5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    starlette

Fusion Virtual Networking

Hai,

Switcher hier, ( al gaat het wel allemaal vlotjes) ik heb een bunch VM’s gemaakt op windows Vmware Workstatation7 en daar kun je piekfijn alle network eigenschappen installen.
    Klopt het dat dat op fusion niet gaat?

Ik heb in elke VM 2 interfaces en 1 staat op dhcp en andere static naar mn MS windows Loopback, bridged gaat dat dan prima en kan ik altijd de hosts benaderen door mn Loopback netwerk. ( maakt dus niet uit of mn systeem op wlan of kabel hangt of los.

NU wil ik het zelfde in mn macbookpro17inch_i7 ( laatste leoppard updates), iemand die dit begrijpt en heeft gedaan??

thanks
    Starlette

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Wat je zou kunnen doen is via Systeemvoorkeuren een nieuwe nieuwe netwerkvoorziening aanmaken, die helemaal configureren zoals je het wilt (op Geavanceerd klikken als je de interface geselecteerd hebt) en dan in VMWare Fusion deze instellen met de optie ‘Connect directly to physical netwerk (bridged) using:’.

Bijdrager
    starlette

Hai Waffle,

Maar als ik nu een ipconfig die zie ik dat vmnet1 en vmnet8 een soort pool hebben in 172 range ( en als ik dus dhcp in de hosts gebruik dan krijg ik een IP uit die pool.
    Dat is dus al raar dat dat nergens valt te configureren, ik weet dus hoe ik mn dhcp in mn bridged omgeving kan laten doorkomen.

Liefst heb ik dus :

Macbook loopback IP
    Macbook interface up (airport / ether ) dhcp van huidig real network

Fusion host:

Interface dhcp dhcp van huidig real network
    Interface static ( in range van loopback Macbook)

Ik neem aan dat ik niet met IP hostnames moet gaan rommelen in de /etc/hosts file…want die vmnet1 vmnet8 bestaan gewoon hard ergens.
    Vreemd dat heel die gui er niet is,,,misser van Fusion lijkt me!

Cheers
    Starlette

Bijdrager
    iep
    Waffle op 01 november 2010

Wat je zou kunnen doen is via Systeemvoorkeuren een nieuwe nieuwe netwerkvoorziening aanmaken, die helemaal configureren zoals je het wilt (op Geavanceerd klikken als je de interface geselecteerd hebt) en dan in VMWare Fusion deze instellen met de optie \’Connect directly to physical netwerk (bridged) using:\’.

Dat werkt niet als je niet verbonden bent met het netwerk. Geen kabel in je nic is geen werkende verbinding. Geen verbinding met een draadloos netwerk is geen werkende verbinding. Een optie zou een tap-device kunnen zijn (dit is vrij bekend in de UNIX wereld) maar dat lijkt niet helemaal lekker te werken in OS X en Fusion snapt er ook weinig van. In het Fusion 1.x en 2.x tijdperk had je nog wat scripts waarmee je geavanceerde netwerkinstellingen zoals starlette wil realiseren. Die scripts werken sinds 3.0 en 3.1 niet meer. Op het forum van VMware vindt je nog wel ergens wat meer up to date scripts die wel met Fusion 3.0 zouden moeten werken maar of dat nog werkt met de huidige versie durf ik niet te zeggen.

Wat networkingmogelijkheden betreft zou men bij VMware eens bij Parallels, VirtualBox en hun eigen Workstation moeten kijken. Met name VirtualBox heeft networking dusdanig ingericht dat je daar hele leuke dingen mee kunt doen. Fusion is op dit moment beperkt tot 3 instellingen die je in de prefs van de vm kunt kiezen en wat .conf bestandjes die je kunt aanpassen (dat is het idee van de link die starlette post; staat ook in de community documents bij VMware als het goed is).

starlette op 01 november 2010

Liefst heb ik dus :

Macbook loopback IP
    Macbook interface up (airport / ether ) dhcp van huidig real network

Dat is gewoon de standaard.

Fusion host:

Interface dhcp dhcp van huidig real network
    Interface static ( in range van loopback Macbook)

Dit is ook vrij standaard. Als je de vm op het huidige netwerk wil aanmelden zodat hij een dhcp adres verkrijgt dan moet je de netwerkkaart van de vm instellen als bridged. Hierbij kun je de keuze maken voor een specifieke netwerkkaart of hem op automatisch laten staan. Als je zowel draadloos als bedraad wil gebruiken dan moet je deze optie op automatisch laten staan, dan zoekt hij zelf wel uit welke van de twee hij moet nemen.

Een andere mogelijkheid is NAT waarbij je vm op een eigen virtueel netwerk op je systeem is aangesloten en via dat netwerk middels dhcp een adres krijgt uitgedeeld. NAT wordt dan gebruikt om te zorgen dat bijv. internet gebruikt kan worden in de vm (mits je Mac een internetverbinding heeft natuurlijk). Dit zorgt voor een scheiding van het netwerk waar je je Mac in hangt en de vm wat bijv. in een bedrijfsomgeving gewaardeerd gaat worden (geen troep van de vm die over het huidige netwerk loopt te broadcasten of dhcp servers die roet in het eten gooien).

De derde en laatste mogelijkheid is het gebruik van host-only. Hierbij is de vm volledig geisoleerd van eender welk netwerk die aan je Mac hangt. Hij hangt dus volledig in zijn eigen netwerk. Dit lijkt een beetje op wat je zou willen doen. Het probleem hier is alleen wel dat vm’s die als host-only ingesteld zijn ook geisoleerd zijn van elkaar: ze kunnen elkaar niet bereiken. Dat levert voor velen een probleem op omdat zij een soort van virtuele switch willen hebben waarop ze een aantal vm’s aan kunnen sluiten. Ze willen een volledig virtueel netwerk bouwen. De eerder genoemde scripts spelen dan ook op dit scenario in.

Ik neem aan dat ik niet met IP hostnames moet gaan rommelen in de /etc/hosts file…want die vmnet1 vmnet8 bestaan gewoon hard ergens.

Die file heeft niets met netwerkinstellingen van Fusion te maken. In je /etc/hosts zet je alleen neer welke naam bij welk ip-adres hoort, hetzelfde als wat je met DNS doet alleen een stuk simplistischer. Die vmnet1 en vmnet8 zijn gewoon netwerken die standaard worden geinstalleerd. De vmnet8 is voor vm’s die als NAT zijn ingesteld en vmnet1 is voor vm’s die als host-only zijn ingesteld. Je kunt overigens meerdere vmnets aanmaken, ik geloof tot een max van 10 ofzo (dit moet via de commandline; ook dit is iets waar de eerder genoemde scripts gebruik van maken).

Vreemd dat heel die gui er niet is,,,misser van Fusion lijkt me!

Dat vinden heel veel mensen, ik ook. Het steekt vooral omdat iets als VirtualBox en de grote concurrent Parallels zulke dingen wel kunnen (of in ieder geval heel wat beter kunnen). Het is wellicht een feature die meer voor professionals (en wie zich daarmee aangesproken voelt :)) is dan voor consumenten maar vergeet niet dat iets als Parallels ook heel erg consumentgericht is. Of het op de planning staat is gissen daar VMware geen mededelingen doet over toekomstige versies.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.