac via target mode.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

target mode……opstarten met de T ingedrukt maar welke MAC moet je zo opstarten De iMAC of de G5???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De G5 (zoals ik al zei). De iMac ziet hem dan als een Fire Wire drive. (Als de drive nog goed is tenminste) Je moet dus een (6 pins) Fire Wire kabel hebben want met USB werkt dat niet.
    http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh947.html

Bijdrager
    hasseltse huzaar

Ik heb dus ALLES al geprobeerd Ook dat Target gebeuren…….NIKS gebeurd er schijf/G5 wordt niet herkend niks

k heb hem opengemaakt (de G5) en ik heb een heel zielig 1,5 V batterijtje zien zitten…….zo’n 1,5 cm groot.Ik heb al meerdere keren wat over batterijen hier gelezen
    Het is de eerste batterij die er in zit…..Zou het nut hebben om deze te vervangen?
    Ik heb dus ook al met de installatie CD zitten spelen……Ik heb de procedure een stukje gevolgd en dan komt er dus een stap waar je de schijf moet aanklikken op de welke je de software zou willen installeren………en dan raad je het al….er wordt geen schijf geselecteerd…..er verschijnt gewoon niks

Bijdrager
    hasseltse huzaar

Ik heb de install DVD erin gezet en bij doelvolume voor de installatie vindt ie de HD niet.
    Verder is bij de schijf EHBO
    activeringspunt niet geactiveerd
    structuur-
    bevoegdheden geactiveerd
    aantal mappen –
    capaciteit 149 GB
    beschikbaar-
    gebruikt –
    aantal bestanden –
    Ikzelf denk dat ik de G5 weg kan smijten maar ik zou wel enorm balen als er een makkelijke/goedkope (ik ga er geen 200 Euro meer insteken) zou zijn die ik tot nu toe niet gehoordheb/over het hoofd heb gezien
    Graag jullie mening

Bijdrager
    MrBelloNLD

close topic, plz TS has started new Topic

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.