21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    chrisis

G4 Quicksilver Crash

Ik heb een Quicksilver G4 met tiger geïnstalleerd. Ik krijg nu de computer niet meer opgestart (hij heeft het jaren goed gedaan). Je kan horen dat er iets met de harde schijf is doordat er een ander geluid uit komt.
    De ene keer zie je het mapje met de vraagteken tijdens het opstarten en de andere keer weer een blanco scherm en soms ook het “apple” logo met daaronder het “draaiende icoontje”. Verder komt ie niet.
    Ik heb van alles geprobeerd, resetten met het kleine knopje naaste de batterij, PRAM resetten, opstarten vanuit een andere computer in “Target mode”, maar niets helpt. Ik denk dat het klaar is met de harde schijf maar er zit belangrijke data op die nog niet geback-uped was. Wie weet een noodoplossing, al is het maar om de harde schijf leeg te halen? Ik weet dat er data recovery bedrijven zijn, maar dat is duur en het duurt te lang, aangezien het NU nodig is. Help!

Bijdrager
    Frans

Ik ding lees ik nog niet: opstarten met een CD waarop systeem staat (bijv. eentje met Techtool erop of Diskwarrior).

Misschien is dat een manier om je gegevens te redden ?

Bijdrager
    chrisis

ik krijg de cd lade geeneens open. Niks reageert meer dus.

Bijdrager
    Ludo

Dat is knap waardeloos. Je schijf heeft het begeven. Goede les om voortaan een externe schijf met een backup te laten meelopen. Een goed programma om gegevens van de kapotte schijf te krijgen is Stellar Phoenix data Recovery. Even Googlen. Hiermee kun je wellicht nog wat redden. (no guarantee)

Bijdrager
    AppleNANdO

Je kan nog proberen om de g4 in een safe mode op testarten. Ik dacht dat je de shift toests ingedrukt moet houden tijdens opstarten.

Bijdrager
    chrisis

Ik ben nu Stellar Phoenix data Recovery aan het downloaden en ga kijken of het werkt vanuit Target mode.

Bijdrager
    Ludo

Het best kun je de beschadigde schijf in een andere G4 hangen als 2e schijf, om vanaf de goede schijf reparatie pogingen en/of recovery te starten. Probeer de kapotte schijf zo min mogelijk te gebruiken.

Bijdrager
    AppleNANdO
    ”Ludo”

Het best kun je de beschadigde schijf in een andere G4 hangen als 2e schijf, om vanaf de goede schijf reparatie pogingen en/of recovery te starten. Probeer de kapotte schijf zo min mogelijk te gebruiken.

Dit is een goede tip. Ga ik ook eens doen heb hier nog een kapotte schijf liggen.:D

Bijdrager
    Barabas2005

Ik had exact hetzelfde met de harde schijf in mijn iMac. Gelukkig had ik nog een Timemachine back-up achter de hand, maar bleek die niet nodig te hebben.

Ik installeerde een nieuwe schijf in de iMac en hing de oude kapotte schijf via een multifunctional data cable aan mijn iMac. Tot mijn verbazing begon de iMac weer vanaf deze kapotte schijf te booten en zo kon ik de gehele schijf klonen naar de nieuwe interne schijf. En mocht het booten niet werken, dan kun je dus nog steeds die recovery software er op loslaten.

Zo’n “multifunctional data cable” kost niet veel en is erg handig met dit soort calamiteiten. Maar je kun het ook gebruiken om bijvoorbeeld even snel de harde schijf uit een HD recorder te klonen naar een grotere schijf :) .

Bijdrager
    chrisis

Ik heb zojuist de beschadigde schijf als 2e schijf in een andere computer gehangen, maar dan start de computer helemaal niet op.

”Ludo”

Bijdrager
    Ludo

Wel even letten op de stand van de master/slave instellingen als je dat doet. Kun je terugvinden bij de mini-switches (jumpers) aan de achterzijde van de schijf. 1e Schijf moet master zijn. (staat ie meestal al) Maar 2e schijf moet slave zijn, dit moet je dus aanpassen door het verplaatsen van de jumpers. Juiste positie staan meestal op de schijf aangegeven.

Bijdrager
    chrisis

Bedankt, maar daar heb ik inderdaad op gelet. De witte switches omwisseln.

Bijdrager
    Ludo

ook de eerste schijf gecheckt?

Bijdrager
    chrisis

ja, ook de eerste schijf gecheckt.

Bijdrager
    Ludo

Als de stroom en data kabel goed zijn aangesloten, moet het werken. Is de HD van hetzelfde type als er nu inzit (ATA/IDE) ?

Bijdrager
    chrisis

Ik heb daar niet op gelet maar volgens mij wel. Ik heb zojuist vanaf de cd opgestart en als ik schijfhulpprogramma open, dan kan ik wel de schijf zien, maar herstellen of controleren lukt niet. Als ik ook “zogenaamd” het systeem opnieuw wil installeren, dan ziet ie de doelschijf ook niet.

Bijdrager
    Ludo

Ja dan lijkt ie goed aangesloten. De schijf is defect, dus mount niet. Je moet nu met de Stellar Phoenix software proberen data eraf te krijgen. Maar daarvoor moet het systeem wel opstarten vanaf de 1e schijf, zodat je een besturings systeem hebt.

Als je option ingedrukt houdt tijdens het opstarten, kun je een opstartschijf aanwijzen, probeer dat eens. Wel even geduld hebben, het kan even duren.

(De G4 laat alle beschikbare schijven zien, kies dan de goede 1e schijf)

Bijdrager
    chrisis

ik heb dat ook geprobeerd, maar het programma blijft hangen tijdens de “check”. Tja, het lijkt erop dat het niet gaat lukken. De tweede harde schijf die ook in dezelfde computer als opslag werd gebruikt krijg ik nu ook niet gemount. Ik hoor een tik als ik hem opstart. Werkelijk alles loopt tegen en nu weet ik me echt geen raad meer.

”Ludo”

Ja dan is ie goed aangesloten. Maar de schijf is defect, dus mount niet. Je moet nu met de Stellar Phoenix software proberen data eraf te krijgen.

Bijdrager
    Ludo

Als die schijf alleen voor opslag werd gebruikt, staat er geen besturings systeem op! Je moet daar dan eerst osx op zetten, maar dan gaat alle data ook weer verloren. Lastig. Probeer iemand te vinden met een werkende G4, zou ik zeggen.

Bijdrager
    chrisis

ja, dat heb ik al gedaan. een vriend van mij heeft een G4 en ik heb beide schijven (om de beurt) er aan gehangen maar er was niets te zien. Ik geef het op en moet maar een nieuwe harde schijf gaan kopen. Gelukig heb ik een paar weken geleden een back-up gemaakt, maar ik moet nu wel een hoop opnieuw gaan maken (want het is werk). Bedankt in ieder geval.

Bijdrager
    Ludo

Vreemd, lijkt me sterk dat ze nu allebei kaduuk zijn. Nieuwe schijf moet je zowiezo kopen, dus dat is niet zo erg. Ik zou daarna toch proberen m’n data terug te krijgen. In ieder geval: succes ermee.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.