8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    RM

G5 Dual Core start niet meer op en begint te blazen

Ik heb een Mac G5 Dual Core. Dit is onze server waar de bestanden op staan. Deze start niet meer op en begint te blazen.
    Nu zitten hier twee harde schijven in welke als RAID zijn geconfigureerd, is het mogelijk om deze harde schijf of schijven in een slot
    in een Mac Pro van een jaar of 4 oud denk ik te stoppen. Kan deze Mac Pro de bestanden dan lezen??
    Ik denk dat deze ongeveer tussen de 8 en 10 jaar oud is dus ik ben bang dat het afgelopen is.
    Of is er nog een andere manier om deze aan de praat te krijgen??

Bijdrager
    Mac Pro Bart

Hallo ik heb dat ook gehad en ik wil je graag helpen!;)
    het kan zijn dat je ram (geheugen) niet goed aansluit
    dan heeft OSX niet genoeg ram om te werken dat heet een intern panic
    dit is de oplossing: 1. maak je case open
    een beetje onderin zit een ventilator (voor de cpu)
    haal die weg en haal het ram eruit.
    onder (of naast) de ram sleuven zitten nummers 1 of 2
    als je 2 gb geheugen heb moet je het zo doen: slot 1 (1GB) / slot 2 (niks) / slot 1 (1GB) / slot 2 (niks) (zorg er altijd voor dat je 2 dezelfde ram,
    modules heb met de dezelfde hoeveelheid

en plaats ze terug
    start hem op.

Bijdrager
    RM

Ik ga morgen even kijken. Het kan ook het batterijtje zijn heb ik gevonden of een klein knopje op het moederbord om te resetten.

Bijdrager
    SunKeeper

Als de harddisks een software-RAID hebben, lijkt me dat ze in een andere Mac wel normaal uitgelezen gaan worden. Zolang je ze maar allebei goed aansluit en ook de nis-nummers hetzelfde houdt.
    Zaten ze bijv. bij de G5 in nis 2 en nis 3, doe dat dan in de andere Mac precies zo.

En beter nog zet je de systeemdisk ook in die andere Mac, samen met de RAID-schijven dus.
    Zo te zien lukt dat omdat zelfs de Mac Pro uit 2010 gewoon 10.5.8 Leopard kan opstarten. (je zegt vier jaar oud, dus de 2009 of 2010 Mac Pro neem ik aan dat je dan hebt)

Bronnen:
    https://discussions.apple.com/message/23461197#23461197
    http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10331674-263.html

Bijdrager
    RM

Hoi Sunkeeper, de oude Mac g5 heeft twee schijven. Deze zijn met het installeren als raid geconfigureerd. Daarna is het systeem erop geĂ¯nstalleerd.
    Macpro heeft volgens mij Leopard.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb (ook op een G5 PowerMac) ooit iets soortgelijks gehad. Bij mij hielp een safe boot.
    Maar ook een PRAM reset kan helpen.

Bijdrager
    iep

Het overzetten van disks die in een RAID config staan in een andere machine is nagenoeg een garantie voor compleet dataverlies. Houdt er rekening mee dat je terug moet grijpen naar backups.

Bijdrager
    RM

Ik heb er iemand naar laten kijken. Hij heeft diagnostic software laten draaien. 1 van de 2 schijven was kapot. Gelukkig was de andere raid schijf niet beschadigd en hebben ze deze goede schijf vanaf een andere Mac kunnen benaderen. Mijn bestanden worden op dit moment naar een externe harde schijf gekopieerd.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.