7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Lauwrence

G4 als NAS

Hey allen,

Ik heb hier een G4 350MHz die eigenlijk alleen maar staat te staan. Dit was de machine die me overgehaald heeft naar de wonderlijke wereld van Apple en OS X en dus kan ik het niet over mn hart verkrijgen het ‘oude beestje’ bij het grof vuil te zetten en waarom ook, hij loopt nog prima!

In het kader van kostbare data opslaan en veilig houden wil ik de machine dan ook primair gaan inzetten als NAS, en als iTunes-/FTP-/Web-server secundair.

Nu is het vervelende dat de interne drives beperkt zijn tot 128Gb en ben ik derhalve gedwongen externe drives te gaan gebruiken. Het plan is dan ook om 2x500Gb in een externe behuizing met firewire aansluiting te gaan gebruiken, omdat ik nog een relatief nieuwe 500Gb schijf heb liggen en dus er maar 1 hoef bij te kopen plus dat de firewire 400 interface beduidend sneller is als de USB 1.1 8)

Uit een support doc van Apple begrijp ik dat de RAID 1 configuratie geen probleem zou moeten zijn, maar wellicht heb ik iets gemist? Het is overigens de bedoeling dat deze opslag bereikbaar is voor zowel Mac als PC, liefst voor laatstgenoemde zo eenvoudig mogelijk (en/of bereikbaar voor auto-backup software onder Winblows).

Het is een el cheapo oplossing, maar het maakt de oude Mac weer nuttig en stelt de data veilig. Ik hoor graag of iemand hier nog aanvullende info/tips over heeft?

Bedankt alvast!

groet,

Lau.

Bijdrager
    trabant

Schroef twee grote sataschijven op de bodem en hang ze aan een PCI-SATA-kaart.
    Satakaarten bij Mac-Stuff en een overzicht bij Other Wolrd Computing wat er allemaal wel niet mogelijk is..

Waarom SATA? Omdat IDE sneeuw van gisteren is. IDE/ATA controllers kosten ± evenveel. Die van Acard zijn wat duurder, maar ze zijn ook beter.

Er is ook software (ATA Hi-Cap support) waarmee je grote schijven in oude Macs kunt zetten, maar als je die daarna weer in een modernere Mac zet, is niet gegarandeerd dat die het dan nog kan lezen en zul je de schijf hoogstwaarschijnlijk weer moeten formatteren.

Bijdrager
    Lauwrence

Bedankt voor de tip over die controller, wist niet dat dat nog mogelijk is :D Onder de streep kost me dat maar een schijntje meer en zelfs nog minder met grotere schijven.

Dan zie ik wel wat ik nog doe met die 500Gb IDE schijf…

Bijdrager
    Sumar

Werkt dat spul ook op een G3 B&W? Dat was mijn ‘streep’ machine :D. Heb ‘m nog steeds, compleet met 22″ scherm.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ja hoor dat werkt ook in een B&W G3.

Bijdrager
    Lauwrence

Ik heb reeds de controller besteld, helaas niet uit voorraad leverbaar :-/

Zodra de controller binnen is post ik mijn bevindingen nog even terug.

Alvast prettige feestdagen aan u allen!

groet,

Lau.

Bijdrager
    Lauwrence

De controller is nog net even op de valreep (lees: Xmas Eve om 18.30u) bezorgd door TNT Post. Ook had ik al 2x 1Tb HDD’s gescoord. Geinstalleerd en het werkt als een zonnetje!

Overigens staat in de documentatie van dit kaartje (Sonnet Tempo Serial ATA) dat deze ook te gebruiken is met de genoemde G3 machine.

Dank voor de tips en prettige dagen!

McLau <> McLau (RAID1)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.