5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Timma

G5 blaast hevig en wil vervolgens niet meer opstarten.

Plotseling begon de G5 van mijn vader ernstig te blazen dus zette m’n vader em maar uit. Nu als ie em weer wil opstarten knippert het led lampje 3 keer en doet dan weer normaal, 3 keer , en weer normaal. Wat betekend dit?

Bijdrager
    Timma

Op Apple staat dat 3 flikkers en rust betekent dat de RAM niet compatable is. Deze is 4 a 5 weken terug wel uitgebreid, zou dit nu opeens kunnen toeslaan?

Bijdrager
    Freek.

Ja hoor, dat kan. Peuter die nieuwe er eens uit en start ‘m dan nog eens op.

Bijdrager
    Boskabouter
    ”Timma!”

Op Apple staat dat 3 flikkers en rust betekent dat de RAM niet compatable is. Deze is 4 a 5 weken terug wel uitgebreid, zou dit nu opeens kunnen toeslaan?

YUP

Lijkt me duidelijk he, 4 weken terug nieuw ram erin en nu gebeurt dit ….

Bijdrager
    Len
    ”Apple

Memory (blinking LED, fans spin, no boot tone, no video)
    1. Check memory config and replace DIMMs
    2. Replace logic board

Tsja, zo kan zelfs een zwakbegaafde Apple reparateur worden. Ik moet telkens lachen als ik zo’n Apple service manual open sla. De oudere bevatten tenminste nog wat nuttige informatie. Over 10 jaar staat er gewoon: “Doet ie het niet? Installeer systeem opnieuw. Nog niet beter? Vervang machine.”.

Als je een Quad G5 hebt zou ik hem helemaal doortesten. Die machines hebben problemen met hun memory controllers en dan moet je dus inderdaad het logic board (laten) vervangen, tenzij je 4 RAM slots genoeg vindt.

De beste manier om zo’n machine een beetje te stressen is de uitgebreide Apple Hardware Test te laten draaien voor een dag (zet hem in een loop met control+L, dit test mooi het geheugen), of even Doom 3 uitspelen (klinkt gek, maar daar klappen half defecte machines over het algemeen erg snel op). Een combinatie van Chimera en SystemLoad ( http://www.bresink.de/osx/SystemLoad.html ) werkt natuurlijk ook als je niet van spelletjes houdt.

SystemLoad kan overigens ook nog een toonladder op je voeding spelen als je het model van die zoemende voedingen hebt (pre-dualcore generatie). Die machines worden echt collectors items later!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.