18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Fusiondrive scheiden?

Hi,

Is het mgelijk om een Apple fusion drive confuguratie te splitsen in de “gewone” HD en de SSD?

Zo ja, hoe? kan ik hiervoor het Apple schijfhulpprogramma gebruiken?

Na wat spitten lijkt het erop dat de 1 TB fusiondrive maar een heel kleine SSD heeft..

Wil er zelf geen grote SSD in zetten, omdat Apple dan, handenwrijvend, geen garantie meer geeft…

Joep.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@TheBigZ,

Lijkt precies het gezochte antwoord, alleen gaat het voorbeeld niet over Sierra.

Ik zie daar wel dat de SSD 239.7 GB. zou zijn, ik vond eerder dat het maar 20 GB. zou zijn.

Bedankt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Ik zie dat je je reactie hebt verwijderd, toch nog maar even mijn vraag twee keer nagelezen en begreep je dat het antwoord in mijn vraag stond??

Bijdrager
    TheBigZ

Het artikel gaat over CoreStorage. Dat is het stuk in OS X/macOS dat de Fusion drive beheert. De besproken methode werkt ook in Sierra.

Als je een nieuwe iMac koopt met een 1TB Fusion dan is de SSD die daar in zit inderdaad maar 24GB groot.

At the time of purchase, Apple offers a 1 TB “Fusion Drive” (which combines a 24 GB SSD and a 1 TB hard drive) for an extra US$100, a 2 TB “Fusion Drive” (which combines a 128 GB SSD and a 2 TB hard drive) for an extra US$300, a 256 GB SSD for an extra US$200, or a 512 GB SSD for an extra US$500.

Bijdrager
    McPim
    JoopJoopJoop op 15 januari 2017

Ik zie dat je je reactie hebt verwijderd, toch nog maar even mijn vraag twee keer nagelezen en begreep je dat het antwoord in mijn vraag stond??

Klopt, ik las te snel, thanks:wink:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@theBigZ,

In de link die ik hier van je kreeg zag ik twee volumes, 1 van 999,8 GB en 1 van 239,7 GB, maar het gaat daar over een 1.2 TB. fusiondrive..

Ik krijg een 1 TB. zal dus maar 24 GB. hebben, wat een verschil!!

Zijn er benchmarks van fusiondrives en enkele SSD’s?

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom wil je de Fusion drive splitsen? De 24GB SSD wordt gebruikt om de toegang tot je data (inclusief die op de harde schijf) te versnellen.

Moderator
    Night

Dus dan reist de vraag: Waarom zou je de Fusion Drive willen scheiden. Met 24 GB kom je nergens en het maakt bij gebruik van je harddisk wel een flink verschil of deze SSD er wel of niet als Fusion Drive bij zit.

Ter vergelijk:
    http://www.macworld.com/article/2017365/storage/lab-tests-pushing-a-fusion-drive-to-its-limits.html
    http://barefeats.com/imac12d1.html
    en extra leesvoer:
    http://www.anandtech.com/show/6679/a-month-with-apples-fusion-drive/6

Of bekijk het met beeld:

Bijdrager
    McPim

(Ben ik toch niet de enige met die vraag Joep :lol::lol: )

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Er zijn meer mensen die maar half of minder lezen….

Er staat nergens in mijn vraag dat ik de 24GB SSD als volwaardige disk wil gaan gebruiken…

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de mensen die je willen helpen natuurlijk afzeiken. Maar je kunt ook gewoon proberen normaal antwoord te geven op vragen.

JoopJoopJoop op 15 januari 2017

Er staat nergens in mijn vraag dat ik de 24GB SSD als volwaardige disk wil gaan gebruiken…

Wat wil je dán met die ontkoppelde SSD in je iMac gaan doen?

Bijdrager
    GoeieDag

Je weet toch wel dat dat is wat je krijgt als je 3xJoop probeert te helpen?! Altijd weer kostelijk, zijn reacties.:-D

Bijdrager
    GoeieDag

Vergeet mijn bijdrage, maar heb wel het fatsoen om op de terechte vraag van TheBigZ (en Night) antwoord te geven.
    Want bij een vraag over het ‘hoe’ is de achterliggende gedachte over het ‘waarom’ altijd van belang, want de oplossing van het vraagstuk zou dan wel eens heel anders kunnen verlopen.

Bijdrager
    McPim

Wat ik, in tweede instantie, las is dat JoopJoopJoop de SSD wil vervangen door een grotere. Alleen niet zelf :wink: Maar als drie mensen dezelfde vraag stellen moet je je inderdaad afvragen of je bericht wel helder was. En zo niet verduidelijk je dat gewoon.

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt me stug dat je het 24 GB SSD gedeelte zomaar zou kunnen vervangen door een andere SSD. Ik neem aan dat die chips gewoon in de HD zitten, en geen aparte SSD vormen.

Moderator
    Night

Dan ben ik toch zéér benieuwd wat JoopJoopJoop nu met zijn post beoogde dan wel wat zijn bedoeling is met het scheiden van een Fusion Drive…

Verder zijn de Fusion Drive componenten zeer zeker wel gescheiden en zou het theoretisch dus mogelijk moeten zijn het SSD gedeelte op te waarderen. Maar Apple zou Apple niet zijn als ze die 24GB helemaal uitgedokterd hebben om in dagelijks gebruik het optimale uit een FD te halen met zo min mogelijk capaciteit (=kosten). Een grotere SSD zal in dat oogpunt niet echt een wereld van verschil uitmaken zolang de bestanden qua grootte niet de pan uit rijzen.

Bijdrager
    GoeieDag

En natuurlijk hoor je weer niks van Jopie, de TS.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.