12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    redbox

G3/G4 upgraden hoe???

Hallo Iedereen,
    Ik ben nieuw op het forum en ik heb gelijk een paar vragen. 8)
    Ik heb al een Ibook G4. Ik krijg binnenkort een desktop waarschijnlijk een G3
    (heel misschien een G4) maar ik ga er even vanuit dat het een g3 word. Mijn vraag is hoe is deze up te graden??? grote hdd?? meer geheugen?? Dat zijn twee dingen die ik al weet. Maar ik heb een paar mensen zien spreken over een FIRMWIRE update??? ten eerste waar haal je zo een update??? en waar is het voor nodig. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik ga upgraden???

Ik wil de computer gebruiken voor OSX10.4 en lepard straks, voor het adobe werk.
    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Mvg
    Redbox

Bijdrager
    macmickey2

G3 Blue and White? En welke andere G4? Wel essentiĆ«el verschil. Firmwareupdate kan je bij Apple downloaden. Je moet van tevoren wel even weten welk systeem erop staat. let wel dat je dan van 10.4 de CD versie aanschaft tenzij de specs zo zijn dat er een DVD lezer inzit. Je moet nog wel wat extra info verzamelen dus voor iets directere antwoorden op je vragen…:D

Bijdrager
    redbox

Ik snap het dit weekend mag ik namelijk een computer gaan uit kiezen. Daarna zal ik de nodigen info posten. Vast dank!!! (ps: ik heb nu een ibook G4, maar zijn daar ook firmwire updates voor???)

Bijdrager
    Nikita

Voor wat je allemaal maximaal in je Mac kan proppen, zou ik ’s kijken in MacTracker (da’s een programma, kan je downloaden vanaf http://www.mactracker.ca als ik mij niet vergis).
    Daarnaast zijn er processorupgrades (zowel voor de G3’s als G4’s), maar die zijn idioot duur naar verhouding wat je er voor terug krijgt, dus economisch eigelijk het niet waard. Of je moet echt helemaal gek zijn van een bepaald design en de rest maar niks vinden maar toch de snelheid willen :wink:
    Overigens zit je met een G3 Power Mac (?) altijd nog vast aan de PCI bus, ook voor de videokaart. Als je een iMac G3 gaat halen, kan je de processor niet vervangen. Dan kan je alleen het geheugen upgraden tot maximaal 1 GB, afhankelijk van het type en de hardeschijf, tot maximaal 128 GB. Bij een iMac G4 kan je eigelijk alleen het geheugen makkelijk upgraden, omdat je het hele apparaat open moet halen om bij de HD te komen.
    Veel plezier :)

Bijdrager
    qjb

Als het een G3 wordt zou ik er niet teveel tijd en moeite in steken. Alles is traag en verouderd, traag geheugen (PC66), trage harddisk (IDE DMA, pre-ATA tijdperk), trage processor (G3 350 max) en trage videokaart (ATI Rage Pro?). Mac OS X 10.4 draait verder alleen op Macs met ingebouwde firewire poorten (dus geen insteekkaart) en die ontbreken bij de oudere G3 modellen. Uit ervaring kan ik je verder toevertrouwen dat 10.2 extreem traag is op een PowerMac G3, 10.3 zal niet heel veel beter zijn.

Je kunt beter je iBook G4 voorzien van meer geheugen, een tweede beeldscherm en een grote backup harddisk (zeer belangrijk!). Voor het aansturen van het tweede beeldscherm moet je de iBook overigens wel met wat software ‘hacken’ op eigen risico.

(G3 iMacjes met een CD-sleuf zijn doorgaans wel goed bruikbaar met 10.3, bovenstaande geldt met name voor beige desktop modellen)

Bijdrager
    Nikita
    ”qjb”

Als het een G3 wordt zou ik er niet teveel tijd en moeite in steken. Alles is traag en verouderd, traag geheugen (PC66), trage harddisk (IDE DMA, pre-ATA tijdperk), trage processor (G3 350 max) en trage videokaart (ATI Rage Pro?). Mac OS X 10.4 draait verder alleen op Macs met ingebouwde firewire poorten (dus geen insteekkaart) en die ontbreken bij de oudere G3 modellen. Uit ervaring kan ik je verder toevertrouwen dat 10.2 extreem traag is op een PowerMac G3, 10.3 zal niet heel veel beter zijn.

Je kunt beter je iBook G4 voorzien van meer geheugen, een tweede beeldscherm en een grote backup harddisk (zeer belangrijk!). Voor het aansturen van het tweede beeldscherm moet je de iBook overigens wel met wat software ‘hacken’ op eigen risico.

De G3 Power Mac’s heb je ook nog in 450 Mhz variant en met genoeg geheugen (512 Mb) kan je daarmee heel goed uit de voeten voor tegenwoordig simpel werk. Maar inderdaad, omdat de videokaart ook PCI is, zal je bijvoorbeeld ook geen Quartz Extreme kunnen gebruiken (dat zijn alle leuke grafische effecten en die worden ook gebruikt in bepaalde programma’s). QE heeft een AGP videokaart minimaal nodig.
    Je kan hier de firmware upgrades vinden. Volgens mij maakt het alleen maar voor OSX uit welke versie je d’r op heb staan, biedt bij mijn weten geen extra functionaliteit o.i.d. …

Met je iBook G4, die Screen Hack, is weliswaar op eigen risico, maar verder is het niet zo gevaarlijk. Genoeg mensen hier op het forum hebben het geĆÆnstalleerd en werken er mee zonder enig probleem. Het enige nadeel ervan is, is dat je videogeheugen gedeelt wordt over de twee beeldschermen. Dus 16 MB voor de interne en 16 MB voor de externe. Als je geen extern scherm heb aangesloten, heb je uiteraard wel de 32 Mb voor het interne scherm.

Bijdrager
    awi
    ”qjb”

Uit ervaring kan ik je verder toevertrouwen dat 10.2 extreem traag is op een PowerMac G3, 10.3 zal niet heel veel beter zijn.

Uit mijn ervaring: mijn G4 350 MHZ voelde opeens stukken sneller aan na de update naar 10.3…..waarschijnlijk is 10.3 een stuk beter geprogrammeerd dan 10.2

Maar als je al de laatste software (tiger+ photoshop CS2 en FCP5) wil draaien en dan veel werk verzetten, dat zal m.i. toch niet gaan op een oude G4.

Upgraden met een processor upgrade hoeft niet heel duur te zijn, maar misschien is het toch handiger het geld te bewaren voor een nieuwe computer.
    Ik heb mijn G4350 2 jaar geleden voor 350 euro een upgrade gegeven naar 1 GHZ en daar tot 2 mnd geleden nog met tevredenheid op gewerkt (tot ik RAW beelden van 14 megapixel ging verwerken met veel lagen in Photoshop)

Misschien kun je het gekregen paard inzetten voor activiteiten als itunes, skype etc, dan vervuilt je ibook ook niet zo

Bijdrager
    qjb

Nikita heeft gelijk. Bij desktop dacht ik direct aan die beige gevallen niet aan de BW en iMac. Deze zijn met 10.3 goed bruikbaar voor simpele dingen. Of daar ook DTP werk onder valt betwijfel ik ten zeerste.

Bijdrager
    redbox

Bedankt voor alle reacties.

In mijn ibook zit al 768 MB DDR SDRAM. Ik heb daar niet echt behoefte aan om mijn ibook aan te sluiten op een extrene monitor. Maar anyway leuk dat het kan. Ik krijg de G3/ G4 gratis+ een leuke monitor. Maar ik zal nog even de specs plaatsen als ze heb. En nog maals bedankt voor de reacties en het verduidelijken van het upgrade. :)

Bijdrager
    macmickey2
    ”qjb”

Euh en waar komt deze info? dan vandaan?

Maar idd je kan dan beter voor een iMac G3 kiezen volgens mij dan deze B&W versie. Trouwens waarom geen G4 AGP? Hoeft niet veel te kosten en die kan je nog aardig opkrikken. zit er nu achter en draai 10.4.6 + de Adobe Suite CS en CS2, QXP en nog veel meer!!(Wel extra HD erin + RAM +DVD brander, maar je kan het zo duur maken als jezelf wilt)

Bijdrager
    qjb

Hier kun je uitkijken naar tweedehands upgrades:
    http://www.tweedehandsmac.nl/classifieds/classifieds.lasso?s=nl&cat=30

(bron: http://www.tweedehandsmac.nl/ -> Upgrades)

Bijdrager
    Igor
    ”Nikita”

… en de hardeschijf, tot maximaal 128 GB…

Dit is niet helemaal waar. Zelfs de oude G4’s herkennen geen HD’s groter dan 128 Gb. Maar als je Speedtools, een programmatje, installeerd herkent je mac wel de gehele harde schijf. En dit werkt perfect!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.