23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

G3 B&W Firmware Updaten (vanuit OSX)!?

ey,
    ik heb op marktplaats een leuke G3 B&W PowerMac van 350Mhz gekocht.
    bij aankoop stond hier Ubuntu Linux op, maar ik wilde er OSX op hebben:
    helaas werken met Linux al die mooie opstart-toetsencombi’s niet…
    maar Ubuntu kon wel van de CD opstarten: ik heb er dus een OSX 10.3 CD ingestopt en heb hier van opgestart, alleen herkende de installer de schijf niet, maar wel mijn firewire iPod: hierop heb ik dus 10.3 geinstalleerd met het plan later de interne HD van de G3 te formatteren…
    installatie verliep vlekkeloos, maar bij het herstarten boot hij niet van mijn iPod! hij boot helemaal niet…
    en al die toetsencombi’s werken ook nog steeds niet…

nu heb ik eventjes de interne HD vervangen door de HD uit mijn iMac G3 233, maar hiervan boot hij ook niet…

het zal wel iets te maken hebben met “firmware” maar hier heb ik geen verstand van…
    (ik heb een cd van OS9) Hoe krijg ik de boel weer aan de praat onder OSX?!?! (ik wil tiger via firewire installeren vanaf mijn mac mini door de G3 in firewiremode te zetten…

help..?

Bijdrager
    Pieces

probleem klinkt bekend. Lijkt op wat hier aan de hand is geweest…

Ubuntu had op een tweedehands aangeschafte PoBo een paar partities in gebruik, die niet zomaar aangepast konden worden.

Opgelost door van de CD van OSX op te starten, en dan schijfbeheer te gebruiken om die partities eraf te mikken, en er één grote OSX (HFS?) partitie op terug te zetten. Daarna kun je van diezelfde CD’s van OSX gewoon installeren.

Firmware update slaat volgens mij alleen op de iMacs, niet op de B&W G3… [size=9:b873086964]toch[/size:b873086964]?

[oei, vergeten…]

Dat schijfbeheer kun je oproepen vanuit een pull-down in de grijze balk bovenin…

Bijdrager
    foobar
    ”Pieces”

probleem klinkt bekend. Lijkt op wat hier aan de hand is geweest…

Ubuntu had op een tweedehands aangeschafte PoBo een paar partities in gebruik, die niet zomaar aangepast konden worden.

Opgelost door van de CD van OSX op te starten, en dan schijfbeheer te gebruiken om die partities eraf te mikken, en er één grote OSX (HFS?) partitie op terug te zetten. Daarna kun je van diezelfde CD’s van OSX gewoon installeren.

Firmware update slaat volgens mij alleen op de iMacs, niet op de B&W G3… [size=9:df0612ab0a]toch[/size:df0612ab0a]?

[oei, vergeten…]

Dat schijfbeheer kun je oproepen vanuit een pull-down in de grijze balk bovenin…

maar hij start dus niet op van de cd:( anders en die ene keer dat ie wel van de cd startte herkende hijde HD niet

Bijdrager
    mvdbent

en met een nieuwe HD??? of koppel even de HD los.
    kan je in ieder geval zien of het aan het systeem ligt of aan de hardware want G3 met jou specs en Macos 10.3 is wel het minimale wat je nodig hebt.

in ieder geval succes

Bijdrager
    Pieces

Als ubunt is geinstalleerd, dan zit er -gokje van mij- ook yaboot op. Als je de computer opstart, moet je toch op [enter] drukken om te starten? Of hoeft dat niet? Want in het yaboot menu zit ook de c van cd…

Bijdrager
    foobar

na zappen van PRAm boot ubuntu weer en kan ik idd opstarten van de cd,
    maar kan ik meteen OS 10.3 installeren of hoe moet ik dit aanpakken?

Bijdrager
    Pieces

Wat ik toen heb gedaan:

– booten van CD (OSX-installatie)

voor de installatie eerst schijfhulp opstarten (pull-down in de grijze balk bovenin (hoe heet dat ding??) en met de partities knoeien todat je ’t hebt zoals je ’t hebben wil.
    Bij ons was ’t een kwestie van alle partities weghalen en één OSX-partitie voor terugplaatsen, want Ubuntu mocht gewoon verdwijnen en er was geen behoefte aan meer partities dan die ene)

– OSX installeren

-genieten van je apple-systeempje 8)

Bijdrager
    foobar

mmm… ik kan opstarten van de CD en ik heb met schijfhulpprogramma de partitiies verwijdert en de boel geformatteerd en vervolgens OSX geinstalleerd, maar bij het opstarten zie je een grijs scherm met een apple logo en dat applo logo verandert in zo’n rondje met een streep er door… hij doet niks
    ik kan nog wel opstarten van de CD, dus ik denk dat ik iets moet doen met OS 9, maar ik ben mijn OS9 cd kwijt:|

wat nu?

Bijdrager
    Pieces

Een appel met een streep erdoor? Is dat niet dat ‘ie het OS niet kan vinden?

Check even als je met de CD opstart of de opstartschijf wel goed staat. Is zo even het eerste wat me te binnen schiet. OS9 si niet van belang, OSX kan heel goed zonder OS9 opstarten..

Misschien is een PRAM-reset ook iets?? Maar dat zeg ik meer omdat ik nu even geen ander idee heb…

Bijdrager
    foobar

pram zap ik constant…
    maar ik heb ergens ooit iets gelezen van firmware updaten vanuit OS9

Bijdrager
    Pieces

Firmware updaten was toch alleen voor de iMacs? Of ben ik nu mis…?

Er is hier blijkbaar wel een update beschikbaar, maar die is er ook voor mijn G4 (AGP graphics). Die heb ik echter nog nooit een update gegeven en draait als een zonnetje met Panther.

Maar… klopt de opstartschijf wel?

Bijdrager
    foobar

ik heb mijn iMac G3 dus opgengeschroefd en de HD eruit gehaald en in de powermac geplaatst: toen bootte hij wel… Ik had nog ergens een oude PC en daaruit heb ik ook een schijf gehaald.
    ik heb tussen de twee macs allerlei verschillende combi’s gemaakt met mijn drie HD’s
    uiteindelijk ben ik hierop uitgekomen:
    > iMac G3 – originele schijf (4GB)
    > PowerMac G3 – PC-schijf als Master met OSX (4GB)
    – Originele schijf als slave (6GB) (ik kon als ik m in mn imac stopte er ook niet van booten: is dus iets mis met die schijf, al kan ik er wel bestanden opzetten)

nu lopen al mijn macs weer als zonnetjes:D
    nooit verwacht dat zo’n powermac G3 nog zooo snel is onder 10.3!
    denk dat ik maar eens op zoek ga naar een leuk TFT-schermpje voor die powerrmac: met zo’n snelheid kan ik er wel meer mee dan af en toe wat zooien:D

Bijdrager
    Pieces

Mooi! Klinkt goed!!

Die ouwe beestjes zijn fantastisch hoor! Hij zal ongeveer vergelijkbaar zijn met de laptop die ik daglijks gebruik… en dat gaat prima:)

Bijdrager
    foobar

maar er is toch nog een probleem: ik moet de firmware alsnog updaten, maar ik heb geen idee hoe dit te doen vanuit OSX

de firmware is niet goed, want: opstarten in firewiremodus werkt niet en opstarten met de optiontoets werkt ook niet (heb ergens gelezen dat dat de dingen zijn die een firmwareupdate moet regelen)
    en dit zijn twee functies die ik absoluut nodig heb! (ook opstarten van een externe firewire HD wil ik gebruiken, maar dat werkt ook niet)

heeft er iemand een idee hoe ik vanuit OSX de firmware van mijn G3 kan updaten?!
    (anders moet ik maar een nieuwe topic starten, maar dan gaat unSOUND huilen…)

Bijdrager
    Pieces

kun je aan 9.2 komen?? Classic installeren en gaan…

Ik heb 9.0 liggen, daarmee kán ’t ook, maar dan moet volgens mij OSX er eerst weer af…

Bijdrager
    foobar

ik hád 9.2 op CD, maar mijn cdtje is op mysterieuze wijze van de aardbodem verdwenen…

Bijdrager
    foobar

maar kan het niet vanuit OSX?

Bijdrager
    chocolate

Neen, dat gaat niet, heb dat gelezen op de Apple support site, je osx der af knikkeren. die 9.x versie installeren updaten en dan nog eens osx er over gooien

Bijdrager
    foobar

shit :cry:
    hoe kom ik aan OS 9 ?? (als je iets weet (link) wat je hier niet mag zeggen: PM me;) )

Bijdrager
    Pieces

de officiële weg…. kopen bij Chipmunk

Bijdrager
    foobar

na… dat zie ik niet zo zitten… was net zo lekker goedkoop bezig…

Bijdrager
    foobar

ik heb os 9.2 maar hij zegt dat de firmware uptodate is, maar hij start niet op in target mode of in schijfkiesmode…

waar kan ik dan de goede firmware downloaden?

Bijdrager
    trabant
    ”martijngrootens”

waar kan ik dan de goede firmware downloaden?

Die heb je al, als ik mezelf mag geloven :wink:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.