12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

G3 Blue & White nog de moeite waard?

Mijn petekind heeft een G3 B&W (Revision1) met een opgeklokte 350 MHz ZIF.
    De computer is al upgegraded met een Sonnet Tempo 100 PCI kaart , een grote harde schijf 120 MB, een DVD-brander en en een ATI Radeon 7000 64 MB.
    Momenteel heeft de machine 256 MB RAM. Ik kan voor 75 EUR aan 512 MB RAM geraken en voor 150 EUR aan een 600 MHz G4 ZIF van Daystar. Zijn beide upgrades nog de moeite waard, of is het dan toch beter van een nieuwe Mac Mini te kopen. (desnoods een G4 Mini, want hij speelt graag spelletjes)
    Graag eens een advies.

TIA

Bijdrager
    MACniffecent

nooit upgraden zou ik zeggen
    doorsparen of hem ook zo’n mooie g5 geven als jij heb…:mrgreen:
    dat is een prima adviesje toch?:?

Bijdrager
    macpro

Je begint wel erg veel geld in die Mac te steken.
    Die generatie heeft ook nog eens last van een bug in de IDE controler, dus eigenlijk moet je ook nog een IDE kaartje er in stoppen om die te omzeilen.
    Het is een leuke machine om erbij te hebben, maar met € 225 aan upgrades begin je erg veel geld uit te geven en dat is ‘ie eigenlijk niet meer waard.

Met die processor en extra geheugen er in zul je wel een betere prestatie krijgen, dus wat dat betreft is het geen slecht idee om de upgrade uit te voeren.

Ik spreek overigens uit ervaring, want ik heb een PowerMac 7500 veel te lang aan de praat gehouden.
    Was wel heel leuk om te doen en die machine draait probleemloos op OS X 10.3 (10.4 heb ik nooit geprobeerd).

Je moet de beslissing in dit geval dus puur op emotie nemen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Die mac is op tweedehandsmac.nl nog minimaal 100 euro waard, als je hem verkoopt zit je al bijna aan de mac mini. Oud beeldschermpje (mag ook PC zijn) eraan en klaar. Je moet wel een toetsenbord + muis regelen, je kan de iMac verkopen zonder muis en toetsenbord maar dat brengt weinig op. tweedehandsmac.nl heeft nog wel een mooi aanbiedingetje voor een toetsenbord of muis.

Bijdrager
    Nikita

Mwoh… Opzich is het niet zo slecht apparaat, maar is het economisch nog een goeie upgrade? Je zit vast aan de langzamere FSB snelheid en de PCI bus. Denk dat je dan beter een (tweedehands) Mac mini G4 kan kopen. Of zoals dit ding op TweedehandsMac.nl voor 425 euro

Power Macintosh G4/733 (QS)
    Processor: G4 – 733 MHz Geheugen: 512 MB Harddisk: 40 GB
    Poorten: USB FireWire UTP VGA ADC
    Nette G4 QuickSilver 733 MHz aangeboden met:

512Mb geheugen
    40Gb harddisk
    DVD brander (Superdrive)

OS 10.4 (Tiger)
    iLife ’06
    Diverse andere software geinstalleerd

Toetsenbord en muis

Of deze voor 450 euro:

Mac mini 1.25
    Processor: G4 – 1250 MHz Geheugen: 1024 MB Harddisk: 40 GB
    Poorten: USB FireWire UTP DVI
    – 1GB geheugen
    – Apple Toetsenbord

Daarnaast heb ik ook een Philips 170c 17″ TFT scherm
    voor € 150,-

EDIT: @ Bor: Tussen 100 euro en 500 zit nog altijd zo’n 400 euro. Dat is een factor 4 en niet ‘bijna’. Daarbij vraag ik me af hoe je bij een iMac komt. De B&W is namelijk een Power Mac :wink:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”macpro”

Je begint wel erg veel geld in die Mac te steken.
    Die generatie heeft ook nog eens last van een bug in de IDE controler, dus eigenlijk moet je ook nog een IDE kaartje er in stoppen om die te omzeilen..

Klopt, maar daarom werd in het verleden al een Tempo ATA controller toegevoegd, en zo heeft hij geen last met slave drives. In de loop van de jaren werden die upgrades geinstalleerd, het is niet zo dat dit allemaal het laatste jaar is gebeurd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Nikita”

Mwoh… Opzich is het niet zo slecht apparaat, maar is het economisch nog een goeie upgrade? Je zit vast aan de langzamere FSB snelheid en de PCI bus. Denk dat je dan beter een (tweedehands) Mac mini G4 kan kopen. Of zoals dit ding op TweedehandsMac.nl voor 425 euro

Power Macintosh G4/733 (QS)
    Processor: G4 – 733 MHz Geheugen: 512 MB Harddisk: 40 GB
    Poorten: USB FireWire UTP VGA ADC
    Nette G4 QuickSilver 733 MHz aangeboden met:

512Mb geheugen
    40Gb harddisk
    DVD brander (Superdrive)

OS 10.4 (Tiger)
    iLife ’06
    Diverse andere software geinstalleerd

Toetsenbord en muis

Of deze voor 450 euro:

Mac mini 1.25
    Processor: G4 – 1250 MHz Geheugen: 1024 MB Harddisk: 40 GB
    Poorten: USB FireWire UTP DVI
    – 1GB geheugen
    – Apple Toetsenbord

Daarnaast heb ik ook een Philips 170c 17″ TFT scherm
    voor € 150,-

EDIT: @ Bor: Tussen 100 euro en 500 zit nog altijd zo’n 400 euro. Dat is een factor 4 en niet ‘bijna’. Daarbij vraag ik me af hoe je bij een iMac komt. De B&W is namelijk een Power Mac :wink:

Geen Imac, wel eventueel een Mac Mini G4, bedoelde ik.

Bijdrager
    Nikita
    ”Mac

Geen Imac, wel eventueel een Mac Mini G4, bedoelde ik.

Ja, dat snap ik :)
    Even ter vergelijking die advertenties erbij gezet. Zeg dat je voor de B&W nog 150 euro kan krijgen. De upgrades zijn bij elkaar 225 euro. Da’s bij mekaar dan 375. Voor nog geen 100 euro meer heb je dan een veel betere Power Mac G4 QS of een Mac mini. Ik zou het wel weten :wink:

Bijdrager
    menu

Zo’n mac mini maakt een stuk minder herrie en hitte en gebruikt veel minder stroom en ruimte. . Koop die nou maar! Koop dan ook dat geheugen en zet OSx op die B&W dan heb je zelf een leuke machine om mee te prutsen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Nikita”

@ Bor: Tussen 100 euro en 500 zit nog altijd zo’n 400 euro. Dat is een factor 4 en niet ‘bijna’.

Als je er het bedrag dat hij wou uitgeven bij optelt…

Bijdrager
    Nikita
    ”Bor”
    ”Nikita”

@ Bor: Tussen 100 euro en 500 zit nog altijd zo’n 400 euro. Dat is een factor 4 en niet ‘bijna’.

Als je er het bedrag dat hij wou uitgeven bij optelt…

… dan kan je alsnog niet rekenen :|

”Nikita”

Zeg dat je voor de B&W nog 150 euro kan krijgen. De upgrades zijn bij elkaar 225 euro. Da’s bij mekaar dan 375. Voor nog geen 100 euro meer heb je dan een veel betere Power Mac G4 QS of een Mac mini. Ik zou het wel weten

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb momenteel toch nog die 512 MB extra bijgeprikt omdat ik het voor een redelijk zacht prijsje (50 EUR) heb kunnen bemachtigen. Ik moet zeggen dat die G3 B&W met zijn 350 MHz processor en 768 MB RAM voor internetgebruik even snel is als mijn opgewaardeerde G3 Beige met G4 ZIF 500 Mhz met evenveel geheugen.
    Bovendien zitten in beide toestellen dezelfde ATI Radeon 7000/64 PCi-kaart.
    Daaruit kan ik wel concluderen dat een G4 ZIF voor 150 EUR zeker te duur is. Zeker voor de matige snelheidswinst die hij slechts oplevert.
    Volgend jaar een nieuwe machine is de beste oplossing….

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.