30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    Pivni Pes

G3 of G4, het grote verschil.

Jaren terug heb ik een poos met OS 7 gewerkt, ik had er alleen maar problemen mee.
    Dus het bedrijf waar ik werk zijn we over gegaan op een PC met Windows.
    Op zich ben ik over XP tevreden, alleen dat gezeur met virussen, spyware, mailware en meer van dat ongein b en ik echt zat.
    Daarom zijn we met de server ook over gestapt naar een Linux variant.
    Nu wil ik graag ook terug stappen naar een Apple, een tijd terug heb ik achter OSX gezetten en ik was super tevreden over dat systeem.
    Nu wil ik voor thuis een Apple kopen om even mee te spellen/oefenen.
    De personen op mijn werk die er mee moeten werken weten helemaal niets van een Apple.
    Dus nu zit ik een beetje naar een tweedehands Apple.

Wat is nu het grote verschil tussen een G3 en een G4?
    Kloksnelheid is niet het grote verschil lijkt het mij.

Ander ding: bij een PC praat je over klok snelheden van 2400, 3000 enzo.
    Bij een G3 of een G4 is dit een heel stuk lager, of wordt dit anders gezien/berekend?

Bijdrager
    MacBeer

De Pentiums zijn CISC processoren, de PPC processoren van IBM die tot voor kort in de Macs zaten zijn RISC processoren.
    Het komt er op neer dat RISC processoren (Reduced Instruction Set Computer) op een andere manier rekenen als de Complex Instruction Set Computer (CISC) processoren die in de PC’s zitten.
    Daardoor voeren ze met een kleinere kloksnelheid toch grote rekenopdrachten uit omdat ze de berekeningen effectiever aanpakken.

Het grote verschil tussen de G4 en de G3 is dat de G4 beschikt over de ‘Velocity Engine’. En dat is een techniek die een aantal programma’s stukken sneller laat draaien.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor de snelle duidelijke antwoord :D

Onder tussen heb ik al een tijdje zitten snuffelen op tweedehandsmac en de site van Condor
    Ze zijn tot 5 uur open, dus ik denk dat ik me vandaag mij zelf te goed gaat doen aan een zeer mooi kerst geschenk :P

Bijdrager
    TonE

OSX zal iig geval een stuk beter op een G4 draaien, voor een paar honderd euro vind je al een leuk instap model op de 2e hands sites. Kijk bij voorkeur naar de iets latere modellen met een 133 MHZ of 167 MHZ FSB. Bovendien zal Apple het volgende OS (10.5 Leopard) zoals het zich nu laat aanzien, de G3 niet officiel meer ondersteunen. Dit betekend niet dat een G3 Leopard zeker niet meer zal kunnen draaien, maar het kan toch wel voor problemen gaan zorgen.

Bijdrager
    MacBeer

Welke Mac heb je op het oog? En hoelang wil je er profijt van hebben? Je koopt immers een computer die afgeschreven is.
    Let wel: voor 600 euro heb je een nagelnieuwe Mac mini die vele malen krachtiger is dan een G4 plus voldoende is voorbereid voor OS 10.5. Dus even oppassen…

Bijdrager
    Pivni Pes

Ja, Mac mini [kwijl] ben ik helemaal verliefd op :inlove:
    Maar dat is iets voor later, nu heb ik een oudere Apple op het oog, tussen de 100 en 150 euro.
    Het is niet de bedoeling om hier mee echt te gaan werken, hij is puur om mee te spelen/rommel.
    Om te kijken hoe en wat het allemaal weer is en draait in de Mac wereld.
    Ik heb thuis ook eerst Ubunti (Linux) op een ouwe lel van een PC gezet, naar een maand of wat had ik het aardig door hoe alles zat.
    Daarna heb ik een nieuwe server thuis gekocht en ook op mijn werk, die draaien beiden met Linux.
    Zo wil ik het ook doen met mijn werkstation(s) thuis en op op mijn werk.
    Anders komen ze met vragen die ik niet kan beantwoorden, eerst huiswerk maken dus :wink:

Bijdrager
    vogel

De kloksnelheden van PC’s die jij noemt kan je niet vergelijken met die van een G3 of G4 van een jaar of zes geleden.
    Voor 150 piek kan je op z’n minst een G4 AGP aanschaffen. Ik zou de G3 echt uit je hoofd zetten.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik ben net terug van Condor computers.
    Voor 99 euro een G4/350 met AGP gekocht, toetsenbord en muis er bij 8)
    Zo er even een extra HDD er bij hangen.
    Het systeem is OS 9, maar volgende week krijg ik via de post OSX van hun:wink:

Bijdrager
    Electr0n
    ”Pivni

Ik ben net terug van Condor computers.
    Voor 99 euro een G4/350 met AGP gekocht, toetsenbord en muis er bij 8)
    Zo er even een extra HDD er bij hangen.
    Het systeem is OS 9, maar volgende week krijg ik via de post OSX van hun:wink:

Ik wens je veel succes ermee, ik zelf had een G4 400 Mhz, kon veel dingen soepel draaien. Dus je kan hendig vooruit. Hopelijk heb je minimaal 256mb geheugen?

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”Electr0n”

Ik wens je veel succes ermee, ik zelf had een G4 400 Mhz, kon veel dingen soepel draaien. Dus je kan hendig vooruit.

Dank je, zal denk ik wel lukken, hopelijk met ondersteuning van de mensen hier.

”Electr0n”

Hopelijk heb je minimaal 256mb geheugen?

Nee, 128MB, maar ik had nog wat liggen, nu is het 256MB :wink:

De kast gaat wel heel makkelijk open, geweldig.
    Ik heb er ook maar even een 63Gig schijfje er bij geplaatst, 10Gig is niet zo veel.

Oja, het is wel een vrome mac, er zat een stickertje binnen in de kast van de EO

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb het geheugen uitgebreid naar 320MB, niet zo veel meer, maar je merkt het verschil wel degelijk.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Ik denk dat als je toch over moet stappen dat je het dan beter direct goed kan aanpakken met met Intel gaat werken.
    Een simpele hedendaagse Mac Mini Intel Core Duo kan zelfs meer dan een ooit krachtige G4 PowerMac!
    En behalve dat is het sowieso niet verkeerd om alvast te wennen aan intel, omdat toch steeds meer dingen niet goed werken op PowerPC(G3, G4, G5). En natuurlijk moet je ook denken aan de toekomst, binnenkort komt Mac OS X 10.5 Leopard en die zal natuurlijk nog wel kunnen draaien op de G4, Leopard is geoptimalieert voor Intel, en speciaal aangepast voor de PowerPC.
    En bovendien denk ik dat de prijs ook nog wel meevalt.

En Mac Mini Intel Core 2 Duo, kost nieuw €600,-
    een tweede hands Mac Mini Intel Core(1)Duo kost rond de €400,-

Een PowerMac G4 koste ooit rond de €3000,-
    een tweede hands PowerMac G4 kost € ??? ,- ( ik denk wel meer dan €400,-)

En ook als het ietsje minder is dan €400,- je blijft wel de bovenstaande voordelen houden. Intel is de toekomst, Leopard komt eraan, en de Mac Mini is stukken sneller(En kleiner!!!)

Bijdrager
    MacBeer

Voor 99 euro is dit een prima systeem om weer opnieuw kennis te maken met de Mac hoor. En daar hoef je dan weer geen nieuwe Mac voor te hebben. Dat komt later wel.

RAM is wel het toverwoord bij nieuwe en oude Macs. Hoe meer RAM des te soepeler alles draait. Werk je met de bekende grafische programma’s dan is 2 gigabyte zeker geen overbodige luxe. Je hebt zelf al gemerkt dat een upgrade van RAM heel veel verschil maakt.

Bijdrager
    Pivni Pes

Wat extra geheugen is altijd wel fijn:wink:

Er zat eerst 128MB in, na wat snelle zoekwerk vond ik nog 3 reepjes van 32MB (224MB)
    Na wat uitgebreidere zoek werk bleek dat ik er nog een stuk of 5 van 64MB had liggen.
    1 x 128MB plus 3 x 64MB is toch weer goed voor 320MB 8)
    En dat verschil merk je echt wel, zeker als ik dadelijk OSX er op wil proberen.

Ik denk dat ik het beste OSX Phanter kan kan proberen?
    Of maak dat niet zo veel uit?

Moderator
    unSOUND

Panther vraagt minimaal 256, Tiger geeft de voorkeur aan 512.

Op zich zal Tiger wel kunnen werken, maar dan moet je toch aan meer Ram gaan denken.

Bijdrager
    Pivni Pes

Hmm, de PC van mijn vrouw staat op het punt het loodje te leggen, daar zitten 2 reppen van 256MB in
    2 x 256 plus 1 x 128 plus 1 x 64 is toch weer goed voor 704MB, dus dan kan ik ook tiger draaien.
    Dat is dan mooi.
    Ik zag dat de airport er uit was gesloopt, is dat nu een duur iets?
    In de hoeken aan de binnenkant van de kast zitten nog 2 vierkante blokjes, ik neem aan dat het de antennes zijn?
    Anders heb ik nog zo’n Sweex wifi kaartje liggen, dat zal toch ook wel werken?

Bijdrager
    vogel

Wat AirPort betreft, moet ik je teleurstellen: Klik… In jouw Mac gaan alleen ouwe kaartjes en die zijn lastig te krijgen. Kijk of die Sweex een 802.11b-kaartje is en geen 802.11g.

Bijdrager
    Pivni Pes

Het is een “Sweex LC700050 wireless PCI card 54 MBPS” kaartje.
    Via de link hieronder is hij gechikt voor IEEE 802.11b & IEEE 802.11g, of is dat niet de goeie?
    http://www.kieskeurig.nl/product/3BAD6D4E7E246E5AC12570910048B0AE.htm

Volgens de link die je me gaf zie ik dit staan:

original AirPort card (802.11b) C32892:
    PowerMac G4 with AGP slot without FireWire 800 (before Feb. 2003)

AirPort Extreme Mini PCI card (802.11g) C32893:
    PowerMac G4 with FireWire 800 (after Feb. 2003)

Wat ik precies heb staan is een Mac M5183
    http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g4agp&performa=off&sort=date&order=ASC

Bijdrager
    Electr0n
    ”unSOUND”

Op zich zal Tiger wel kunnen werken, maar dan moet je toch aan meer Ram gaan denken.

Panther was toch 128 en Tiger 256?

Bijdrager
    Electr0n
    ”Pivni

Het is een “Sweex LC700050 wireless PCI card 54 MBPS” kaartje.
    Via de link hieronder is hij gechikt voor IEEE 802.11b & IEEE 802.11g, of is dat niet de goeie?
    http://www.kieskeurig.nl/product/3BAD6D4E7E246E5AC12570910048B0AE.htm

Volgens de link die je me gaf zie ik dit staan:

original AirPort card (802.11b) C32892:
    PowerMac G4 with AGP slot without FireWire 800 (before Feb. 2003)

AirPort Extreme Mini PCI card (802.11g) C32893:
    PowerMac G4 with FireWire 800 (after Feb. 2003)

Wat ik precies heb staan is een Mac M5183
    http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g4agp&performa=off&sort=date&order=ASC

Ik had ook Airport dmv een PCMIA kaartje dat 11mbit was van een oudere laptop.
    Ik had het voor de lol geprobeerd en het werkte gewoon.
    Best grappig ;), moest alleen de kast beetje aanpassen:P
    Maar dat is goed gekomen! Check mijn foto’s:

www.serverance.net//downloads/N70207.jpg
    www.serverance.net//downloads/N70208.jpg
    www.serverance.net//downloads/N70209.jpg

Bijdrager
    Pivni Pes

Aha, dat is dus een PCMIA slot, dus als mijn wifi kaartje niet werkt, dan kan ik altijd dat even proberen.
    Die kast aan passen is niet zo’n probleem, als hij dicht zit zie je er niks van.

Even wat anders, ik moet nu naar mijn nest, om 04:00 moet ik 1200KM rijden (Tsjechie)
    Even een weekje op familie bezoek, 3 januari kom ik hierop terug.

Alvast fijne feestdagen en een goed nieuwjaar iedereen.

Bijdrager
    vogel

De Sweex is voor 802.11b en 802.11g geschikt en een gewone PCI-kaart. Ik neem aan, dat als je ‘m in een slot steekt, dat je G4 niet sneller gaat dan 11 MBPS, ofwel de 802.11b standaard. Probeer het, ik denk dat ie wel werkt.

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Electr0n”
    ”unSOUND”

Da’s voor strandliefhebbers;-)

Bijdrager
    Electr0n
    ”jeroenimo”
    ”Electr0n”
    ”unSOUND”

Da’s voor strandliefhebbers;-)

Aah op die fiets;)

Moderator
    unSOUND
    ”Electr0n”

Tiger reserveerd voor zichzelf al 230 MB, dus zodra je ook maar 1 programma wilt draaien gaat Tiger al naar de scratch-disc…. vandaar mijn advies dat wat hoger ligt dan de echte systeem-eisen.

Bijdrager
    Electr0n
    ”unSOUND”
    ”Electr0n”

Tiger reserveerd voor zichzelf al 230 MB, dus zodra je ook maar 1 programma wilt draaien gaat Tiger al naar de scratch-disc…. vandaar mijn advies dat wat hoger ligt dan de echte systeem-eisen.

Ah oke, dankje voor de informatie:)

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”vogel”

De Sweex is voor 802.11b en 802.11g geschikt en een gewone PCI-kaart. Ik neem aan, dat als je ‘m in een slot steekt, dat je G4 niet sneller gaat dan 11 MBPS, ofwel de 802.11b standaard. Probeer het, ik denk dat ie wel werkt.

Oke, ik ben weer terug in het land, vakantie was weer snel voorbij:(

Maar goed, de de voordeur open, en daar lig dan een Tiger op de mat 8)
    het was 03:00, en ik was moe als een hond, maar toch gelijk er mee aan de slag gegaan.
    De DVD-ram pikte de DVD niet en deed raar, kast open hen een andere DVD-rom er in.
    De installatie was vrij snel gepiept, ziet er goed uit en hij draait als een zonnetje.
    Vandaag bezig geweest met de Wifi kaart, gezocht met Google en en verschillende drivers gedownloaded.
    Dit gaf niet het gewenste resultaat, ik denk dat het kaartje niet geschikt is.
    Wat zijn de beste mogelijkheden voor een Wifi verbinding?

Bijdrager
    Electr0n
    ”Pivni
    ”vogel”

Oke, ik ben weer terug in het land, vakantie was weer snel voorbij:(

Maar goed, de de voordeur open, en daar lig dan een Tiger op de mat 8)
    het was 03:00, en ik was moe als een hond, maar toch gelijk er mee aan de slag gegaan.
    De DVD-ram pikte de DVD niet en deed raar, kast open hen een andere DVD-rom er in.
    De installatie was vrij snel gepiept, ziet er goed uit en hij draait als een zonnetje.
    Vandaag bezig geweest met de Wifi kaart, gezocht met Google en en verschillende drivers gedownloaded.
    Dit gaf niet het gewenste resultaat, ik denk dat het kaartje niet geschikt is.
    Wat zijn de beste mogelijkheden voor een Wifi verbinding?

Probeer is een 11mbit PCMIA kaart is van bijvoorbeeld een vriend. Anders een oudere Airport kaart kopen/regelen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Er is 1 dingetje wat ik nog niet helemaal begrijp.
    Waarom kan er in mijn G4 geen snellere kaart in dan 11Mbit?
    Is dit van wegen de software, of is dit van wegen de hardware?

Bijdrager
    trabant
    ”Pivni

Oja, het is wel een vrome mac, er zat een stickertje binnen in de kast van de EO

Die omroep werkt inderdaad volledig op Macjes en zie: geen onvertogen woord! Je begrijpt natuurlijk wel dat je wat terughoudend met discutabele content moet zijn, maar met die 11Mb is dat vanzelf zo…
    Volgens de http://www.mactracker.ca is in het snellere 802.11g (±55 Mb) pas vanaf de Dual G4 FireWire800 uit 2003 voorzien.
    Al moet er toch ergens een PCI-kaart bestaan, met een eigen antenne, die het ook op een Mac doet.
    Other World Computing kan je een aardig compleet overzicht geven wat er bestaat. Welke Nederlandse of Europese wederverkoper het ook aanbiedt is een andere zoektocht. http://www.xlr8yourmac.com/ kan je ook aardig vertellen wat wel en niet kan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.