12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    gerw

G4 start niet meer op !

(in navolging van vorige berichtje) Ik heb OSX (10.2) geinstalleerd op een 2e HD in m’n G4 350 mhz. Dit om uit te proberen hoe het hierop zou draaien. Ik zou dan altijd weer van m’n 1e Hd (met 9.1)op kunnen starten.
    Echter: na netjes verlopen install. procedure start ie helemaal niet meer op!! Het lijkt alsof bv. usb poorten en monitor poort niets meer doen. Ik kan wel vanaf het toetsenbord opstarten, maar ‘c’ ingedrukt houden (om vanaf cd op te starten) doet niets en de leds op de usb hub doen niets meer. Ook de monitor geeft niks. Please help !

Bijdrager
    crazy ivan

Als je van CD opstart kun je dan in prefs een folder kiezen die je wilt gebruiken als eerst volgende opstart folder?

GreetZ

Crazy Ivan

Bijdrager
    gerw

Ik kan helemaal niet meer van cd opstarten ! (volgens mij werkt usb niet meer ok)

Bijdrager
    crazy ivan

Heb je VOORDAT je OS X 10.2 (Dus Jaguar) alle FIRMWARE geupdate(d)?

Crazy Ivan

Bijdrager
    gerw

nee

Bijdrager
    crazy ivan

OEPS…:shock:

Uberhaubt nog een teken van leven?

Adriaan! Suggesties?

Bijdrager
    gerw

Nee, er gebeurt niets, wat ik ook probeer. Het enige wat ik nog kan bedenken is die 2e Hd er uit halen en hopen dat ie daarna vanaf die 1e Hd (waar het originele os 9 opstaat) opstart. Of is dit ijdele hoop/zijn er betere oplossingen?

Bijdrager
    crazy ivan

JA! klinkt als een plan. Zeker de moeite waard. kan in ieder geval geen kwaad. STEKKER ER UIT als je je schijf er uit sloopt! (Stroom en data losmaken in natuurlijk voldoende! )

PAS op voor stat electriciteit. (WIST JE AL!)

hahah

Crazy Ivan

Moderator
    Adriaan Mol

Als de computer ook niet goed vanaf de CD kan opstarten heeft het geen zin om een andere hardeschijf in je computer te stoppen, blijkbaar is iets anders het probleem.

Haal alle onnodige hardware uit je Mac, en alle randapperateur.

Probeer daarna de PRAM te wissen (start te computer op door appeltje+alt+(r)+(r) ingedrukt te houden). Wacht tot je 3x het opstart geluid hebt gehoord en laat dan deze toetsen combinatie los.

Heeft dat niet gewerkt, probeer dan je moederbord te resetten door een klein (!!!) rond knopje op je moederbord ingedrukt te houden voor circa 10 seconden.

Adriaan

Bijdrager
    crazy ivan

Adriaan,

wat doet je PRAM? Wat zit daar in en met welke software stuur je die aan? Wat gaat er verloren als je die wist/reset?

Crazy Ivan

Bijdrager
    Torz

Even voor de weet ,waar zit dat ronde knopje en wat doet het precies?

Bijdrager
    gerw

Dank voor jullie tips en tricks: helaas heeft niets er van geholpen. Vanochtend is bij de dealer geconstateerd (na echt grondig onderzoek) dat de ‘logic’ (=moederboard?) stuk is door het installeren 10.2 op de mac met verouderde firmware. Zij beweren dat ze deze fatale crash kennen van Imac’s, maar het met een G4 nooit eerder hadden meegemaakt. Helaas, het kan dus wel.
    Nogmaals dank voor jullie reacties en hou je firmware up to date !

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.