12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacX

Fusiondisk in een handomdraai.

Een week geleden kocht ik een MacMini server met het idee om in een later stadium mijn 250 GB Samsung Evo disk te gebruiken om er vanaf te booten. Afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken en een van de Disks verwijderd en er de SSD schijf voor in de plaats gezet. Vervolgens een systeem er op en draaien. Het opstarten ging direct een stuk sneller en ook de programma’s startte en draaide een stuk soepeler.

Omdat er geen herstel partitie aanwezig was op de SSD schijf besloot ik door te booten vanaf mijn Macbook dit te herstellen. Toen ik de herstel de herstel-partitie overzette op de SSD schijf was er ineens nog maar een schijf over en wat bleek, het systeem had zelf van de SSD en de HD een Fusion-disk gemaakt van1,24 GB.

Daarna alle software schoon gedownload en geïnstalleerd en het draait als een zonnetje, snelheden die ik nog niet eerder heb ondervonden.

Inactief
    Anoniem

Dus een fusion drive via de terminal maken zou niet meer nodig zijn??? Ben verbaasd hoe je dit is gelukt.

Bijdrager
    Buzz
    MacX op 03 december 2013

Omdat er geen herstel partitie aanwezig was op de SSD schijf besloot ik door te booten vanaf mijn Macbook dit te herstellen. Toen ik de herstel de herstel-partitie overzette op de SSD schijf was er ineens nog maar een schijf over en wat bleek, het systeem had zelf van de SSD en de HD een Fusion-disk gemaakt van1,24 GB.

Dit stukje is niet zo duidelijk. Kan je uitleggen hoe je het overzetten van de herstel-partitie precies hebt gedaan, of een linkje plaatsen naar een instructie die je hiervoor hebt gevolgd?

Bijdrager
    BoniMacX

Wat? Je hebt een Mac mini gekocht een week geleden, die met standaard 2 interne 1TB HD’s en je vervangt er één van door een 250GB SSD?

Ben je daar nu zoveel mee vooruit? Of was het je enkel om het knutsel-plezier te doen?:-)
    Ja natuurlijk, gaat het opstarten van de Mac en programma’s een stuk sneller.
    Maar wat is het nut ervan in een Mac mini die als (thuis) server ingezet wordt?

Ik heb de 2011 versie als thuis media server, download station etc.
    De twee interne 750GB HD’s heb ik RAID-0 gezet. Ik kom niets snelheid te kort.
    De mini sluimert bij niets te doen en herstart ik enkel bij een systeemupdate.

Bijdrager
    MacX

Het ging niet om het knutselwerk, maar om de pure snelheidswinst. Opstarten en duurt 17 sec en het laden van Photoshop 2,5 sec, safari 1,5 sec en ook alle andere programma’s werken nu veel sneller dan vanaf een standaard HD. Ik heb de overgebleven schijf in een USB3 Case gestopt, dus de opslag is gewoon extern beschikbaar.

Dit stukje is niet zo duidelijk. Kan je uitleggen hoe je het overzetten van de herstel-partitie precies hebt gedaan, of een linkje plaatsen naar een instructie die je hiervoor hebt gevolgd?

Ik heb geen oorspronkelijke screenshots dus ik zal het moeten uitleggen met wat verzameld materiaal. Je kunt gebruik maken van de herstel partitie van een DVD, de originele dist uit de Mac met daarop de (behalve in disk utility onzichtbare en normaal niet verwijderbare herstel partitie), als onderstaand voorbeeld.

Als je de herstel partitie in het bron venster gesleept hebt en je sleept de geïnstalleerde SSD schijf naar het doel venster, zie je het volgende bericht in rood.

Hier wordt het spannend, want ik realiseer me dat wanneer het mis gaat de beide schijven opnieuw buiten de MacMini hersteld moeten worden, Maar ik denk dat het uiteindelijk minder riskant is dan het uit eindelijk leek. OSX Maverickx lijkt zelf te weten wat hij er mee moet doen, en dat is de twee aan elkaar bakken.

De Fusion drive kan niet meer op uit elkaar gehaald worden in Disk Utility zoals blijkt uit deze laatste afbeeldingen.

Ik heb geen idee of iemand iets heeft aan deze info, maar ik ben blij met het resultaat;)

Bijdrager
    MacX

Inmiddels ook een remedie gevonden voor als ik weer van de fusion drive af wil, lijkt niet heel ingewikkeld via Terminal.
    Hoe verwijder je Fusion Disk

Bijdrager
    BoniMacX

Het gaat je niet om de lol in het knutselen..Merkwaardig dan wat je er voor over hebt om een nieuwe Mac mini, de server versie dan nog wel met twee interne 1TB schijven, sneller te laten opstarten.
    De bijgeleverde server software zal je dan wel niet gebruiken veronderstel ik, want je zet em niet in als server. Een server herstart men niet dagelijks, zelfs niet wekelijks of maandelijks, tenzij er updates zijn waarvoor een herstart nodig is.

Photoshop heeft baat bij een SSD, akkoord. Maar meer RAM toevoegen is kosteneffectiever en daardoor hoef je quasi geen enkel programma meer af te sluiten en dus ook niet steeds op te starten.

Verder weet ik hoe snel een SSD is. Naast men twee Mac mini’s met gewone HD’s heb ik nog een MBP met SSD en MBair 11 inch.

Bijdrager
    MacX

(y) BoniMacX

Ik heb hem inderdaad niet gekocht om hem als server te gaan gebruiken, de netwerk mogelijkheden binnen OSX bieden voldoende mogelijkheden. Ik heb de MacMini aangeschaft terwijl ik wist ik dat mijn MacBook Air veel sneller met Adobe, Parallels en allerlei andere applicaties zou werken. Ik was dan ook direct van plan er SSD geheugen in te zetten, dat ik door een samenloop van omstandig heden met een fusion disk kwam te zitten was een mooie bijkomstigheid.

Ik heb mijn fotoarchief op de vrijgekomen disk gezet die ik in een USB3 huis gestopt heb en alles nog eens gebackupt naar een grote USB 3 – 2,7 TB MyBook en omdat een beetje geheugen ook helpt heb ik ook er 16 GB Ram in gestopt.

Bijdrager
    Buzz

Het is me duidelijk. Nadat je de SSD had geïnstalleerd en met de Recovery Partitie ging slepen dacht Disk Utility blijkbaar dat je een Mac mini met een Fusion drive had, en heeft het deze blijkbaar voor je “hersteld”.

Bijdrager
    MacX

Inderdaad, Ik wilde graag een grotere SSD schijf en had deze in eerste instantie dus als externe schijf in gebruik. De huidige situatie is niet alleen heel comfortabel en ruim bemeten, met een fusion disk van 1TB en 250GB SSD, het is met €143.05 (Wehkamp) ook nog eens een stuk goedkoper.

Ook bij de aanschaf van extra geheugen is het interessant om te kijken naar de kosten. Ik heb apart 16GB geheugen aangeschaft voor €158,- incl. verzendkosten. Als je dat bij apple besteld betaal je bijna het dubbele, 16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 8 GB [+ € 300,00]

Mocht iemand er om verlegen zitten, ik heb nu 16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 2 GB over na de upgrade.

Bijdrager
    macpro

Heb vandaag op een vergelijkbare manier met minimale inspanning een Fusion Drive gemaakt.
    In een Mac mini model 2012 een 256 GB SSD ingebouwd (via iFixit setje).
    Daarna herstart in Recovery Mode en Schijfhulpprogramma gestart.
    Die kwam tot mijn verrassing ook met de vraag om beide schijven te herstellen tot een Fusion Drive.
    Dat was dus een gevalletje OK klikken en even later was het klaar.
    Voor niks alle Terminal instructies opgezocht.:wink:

Bijdrager
    Brombeer
    MacX op 05 december 2013

Mocht iemand er om verlegen zitten, ik heb nu 16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 2 GB over na de upgrade.

Dat heeft iedereen er standaard al in zitten. Maar ik zou ze bewaren voor het geval je ooit een garantieaanspraak moet doen. Dan kun je de machine met het originele geheugen inleveren.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.