One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » G5 lijkt op te starten, scherm blijft zwart

G5 lijkt op te starten, scherm blijft zwart

Profielfoto van maceric

maceric op 07 december 2014 #

Hallo Allemaal,

Ik heb heb G5 powerMac waarschijnlijk eind 2005, Quad Core 2.5 Ghz vloeistof gekoeld.
Ik had redelijk wat programma’s open o.a. photoshop met veel nieuwe beelden, plotseling begon ie als een wilde te draaien(hoor je dan de fans?) en liep vast, cursor bewoog niet meer, heb toen de stekker er maar uit getrokken.
Sindsdien blijft het scherm zwart bij opstarten, soms lijkt het ook alsof ie na ‘starten’ in z’n sluimer staat maar dat weet ik niet zeker, witte lichtje aan de voorzijde brandt na ‘opstart’ op halve kracht.
Heb helaas geen install-cd van deze mac, als ik probeer op te starten van een andere (oudere) install-cd voor een G5 gaat ie ook weer loeien, en geen beeld.
Intussen heb ik SMU knopje gerest, maar ook zonder resultaat, er lekt trouwens geen vloeistof.
Ik kan me niet voorstellen dat beide beeldschermen plotseling stuk zijn

Iemand een idee?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 08 december 2014 #

Als een computer geluid maakt dan is dat over het algemeen óf een schijf (harde schijf, CD, o.i.d.), óf de ventilator. Het verschil is niet moeilijk te horen: ventilators klinken als een (zachte) stofzuiger, schijven niet. Dat de ventilator ineens hard aanspringt betekent over het algemeen dat de computer oververhit dreigt te raken (dan springen ze hard aan om snel en veel te koelen), of dat de computer niet kan bepalen hoe warm hij is (en dus hard begint te koelen als voorzorgsmaatregel).

Maar als twee verschillende schermen geen beeld geven zal het niet aan de schermen liggen. Het klinkt alsof er iets belangrijks kapotgegaan is, maar wat is moeilijk te zeggen. Heb je ook al geprobeerd het PRAM te resetten? Wellicht dat daar iets verkeerd in staat waardoor hij niet opstart.

Profielfoto van menu

menu op 08 december 2014 #

Heb je nog een andere mac? Kan je hem zien als ze in netwerk staan? Als je dan nog kan inloggen is aleen je grafische kaart stuk.

Profielfoto van Waffle

Waffle op 08 december 2014 #

De late 2005 G5 heeft een aantal LEDs die diagnostische informatie doorgeven aan de gebruiker/servicepersoon. Zie voor meer informatie hierover deze Apple Support pagina. Typisch Apple geven ze niet bijzonder veel informatie aan de ‘normale’ gebruikers, maar voor meer informatie kan je altijd terecht in de servicehandleiding.
Deze tabel is vooral handig:

Hoe weet je overigens dat het koelingssysteem niet lekt? Heb je die grote witte plaat met G5 er op er afgehaald om te controleren of er ergens langs de leidingen vloeistof lekt of dat er ergens corrosie zit? De half-opgelichte power LED zou wel eens een probleem met de PSU kunnen duidden. En laat die nou precies onder de processoren zitten…:wink:

Kijk dus goed naar LEDs nummer 4 en 3. Verwijder het zijpaneel en de plastic luchtregelaar (anders gaan de diagnostische LEDjes niet aan). LED 4 moet geel oplichten als de stekker in het stopcontact zit. Is deze niet geel, dat is de PSU kapot. Is deze wel geel, druk dan de power knop in en kijk of LED 3 rood wordt. Licht deze niet rood op, dan is er alsnog een probleem met de PSU. Zijn ze allebei hun respectievelijke kleuren? Dan kijken naar de andere LEDjes.

Profielfoto van Dennvdam

Dennvdam op 09 december 2014 #

Heb ook nog een G5 Quad staan die begint te blazen bij opstart, maar geen beeld aangeeft. Dat zal een job zijn voor in de kerstvakantie. Bedankt voor deze tabel, had ik nog niet gezien.

Profielfoto van toxief

toxief op 06 december 2017 #

Ik heb hetzelfde probleem. Iemand een oplossing hiervoor?

Profielfoto van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan op 07 december 2017 #

Ik heb dat vroeger gehad met een G5 met twee processoren. De eerste keer bleek één van de twee processoren achteraf gesneuveld, de tweede keer alle twee. Hij was rijp voor het containerpark. Hopelijk is het bij jullie zo erg niet. Mijn Dual G5 1,8 Ghz heb ik met moeite vijf jaar kunnen gebruiken. Daarentegen zijn mijn MacPro’s van 2009 na acht jaar nog steeds een rots in de branding.

Over dit topic

Gestart op 07 december 2014 door maceric

Laatste reactie door Mac Hammer Fan

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?