21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    zorbatov

Futureproof MBP 15 of MBP 13 + D

Beste,

enkele weken geleden startte ik hier een topic in verband met problemen met mijn oude macbook pro 15 inch.
    Nu ben ik redelijk dicht bij het besluit om binnenkort een nieuwe aan te schaffen.
    Ik stel mij daarbij wel enkele vragen.
    Ik twijfel tussen de macbook pro 13 inch en zijn veel duurdere grote broer macbook pro 15 inch.
    Mits ik de goedkopere mbp 13 inch neem, zou ik later een desktop (Imac of mac mini) aanschaffen voor het zware werk. Het zware werk kan ik momenteel op school uitvoeren en normaliter de komende 2 jaar ook nog, dus die desktop zou er pas komen als die nodig is.
    Als ik de mbp 15 inch neem, zou ik later wellicht geen desktop aanschaffen voor het zware werk. Althans niet binnen zo een recente periode… Wat mij aantrekt in de 15 inch modellen zijn het grotere scherm, mogelijkheid tot !mat scherm! En uiteraard de hogere specificaties en dus logischerwijs betere prestaties.

Waarom ik een laptop wil:
    Wel het klinkt vast een beetje belachelijk, maar s’avonds ben ik het na al die jaren ‘gewoon’ om in mijn bed een filmpje te kijken en te internetten en dergelijke. Nu ik al enkele weken zonder een correct werkende macbook pro zit heb ik geen film meer op mijn netvlies laten branden. En dat is een jammere zaak, gezien film tot een belangrijk deel van mij behoort ook met betrekking tot studies en dergelijke. Dat zijn dus de voornaamste redenen om een laptop aan te schaffen. Als men hier andere -creatieve- oplossingen voor weet, luister ik graag. (Tv in de woonkamer is vaak bezet, en een tv in mijn kamer lijkt me niet echt een optie. Met een Ipad doe ik nog meer oneer aan, aan de films die ik zie dan met mijn kleine laptop scherm. Projectie, klinkt interessant:) )

Bezigheden:
    Film, Animatie, Fotografie, Tekenen
    Vandaar ik verwees naar zware werk ook.
    Ik heb al veel zitten denken, maar ik geraak er niet helemaal wijs uit.
    Misschien dat jullie mij helpen kunnen.

Dank bij voorbaat.

Bijdrager
    TheBigZ

Een 13″ MBP met een extern (niet-Apple) mat scherm kan natuurlijk ook.

Bijdrager
    zorbatov

in bed?

Moderator
    unSOUND

In bed dus gewoon het 13 inch scherm, en op het bureau tijdens het “echte werk” het grote scherm eraan.

Hou je in bed wel rekening met het feit dat de onderkant niet bedekt mag zijn ? Want dan raakt hij sneller oververhit.

Bijdrager
    zorbatov

De voordelen van een desktop gaan hem bij mij niet zozeer om het grotere scherm, eerder om de prestaties. Kan wat meer aan, rendered sneller en dergelijke meer.

Dus een extra scherm voor de laptop is misschien wel leuk, maar ik zie niet waar die mijn vragen behandeld.

In bed hou ik daar rekening mee, daarvoor heb ik een klein “laptoptafelkussentje”.:)

Bijdrager
    CedricH

13″ MacBook Pro (early 2011 versie hier) gaat perfect in bed en tenzij je 1080p HD afspeelt blijft dat nog aardig koel ook. Ik heb ernaast nog een 21.5″ iMac uit 2009 die ik eigenlijk minder en minder gebruik sinds ik die MacBook Pro heb, maar ik doe dan ook geen zware taken waarvoor ik die nodig heb. Voor de wat heftigere programma’s ben je volgens mij wel beter af met de 15″ (zo veel meer weegt die nu ook weer niet). Het gemak van slechts 1 systeem te hebben met al je bestanden op is onovertroffen en dat kan je misschien gaan missen als je een desktop ernaast koopt. 8GB RAM is misschien wel aan te raden voor zware programma’s.

Als ik in jouw positie stond zou ik gaan voor de 15″. Ik weet niet hoe dringend je aankoop is, maar vermits de WWDC niet ver af meer is kan het, indien mogelijk, nuttig zijn nog even te wachten met je aankoop.

Bijdrager
    TheBigZ
    zorbatov op 28 mei 2012

De voordelen van een desktop gaan hem bij mij niet zozeer om het grotere scherm, eerder om de prestaties. Kan wat meer aan, rendered sneller en dergelijke meer.

Dus een extra scherm voor de laptop is misschien wel leuk, maar ik zie niet waar die mijn vragen behandeld.

Die suggestie was meer ivm je wens voor een mat scherm. Een iMac heeft namelijk geen mat scherm.

Maar als je alles al weet hoef je het hier ook niet te vragen.

Bijdrager
    zorbatov

@CedricH

Ik vermoed dat dat wil zeggen dat er een nieuwe uitkomt, Hoe lang zou dat ongeveer duren?
    Heel erg dringend is het nu ook weer niet. Ik hoorde wel dat men geen ingebouwd schijflezers meer in de MBP’s ging steken? Daar ben ik niet zo een fan van, maar als de specificaties en prestatie vermogens zoveel beter zijn, dan.. is het misschien wel het wachten waard.

@TheBigZ

Ik snap je suggestie, maar ik was misschien ergens niet duidelijk in. Het matte scherm lijkt me het interessantst tijdens film kijken. Als ik aan het werken ben kan ik het scherm wel even kantelen of dergelijke.
    Mijn excuses.

Ik zal misschien concretere vragen stellen.
    Wat denken jullie dat het slimste is.

Een 15 inch macbook pro (die aan 1800 Euro niet zijn nog betere broer) om nog na 2-3 jaar zwaar werk te verrichten. ( 3D, Rendering, Compositing, Montage, Effects etc.)

Of

Een 13 inch macbook pro (die aan 1200 Euro) om dan na 2 -3 jaar een desktop er BIJ te kopen voor het zware werk. (3D, Rendering, Compositing, Montage, Effects etc.)

(Of

Een of andere oplossing waar ik niet aan dacht die mij voor een groot deel of in zijn geheel mijn behoefte vertolkt.)

Bijdrager
    @Mathijss95

Ik zit momenteel met een zelfde soort probleem alleen heb ik niet per se een optische drive nodig. Desnoods kop ik een superdrive als het niet anders kan.

Ik heb het volgende besloten en ik denk dat onze situaties redelijk overeenkomen:
    Ik wacht allang op het WWDC waar ik reken op een MBP 13″ met ssd (standaard (geruchten zijn een kleine SSD en HDD)). Ik zal dan voor het tweede model gaan van nu €1450, maar dit hangt volledig af van het WWDC. Ik koop hier een 23 inch scherm voor.
    Over een aantal jaar als ik verder wil met videobewerking zal ik voor een 21″ iMac gaan. Mijn macbook zal dan wat ouder zijn maar toch te gebruiken en een gloed nieuwe iMac over een jaar of 3-4 is dan de optie.

Succes met je keuze en ik hoor het graag!

Bijdrager
    CedricH

Wanneer die modellen uitkomen weet niemand zeker maar er is een sterk vermoeden dat dit op de WWDC (11 tot 15 juni) zal zijn. Wat vrijwel zeker is, is dat er een redesign komt en dat de nieuwe Ivy Bridge processors erin komen te liggen. Voor de rest zijn er alleen maar geruchten. Een waarvan men redelijk zeker is, is het retina display. Over de optische drive zijn er tegenstrijdige berichten en ook over de eventuele SSD/HDD situatie is niets zeker dus dat wordt afwachten.

Zou je de update niet leuk vinden kan je nog altijd een huidig model kopen met wat korting, al zal het dan wel iets moeilijker zijn om die dan nog te vinden met een mat display. Zeker omdat het zo dicht is vind ik het wel de moeite om nog even te wachten.

Voor de taken die je wilt doen denk ik dat je best een 15″ neemt. Die quad-core processor is heel wat krachtiger dan de dual core in de 13″. Mijn zus heeft een mid 2010 model met quad-core i7 en dat maakt werkelijk gehakt van mijn 13″ i5-je, zelfs bij relatief simpele dingen zoals een cd importeren in iTunes is het al merkbaar, dus met zware programma’s die je cores optimaal kunnen benutten zal dat zeker het geval zijn.

Bijdrager
    mtooster
    unSOUND op 28 mei 2012

Hou je in bed wel rekening met het feit dat de onderkant niet bedekt mag zijn ? Want dan raakt hij sneller oververhit.

Heb je daar ook een bron van? Bij mij staat hij altijd gewoon overal op en nooit ergens last van (maar ik ben dan ook geen videos aan het converteren o.i.d.)

In mijn ogen is dat juist het grote voordeel van het ontwerp van de MacBooks: geen fans/roosters aan de onderkant wat je bij veel andere laptops wel ziet….
    Er zat een aardige plek op de bank van mijn ouders door een of ander Delletje, die kreeg geen lucht meer omdat hij de intakes aan de onderkant had zitten.

Bijdrager
    AppleStef

@mtooster,… Een MacBook Pro/Air gebruikt de aluminium onderkant als heatsink voor warmte kwijt te geraken, als je je MacBook dan op een bed o.i.d. legt dan kan de onderkant niet meer als heatsink gebruikt worden. Dan zullen de temperaturen (sneller) stijgen en de fans harder blazen als normaal en is er dus ook meer kans op oververhitting.

Het is ook een notebook en geen laptop (lap = schoot).

Bijdrager
    TheBigZ
    mtooster op 29 mei 2012
    unSOUND op 28 mei 2012

Heb je daar ook een bron van?

Bron: http://support.apple.com/kb/ht4543

Where you use the system may affect fan behavior and heat as well. Using the computer on a soft surface like a couch, pillow, bed, or your lap can trap heat requiring higher fan activity. Using the computer on a hard flat surface like a table or desk allows for optimal radiation of heat.

Bijdrager
    @Mathijss95

Maar waarom krijg ik dan bij diverse APRs te horen dat het wel goed kan en dat dat het voordeel is van een Mac t.o.v. zo’n bagerding als dat ik nu heb. (HP, pijnlijk woord op OMT ik weet het). Daarom misschien weer goed om terug te gaan naar het onderwerp want zoals al gemeld zit ik met hetzelfde probleem als.

Bijdrager
    Stirf

Misschien willen ze iets aan je verkopen?

Bijdrager
    Ves

Ik zou soweiso even wachten. Na de WWDC kan je echt zeggen welke versie bij je past. Misschien zal de Macbook Air wel even sterk zijn als de huidige MacBook Pro modellen.

Bijdrager
    zorbatov

Ziezo, de WWDC is net afgelopen en had dus beslist om even te wachten,

Jammer dat de 15″ retina zo duur hoeft te zijn en er geen 13″ inch model van bestaat.

Ik ben van plan om nu een laptop te kopen en binnen een aantal jaar een desktop.
    Ik zou dan in het 13 inch macbook pro model geïnteresseerd zijn voornamelijk om budgetaire redenen (als ik later dan toch een vaste koop)

Wat ik me afvroeg, stel dat in de winkel in de buurt nog het oude model te koop is aan een aantrekkelijke prijs, is die het dan waard of is de hernieuwde versie stukken beter?

Dank bij voorbaat,
    mvg

Maël

Bijdrager
    CedricH

Volgens mij is dat het zeker waard om nog voor het oude model te gaan. Enkel als je games speelt is het misschien handig om voor het nieuwe model te gaan omdat die grafische voorzieningen beter zijn. De nieuwe Ivy Bridge processor merk je volgens mij amper bij dagelijks gebruik en om voordeel te halen uit USB 3 heb je al vrije recente randapparatuur nodig.

Bijdrager
    zorbatov

Games niet, maar wel 3D animatie, Tekenen, Monteren, Compositing, Color grading, etc. een beetje allerlei omtrent film, foto, animatie en tekenen.

Haal ik bij zulke doeleinden ook (veel?)benefiet uit die betere grafische kaart?

Bijdrager
    zorbatov

Ben dan uiteindelijk toch voor de “nieuwere” of beter geupdate macbook pro 13 inch gegaan.

Nog enige tips handige apps of dergelijke? Lion is nogal een verandering tegenover OS x Tiger:)

Dank voor alle reacties.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je van Tiger af komt: een handige app is Time Machine. Om backups te maken. Meteen mee beginnen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.