10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    kenmasters

G3 en G4

Oké, deze vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, maar ik ben ff zwaar in de war. Ik zit met de kloksnelheden van de G3 en de G4. Wanneer is een G3 nou net zo snel als een G4. G3 loopt van 233 tot 800Mhz, G4 van 350Mhz tot 1.42 Ghz.

Een 800Mhz G3 zal toch een stuk sneller zijn dan een 350Mhz G4 denk ik maar waar lopen ze ongeveer gelijk, laten we Altivec ff buiten beschouwing laten is denk ik makkelijker.

Misschien kunnen we wat xbench results vergelijken ofzo?

Bijdrager
    MacAttack

zeer rare vraag eigenlijk, de altivec buiten beschouwing houden? De altivec maakt net de G4. Als je die buitenbeschouwing houdt dan zijn ze bijna gelijkwaardig volgens mij

Bijdrager
    kenmasters

Oh, sorry. Nou ja, das in ieder geval duidelijk. Dus een G3 en een G4 in een app die niet altivec optimised is zijn ongeveer evensnel op dezelfde kloksnelheid.

Bijdrager
    Steves lovechild

Voor de liefhebbers van cijfers:
    Het verschil ZONDER altivec is klein.
    G4 PROCESSOR is ± 1.6 % sneller dan G3 processor bij gelijke kloksnelheid.
    FPU scheelt wat meer: ± 13.5 % (vooral te merken bij berekeningen)
    MET altivec worden de cijfers totaal anders. Afhankelijk van de totale configuratie geeft de G4 een voordeel van 60-133%!
    Het gevoel van snelheid zit hem echter niet alleen in de processor. In een nieuwere Mac zitten ook snellere schijven en grafische kaarten. Dat maakt dat de nieuwere Mac veel sneller ‘aanvoelt’ 8)

Bijdrager
    Sage

Maar daarentegen, want de cijfers boven mij kloppen wel, zijn de nieuwe G3’s weer sneller per kloktik dan de G4 zonder AltiVec.
    De G3 is sowieso een beter ontworpen processor dan de G4.:P

Bijdrager
    MacAttack

Na de Maccers tegen de Windonezen, De OS9 gebruikers tegen de OSX gebruikers, nu ook de G3’s tegen de G4’s? :wink:

Bijdrager
    2manydjs

Check m’n avatar!

Moderator
    Adriaan Mol

Ik vond een G4 350 sneller aanvoelen dan een G3 500 in Mac OS X. Dat is mijn ervaring in ieder geval.

Bijdrager
    Stof

De snelheid van de processor wordt ook beïnvloed door de eventuele hoeveeldheid L2 cache-geheugen. Een iBook G3 800MHz beschikt over 512KB L2 cache, een Powerbook G4 heeft 256KB L2. Dat helpt de iBook nog een beetje in de buurt te blijven van de G4’s.

Bijdrager
    jasper_db
    ”Adriaan

Ik vond een G4 350 sneller aanvoelen dan een G3 500 in Mac OS X. Dat is mijn ervaring in ieder geval.

macos x is hevig geöptimaliseerd voor altivec

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.