10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    scholma

G3-upgrade: zin of onzin?

hallo allen,

Ik zit eraan te denken om mijn imac G3 100MHz 96 MB een upgrade te geven en er foto’s op te gaan bewerken met (de nieuwste) photoshop software. Is dit een verstandig id? Zou ik bijvoorbeeld met 512 MB of 1024 MB geheugen weer prettig aan de slag kunnen, of wordt de processor dan dusdanig beperkend dat het een zinloze investering is. Of kan het wel, maar dan alleen met oudere software die minder zwaar loopt?

groeten,

Geert

Bijdrager
    Mefait

Ik raad het je zeker niet aan. Heb dit tot voor kort gedaan met een g3 400mhz met 640mb geheugen. Dit liep redelijk niet snel, maar ook niet weer heel traag. Zou het niet doen.

Bijdrager
    Peett-

Hmm, als je hem naar 1gb wilt upgraden, kost het nog meer dan de G3 waard is. Ik zou kijken voor iets anders.

Bijdrager
    a la Mac

iMac G3 100 MHz?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het zal wel een G3 233 zijn…
    Maar dat is het niet waard om up te graden.
    Je kan slechts 256 MB RAM installeren (officieel 128)

Bijdrager
    trabant

De iMac rev A t/m D (=233 t/m 333 MHz) hebben het relatief dure laptopgeheugen: 200pins SO-DIMMs. Bovendien draaien ze Tiger alleen met kunstgrepen.
    Ik zou er zeker geen geld in steken.
    Vanaf de iMac DV (400 MHz, FireWire) ligt het iets anders: die slikken het veel courantere 168pins SDRAM, dat menigeen nog wel ergens heeft liggen. Bovendien kun je dan tot max. 1024MB (2×512) aan RAM erin prikken.
    Als je nog een beige kast hebt, zou ik er hooguit aan sleutelen als je daar je hobby van wilt maken. Als je er nog iets mee wilt doen, zul je toch naar een actuelere machine moeten omzien. Elke investering die daarbij ook een waarneembare verbetering geeft, had je nl. ook in een Mac Mini kunnen steken…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Volledig akkoord.

Gast
    Anoniem

Ik had een ibook G3 466MHz,
    had ik ook geupgrade met ram, en nieuwste software dr op
    Maar uiteindelijk de hoop laten varen, alles liep gewoon te stroef.
    Dit is vorig jaar,
    Inderdaad een 100 MHz is al te oud, internetten en tekstverwerken, maar meer gaat ie je niet kunnen leveren.
    Mac mini, of 2e hands macje.

Bijdrager
    mvdenberg

Zoals gezegd is, kan jouw iMac niet veel intern geheugen aan. Hoe zit het met de hardeschijf? Bij foto’s bewerken is veel vrije schijfruimte ook wenselijk. Dit zal ook de bottleneck zijn van jouw mac.

Ik raad je aan om een tweedehands mac mini te kopen. Ik vermoed dat je deze al voor zo’n 350…400 euro kan kopen. Je zal er zeker op voorruit gaan!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat zou nogal wat verschil maken met die oude Imac, hoor.
    Maar zorg dat je minstens 512 MB RAM hebt en geen te trage 4200 PRM harde schijf van slechts 40 GB.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.