15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    zininletters

g4 tikte eerst en loopt vast nu

Hallo,

Weet iemand raad? Ik ben reeds jaren in het bezit van een G4 quicksilver die sinds een paar maanden af en toe tikkende geluiden maakte. Dit tikken gebeurde de laatste weken steeds vaker en ook liep hij opeens regelmatig vast. Het tikken is sinds een week volledig verdwenen maar hij loopt sindsdien binnen 5 minuten na het opstarten vast.

Gesneuvelde hardware? De harddisks lijken het niet te zijn. Heb er 2 en vanaf beide heb ik OSX gedraaid. Vanaf beide disks loopt de boel op dezelfde manier vast.

Ik dacht aan een gesneuvelde ventilator. Dit zou verklaren waarom de G4 het steeds even doet na een inactieve periode (nog koel) maar vervolgens met steeds kortere intervallen vastloopt. Ik heb de kast opengemaakt en ik heb 3 vens ontdekt die alle draaien.

Soms duurt het opstarten heel lang, en soms verschijnt er een foldertje met een knipperend vraagteken erin. Na 2/3 keer opnieuw opstarten achter elkaar loopt de G4 al vast tijdens het opstartproces (overhit?)

Alvast bedankt voor juliie hulp.

Bijdrager
    Maikelw

Ik denk toch dat het je harde schijven zijn.

Als je een vraagtekentje krijgt in een map kan hij de opstartmap niet vinden.

Bijdrager
    zininletters

Maar als 1 van de schijven problemen geeft, dan zou de andere daar toch niet door beïnvloed moeten worden?

Bijdrager
    Xserve

Probeer één van de twee af te koppelen en kijk dan of je nog problemen hebt. probeer zo de foute harde schijf (als er één fout is) te identificeren.

Bijdrager
    zininletters

Het om de beurt loskoppelen heb ik reeds geprobeerd, dit maakte geen verschil. (Al had ik alleen de brede stekker uit de HD getrokken, niet de kleine met de gekleurde snoertjes)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dan kan de defecte schijf nog tikken want hij krijgt nog stroom. Het is een langzame tik.
    Download eens smartreporter en doe ook eens een test met schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    zininletters

Tikken doet ‘ie sinds een week plots niet meer (was trouwens een snelle tik) maar vastlopen doet ‘ie des te sneller, ongeacht vanaf welke HD ik het besturingssysteem draai.

Het schijfhulpprogramma kon geen problemen vinden, smartreporter heb ik nog niet geprobeerd.

Als hij vastloopt is het trouwens altijd wanneer de cursor als beachball zichtbaar is.

Bijdrager
    Lauwrence

Defecte harddisc, zet ik een krat bier op :P

Bijdrager
    Marius1976

Kan natuurlijk van alles zijn.

Tikkend geluid is natuurlijk nooit goed.

Grote kans idd op harddisk, of fan wat je zelf al aangeeft.

Kan natuurlijk ook zijn dat de vastloper nu ‘toevallig’ ook optreedt, vanwege een ander probleem. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een lege batterij op je moederbord (zit er in een G4 quicksilver een cmos batterij?)

Check dat ook eens.
    Groet
    M.

Bijdrager
    sypie

@Marius: In vrijwel alle computers zit een CMOS batterij. Al is het alleen maar om bij de tijd te blijven als je de stekker uit het stopcontact haalt.

Bijdrager
    zininletters

Dank voor jullie reacties. Helaas ontbreken bij mij de tijd en expertise om dieper in mijn computer te duiken dan dat ik reeds gedaan heb.

Daar alle fens die ik kan vinden nog draaien en het probleem van het vastlopoen optreedt ongeacht welke HD ik gebruik, ben ik bang dat het probleem ergens zit waar ik het niet kan vinden.

De meest logische stap voor mij nu is op zoek te gaan naar een nieuwe computer. (De dvd-brander had trouwens ook al kuren.)

In ieder geval bedankt, groetjes,
    Paul

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”zininletters”

Maar als 1 van de schijven problemen geeft, dan zou de andere daar toch niet door beïnvloed moeten worden?

Toch wel! De data van die schijf moet ook gelezen worden en dat lukt niet.

Bijdrager
    ronaldoo

Tikkend geluid, denk toch ook dat het de hd is. Zou alles snel back uppen en gaan voor een nieuwe hd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”zininletters”

De meest logische stap voor mij nu is op zoek te gaan naar een nieuwe computer. (De dvd-brander had trouwens ook al kuren.)
    …l

Eens vernieuwen kan geen kwaad. En dan kun je ook 10.6. Snow Leopard draaien.

Bijdrager
    zininletters

Wellicht toch nog een wetenswaardigheidje ontdekt…..

Ik heb dus 2 HD’s: 1 voor OSX en alle apps (disc ‘X’), en 1 voor alle data (disc ‘data’)

Had dus ook op disk ‘data’ OSX geïnstalleerd om te kijken of het vastlopen aan disc ‘X’ lag. Opstarten vanaf ‘data’ ging prima, alleen liep de computer ook nu weer vast.

Vervolgens had ik disk ‘X’ volledig losgekoppeld om al zijn eventuele invloed te elimineren. Opstarten vanaf disk ‘data’ lukte vervolgens niet meer… als ik de stekker weer in ‘X’ stop dan lukt opstarten vanaf ‘data’ weer wel! Omgekeerd heeft het loskoppelen van ‘data’ totaal geen invloed op het functioneren van ‘X’.

Wat kan hieruit geconcludeerd worden? Een slave/master kwestie? Ligt hier wellicht de sleutel tot een oplossing?

Wederom alvast dank….[/u]

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.