13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    ron can

G4 1.25 dual MDD met stillere ventilatoren

Ik heb eindelijk de verbouwing achter de rug. Na een oproep hier voor wat meer informatie en veel zoeken op internet, heb ik nieuwe vertilatoren besteld voor mijn G4MDD.
    Ik heb de laatste versie, de fw800, maar ook deze maakt mij iets te veel lawaai.

Voor de twee 60mm fans heb ik gekozen voor vantec 1515CGCF. Deze leveren maximaal 25 cfm. Ter vergelijking met de standaard delta’s die 37 cfm leveren niet echt veel. Maar het schijnt dat de stillere fans die apple leverde als vervanging ook niet veel meer dan 25 cfm leverde. Vandaar deze keuze.
    Vanzelfsprekend zijn ze hierdoor veel stiller.
    Voor de 120 mm fan heb in de panaflow low gekozen. Deze levert max net zoveel als de standaard in normale omstandigheden.
    Ik hou nog wel de optie open om een pci fan te installeren.

Nu heb ik alles dus omgewisseld en ik moet zeggen wat een werld van verschil. Probleem is alleen dat de temperatuur een beetje moeilijk te controleren is. Met het programma temerature monitor kom je wel een eindje. Het geeft netjes 59C aan, dus onder de limiet van 65C, maar het voedingsgedeelte heeft gen temperatuur sensor.
    Het lijkt echter tot nu toe, na ongeveer 20 uur draaien niet veel warmer te worden dan normaal.
    En in uiterste nood zit er altijd nog een beveiliging op dat de computer mij oververhitting in de slaapstand gaat. Hopelijk zal het nooit zover komen.

Dus voor een ieder met een MDD, voor 50 Euro en wat knutselen heb je een veel stillere machine. :lol:

Bijdrager
    pako

Heb je dan de grote ventilator omgewisseld voor een andere?

En de voedingsventilatoren verwisseld: dus de voeding opengeschroefd?

En had je ook al de stille kit van Apple?

Bijdrager
    ron can

de voeding en grote ventilatoren zijn vervangen. Ik had niet de stille kit van apple, want dit is de MDD van de laatste serie. Die zou al stiller moeten zijn

Bijdrager
    pako

Maar je hebt dus voor € 50 een nieuwe voeding+grote vent?

Bijdrager
    Ludo

Het probleem speelt alleen op als je de mac op je bureau naast je beeldscherm zet. > oplossing: zet ‘em gewoon onder je bureau, dan hoor je praktisch niets meer. :D
    Het is trouwens ook een prima kacheltje…

Bijdrager
    zakalwe

24 uur draaien met maximale processoractiviteit?. Ik gebruik altijd een koetje, die belast de processor 100%.

Bijdrager
    Ja Rune
    ”Ludo”

Het probleem speelt alleen op als je de mac op je bureau naast je beeldscherm zet. > oplossing: zet ‘em gewoon onder je bureau, dan hoor je praktisch niets meer. :D
    Het is trouwens ook een prima kacheltje…

als je dan veel met cd’s werkt dan moet je telkens onder je bureau duiken.

Ik werk met de ‘stille oplossing van apple’, die naar mijn mening nog altijd veel lawaai maakt!

Bijdrager
    Ludo

Tsjaa, de wereld is niet perfect…
    maar als je ‘m linksonder zet kan je d’r zo bij :wink:

Bijdrager
    ron can

Die van mij staat onder mijn buro, en dan was het geluid echt te luid. Maar nu spint hij als een kat. Ik hoef nu de radio niet meer aan te zetten om het geluid te overstemmen.

Ik heb ook even dat “koetje” gedownload, maar dit geeft niet echt een verschil in temperature. Maar ik fdenk dat de koeling van de cpu ook niet het grootste probleem is.

Bijdrager
    SUPERJORN

Hmm jah..
    ik heb de pm naast me scherm op het bureau. Op de grond is alleen plek voor windozen. :wink:

Bijdrager
    Ja Rune

Bijdrager
    SUPERJORN
    ”Ja

http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=1079 hier iemand ervaring mee?

Zo! Daar zit een lekker prijskaartje aan. :o

Bijdrager
    Len

Meet de temperatuur in de voeding. Ik heb er expres 40 M3/h fans ingezet (net zo ‘stil’ als die van Apple) omdat deze best warm wordt.
    Nu heb ik ook 3 PCI kaarten, 4 schijven en 2 DVD schrijvers in dat ding zitten…

Dat product heb ik ook gezien, vind ik veel te duur voor een stukje metaal met twee ventilatoren :).
    Iets meer en je zet er waterkoeling in:
    http://aqua-mac.com/

Zelf heb ik in MDDs ook al de speaker vervangen door een fan voor de AGP/PCI kaarten. Daar zit geen koeling, maar wél een 12v aansluiting op het logic board. Dus Apple had die fan in het design zitten totdat ze besloten deze voor een speaker te wisselen.

Ik heb een MDD met één 1.25 GHz processor, dus als ik jou nu vertel dat mijn schijven met de 30°C buiten afgelopen maand niet boven de 41°C uitkomen en mijn processor op de 37°C bleef, op volle belasting op de 43°C dan moet je niet schrikken. Bij mij zijn alleen de ventilatoren in de voeding vervangen door krachtigere modellen en ik heb een grafische kaart (X800XT, geflashed) die een hoop hete lucht vanuit de kast naar buiten blaast.

Mocht je dus met oververhitting te kampen hebben, het kán dus stil. Op de designer2118’s site *(link boven) staan voldoende tips.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.