18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Fat Freddys Cat

G4 Power Mac (350 MHz): Welk geheugen bijprikken?

Hallo mensen,

M’n oude G4 Power Mac (350 MHz) gaat z’n oude dag bij m’n pa en moe slijten. Vooral als tekstverwerker, en mogelijk dat m’n pa nog wat met iPhoto gaat knutselen.

Maar met 10.3.9 er op, is deze Mac toch wel langzaam geworden. Een goede reden om er wat geheugen bij te gaan prikken. En daarom wil ik hier op het forum even checken of ik goed zit met met keuzes van geheugen.
    Nou lees ik in het systeemprofiel, onder ‘geheugen’: 2 x 64 MB, 1 x 128 MB, 1 x 256 MB.

A) Kan ik daar van maken: 4 x 256 MB? Of zelfs 4 x 512 MB?
    B) Klopt het dat ik voor de G4 Power Mac alléén voor SDRAM zònder DDR geheugen kan kiezen?
    C) Zelf had ik onderstaande optie’s geselecteerd. Kijk ik nog ergens overheen, waar ik rekening mee moet houden? Of hebben jullie misschien nog andere tips?

1) Corsair 256 MB Value Select PC100 SD SDRAM
    2) Corsair 256 MB Value Select PC133 SD SDRAM
    3) Corsair 512 MB Value Select PC100 SD SDRAM
    4) Corsair 512 MB Value Select PC133 SD SDRAM

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Groet, Marco

Een kijkje in de G4 Power Mac (350 MHz) die hier staat:

Bijdrager
    awi

A maximaal 2 GB toataal dus 4 x 512 pc100 of pc133 kan door elkaar

Bijdrager
    Nikita

Dus je hebt er nu 512 MB al inzitten in totaal. En maar 350 MHz. Ik denk dat je processor vooral de vertragende factor hier is. Dat is meer een upgrade waard, want 512 MB zou voor Panther (ruim) voldoende moeten zijn.

Bijdrager
    TonE

Je conclusies zijn juist, er kan idd ook het snellere pc 133 sdram in maar je zult daar geen voordeel van hebben door de 100 mhz bus. Gewoon het goedkoopste nemen dus.:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik weet het niet precies, maar ik denk dat dit wel vrij prijzig gaat worden! Als het niet teveel scheelt kan je hem ook nog verkopen en een mac mini aanschaffen, een G4 is nog wel wat waard

Bijdrager
    Fat Freddys Cat
    ”Nikita”

Dus je hebt er nu 512 MB al inzitten in totaal. En maar 350 MHz. Ik denk dat je processor vooral de vertragende factor hier is. Dat is meer een upgrade waard, want 512 MB zou voor Panther (ruim) voldoende moeten zijn.

De processor updaten… Heb ik het nou verkeerd? Dat betekent dat ik m’n pa en moe beter voor een G5 kan laten kiezen? Of kun je processors ook los kopen? (Oh nee, waarschijnlijk een stomme vraag…).:x :kleenex:
    Of kan ik beter wèèr Jaguar OSX 10.2 installeren? Kortom wat is wat een betaalbare oplossing?
    De Mac verkopen voelt voor mij niet als een optie. Dan moet ik gaan ‘handelen’ enzo. Nee, niets voor mij.

Voor de duidelijkheid, m’n ouders zijn in de zestig: Behebt met een nullen-en-énen-antipathie dus… (alhoewel ik daar zelf ook wel ‘ns last van heb…).

Bijdrager
    JWB

Ik heb hier een Power Mac G4 400Mhz staan met 768MB geheugen. Draai op dit moment 10.4.5. behoorlijk soepel. Misschien dat je wat extra geheugen moet kopen, en dan Tiger installeren.

Bijdrager
    trabant

4 x 512 MB en pak gerust die van 133 MHz kloksnelheid, want die lopen ook op 100 MHz, en andersom niet. Bovendien zijn die van 100MHz nog een stuk duurder ook. De plaatjes van beide 100MHz reepjes kloppen overigens niet: 168pins reepjes hebben twee inkepingen tussen de pins.

Maar begin eens met 2 x 512 (dan haal je die van 64 eruit): ik denk dat je er dan al aardig bent. Teveel geld in zo’n oud beestje steken is niet economisch.
    Leg zekerheidshalve even aan de winkelier uit dat het voor een Mac is en dat die het geheugen kan weigeren: dus dat je het in dat geval kunt omruilen. Goede kans dat dat niet nodig is, maar indien zou het zonde zijn van je…. handelaarstalent?

Om je een idee te geven wat er technisch allemaal kan qua processor: http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/ . Gelukig staan de prijzen erbij:wink:

Bijdrager
    Fat Freddys Cat

Aha. Ja, die 2 x 512 MB dat zal de beste optie zijn.

Bedankt, tot zover.

Marco

Bijdrager
    JWB
    ”trabant”

Om je een idee te geven wat er technisch allemaal kan qua processor: http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/ . Gelukig staan de prijzen erbij:wink:

Ik vind het allemaal maar eng….

Bijdrager
    awi
    ”JWB”

ik draai al twee jaar op een fastmac 1 GHz ipv 350 MHz, als een zonnetje

Bijdrager
    profclimber

tuurlijk kun je die los kopen!!!!

”Fat
    ”Nikita”

De processor updaten… Heb ik het nou verkeerd? Dat betekent dat ik m’n pa en moe beter voor een G5 kan laten kiezen? Of kun je processors ook los kopen? (Oh nee, waarschijnlijk een stomme vraag…).:x :kleenex:
    Of kan ik beter wèèr Jaguar OSX 10.2 installeren? Kortom wat is wat een betaalbare oplossing?
    De Mac verkopen voelt voor mij niet als een optie. Dan moet ik gaan ‘handelen’ enzo. Nee, niets voor mij.

Voor de duidelijkheid, m’n ouders zijn in de zestig: Behebt met een nullen-en-énen-antipathie dus… (alhoewel ik daar zelf ook wel ‘ns last van heb…).

Bijdrager
    JWB
    ”awi”
    ”JWB”

Gewoon plug and play?

Mmmm…..klinkt interessant!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het is eenvoudig te installeren, hoor. Alleen zal je moeten weten of jouw computer een AGP of PCI Mac is. Als het een AGP Mac is, is het zeker de moeite waard. (blijkbaar is dit volgens het systeemprofiel bij jouw Mac zo)
    Maar een PCI Mac heeft een veel tragere video-kaart en G4 processors boven de 500 MHz van Sonnet vragen dan een verlaging van de bus speed, waardoor veel snelheidswinst verloren gaat.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”JWB”
    ”awi”
    ”JWB”

Gewoon plug and play?

Mmmm…..klinkt interessant!

Hier heb je ze allemaal:
    http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=89&type=Processor&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades
    En je vindt er zelfs installatie-handleidingen bij op de site van OWC.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”awi”

A maximaal 2 GB toataal dus 4 x 512 pc100 of pc133 kan door elkaar

Ik zou toch opletten van PC-100 en PC133 te mixen. Blijkbaar speelt ook 3-2-2 of 2-2-2 een rol, en misschien ook of het 8 of 10 ns is, maar op de G3 B&W van mijn petekind zijn er blijkbaar meer crashes als wijj RAM van verschillende soorten in zijn computer installeren. Nochtans blijken ze afzonderlijk wel goed te werken. En misschien is bij een processor upgrade nog meer voorzichtigheid geboden…

Bijdrager
    trabant
    ”Mac

Blijkbaar speelt ook 3-2-2 of 2-2-2 een rol, en misschien ook of het 8 of 10 ns is, …

IN het BIOS van een PC kun je doorgaans die timings aanpassen, en dan stel je ze “gewoon” af op de traagste module.
    Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre je dat in de Firmware van een Mac kunt doen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

ik weet niet of dit mogelijk is, maar in elk geval kan ik vertellen dat na verwijderen van de DRAM met verschillende snelheid (3-2-2 vs 2-2-2) de memtest geen fouten meer detecteert op een G3 B&W…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.