8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Kyokushinkai

Futura verschrikkelijk korrelig

Mijn vader heeft net een nieuwe iMac Core 2 Duo aangeschaft (daarvoor een eMac). Inmiddels is vrijwel alles redelijk soepel verlopen bij het overzetten van bestanden en het installeren van de verschillende programma’s, maar nu komt ineens aan het licht dat het Futura font compleet naar de haaien is om een of andere reden.

Een advertentie in XPress ziet er niet uit, omdat het font verschrikkelijk pixelig/korrelig is. Wanneer je het uitprint wordt het font ook korrelig, en niet zo’n beetje ook. Ik heb al geprobeerd om het complete futura font te verwijderen en het dan opnieuw te installeren (via Lettertypecatalogus overigens). Ik ben niet een font expert, maar het gaat volgens mij om zo’n 100 font bestandjes. De ene is condensed bold, de andere weer condensed bold italic en zo dus nog een 100-tal variaties. Een backup van al deze fonts bestandjes bracht ook geen uitkomst. Wanneer ik ze probeerde toe te voegen aan het Lettertypecatalogus bleven de bestandjes licht grijs, dus onbruikbaar. Kan iemand ons uit de brand helpen?

Bijdrager
    bjorngra

Heeft dat niet iets te maken dat het schermfont ontbreekt? Je kunt trouwens beter Suitcase gebruiken.
    Lettertype corrupt!?

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”bjorngra”

Heeft dat niet iets te maken dat het schermfont ontbreekt? Je kunt trouwens beter Suitcase gebruiken.
    Lettertype corrupt!?

Waarom print het dan ook korrelig uit? En het font werkte prima op de eMac. Suitcase hebben we ooit al eens gebruikt, maar dat verschrikkelijke programma zorgde alleen voor nog meer problemen.

Kan iemand eventueel misschien het font mailen? Als het font inderdaad corrupt is is dat misschien een oplossing.

Bijdrager
    Samsie

dat probleem heb ik ook wel eens gehad in de lettertyp-catalogus, meestal was het euvel bij mij opgelost als ik het lettertype zelf bijzette in de systeemfonts … niet de meest juiste manier, maar werkte bij mij wel :innocent:

greetz

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Samsie”

dat probleem heb ik ook wel eens gehad in de lettertyp-catalogus, meestal was het euvel bij mij opgelost als ik het lettertype zelf bijzette in de systeemfonts … niet de meest juiste manier, maar werkte bij mij wel :innocent:

greetz

Zou je kunnen uitleggen hoe je dat gedaan hebt?

Bijdrager
    Samsie

jawel, …

een late reactie, maar ok, je gaat dus naar je harde schijf, daar heb je library, en daarin zitten je fonts, daar kan je ze bijzetten OF je gaat naar je systeemvoorkeuren en daar je heb je ook een mapje met fonts, en ook daar kan je deze bijzetten …

dan even je programma herstarten zodat de fonts worden meegeladen, en vwala, zo lukte het bij mij
    mvg 8)

Bijdrager
    Kyokushinkai

Hmm, mijn vader had dus eigenhandig al die fontmap verwijderd, maar dan ook echt alle fonts, wat resulteerde in programma’s die helemaal overhoop lagen met fonts. Ik heb dus vervolgens maar een font beheer programma ge├»nstalleerd (FontExplorer geloof ik) en alle fonts daar in gezet. Dat loste al heel veel problemen op. Er zijn alleen nog een aantal fonts waarbij het programma geen printer bestanden kan vinden. De meestgebruikte futura fonts staan er inmiddels in en werken weer, maar de futura condensed bold werkt helaas nog niet omdat die dus ook geen printer bestanden schijnt te hebben. Wanneer iemand die eventueel zou kunnen mailen, pm me a.u.b. even.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Inmiddels blijkt de Futura bold ook niet goed te zijn (nog steeds korrelig). Is er iemand die me de bold en condensed bold zou kunnen sturen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.