11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    fs

G4 <-> OsX vraagje

Ik vroeg me wat af. Hoe goed draait Os X op een iBook G4 800 hz met 640 mb ram en 60 gig schijf. Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn vriedin zit hieraan te denken voor school, moet goed kunnne internetten, office, muziek luisteren enzovoorts.

Bijdrager
    sNiels

Lijkt mij geen enkel probleem. Had zelf tot voor kort nog een desktop G3 waar OSX 10.2.6 zonder problemen op draaide.

Bijdrager
    Merkava

Ik heb hier een 800 Mhz en een 500 Mhz iBook G3, daar draait OS X prima op.
    Het is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwe dus geen zware applicaties.
    Voor het lichte werk doet ie het prima.
    Met opstarten winnen die dingen het ruim van mijn veel nieuwere Windhoos machine.

Bijdrager
    fs

Vraag nog iets specifieker, kan osx 10.4.9 er soepel op draaien en is leopard ook nog geschikt voor deze mac. Kunnen voor 450 kopen, met 2 nieuwe batterijen, de 12 inch ibook….

Alleen hoor ik van sommige dat osx nog niet heel strak draait, en van anderen weer van wel, vandaar.

Twijfelgeval… en hoe zit het met de prijs? inclusief tas 2 batterijen enzow, zonder orginele software cds

Bijdrager
    Merkava
    ”FS”

Vraag nog iets specifieker, kan osx 10.4.9 er soepel op draaien en is leopard ook nog geschikt voor deze mac. Kunnen voor 450 kopen, met 2 nieuwe batterijen, de 12 inch ibook….

Alleen hoor ik van sommige dat osx nog niet heel strak draait, en van anderen weer van wel, vandaar.

Twijfelgeval…

En dat OSX nog niet strak draait hoor je van ?
    Precies, windows gebruikers.

Wat je wel even moet weten is dat je dus ook programma’s nodig hebt die op OS X draaien, dat zijn niet dezlefde programma’s die ook op je XP bakkie draaien, dat is andere software.

Bijdrager
    fs

deze voor me vriendin, software genoeg al.. werk zelf op MBP.. kan echt niet inschatten hoe dat loopt zo’n G4..

Daarbij komt dat je voor het zelfde geld een nieuwe dell hebt bij wijze van… das de afweging zegmaar…

Bijdrager
    Geedee

Draai hier 10.4.9 op ibook G3/500 zonder problemen! Op m’n iMac G4/800 draai ik ook 10.4.9. Waarom iedereen altijd zegt dat zwaardere applicaties dan minder vlot draaien, is mij een raadsel. De hele CS2-bundel draait als een zonnetje op deze laatste configuratie.

Bijdrager
    vigrid

Helemaal met geedee eens…

Gebruik reeds 3 jaar dezelfde machine: pb g4 1ghz 1,25gb 12″.
    PS CS1 (vergeet de kracht van de altivec ship niet) en sinds kort ook lightroom draaien uitstekend. Nog steeds geen behoefte om een andere machine te kopen (ben uiteraard geen prof).
    Maak je geen zorgen, iedere ppc met 640mb ram is meer dan geschikt voor 10.4, alleen zwaardere apps vereisen meer ram (640mb is het maximum als ik me niet vergis op dat type ibook). Dus voor de doeleinden van je vriendin, go for it! Maar probeer eerst voor 400€…

Bijdrager
    n8n

betere specs dan ik en voor kleine projecten kan ik Photoshop en illustrator nog draaien naast het gebruikelijke Adium, Safari en iTunes

grootste knelpunt is RAM maar dan ook alleen als je zware multimedia-software draait of veel apps open hebt staan

Bijdrager
    bhaenraets

Heeft je vriendin er misschien ook nog een mening over? Misschien wil ze wel liever een Dell dan een Apple, dat zou ik de doorslag laten geven. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld helemaal geen zin in een overstap, dus ik laat haar lekker op haar windows machientje werken.

Moderator
    Poezenbeest

Moet zeggen dat sinds CS2 ik wat meer strandballen zie tijdens bewerkingen in Photoshop…. maar dat ligt meer aan mijn karige geheugen, dan aan de CPU.

Ik draai hier Tijger op een iBook G3 800 MHZ als een zonnetje. Met volledig geheugen en een grotere HD kan ik zeker nog vijf jaar voort op dit inmiddels bejaarde bakkie….

Wat wel langzaam gaat is het coderen in QuickTime, maar goed, dat gaat overal langzaam… Ohja… en een iPod van 30 GB volpompen met USB 1 is ook erg langzaam:D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.