9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    oceanwaves

fusion drive wissen en mac os herinstalleren

Beste,

Graag zou ik van mijn imac de fusion drive wissen en macOS herinstalleren.

In het voorbeeld van Apple (https://support.apple.com/nl-be/HT208496) staat: “de schijf waarmee de Mac is opgestart, staat bovenaan de lijst. In dit voorbeeld is ‘Apple SSD’ de opstartschijf”.

en hoor ik de volgende stappen te doen:

– Selecteer de schijf die u wilt wissen
    – Klik op ‘Wis’ en voer de volgende items

maar in mijn situatie kan ik de fusion drive niet wissen: als ik deze aanklik dan kan ik de toets ‘erase’ niet indrukken. Wel kan ik enkel de onderliggende delen ‘container disk3, macintosh HD, macintosh HD’ wissen.

Weet iemand wat ik best doe om alles te wissen en MacOS te herinstalleren?
    Normaal zou dit laatste geen probleem mogen zijn: “Met macOS Recovery kunt u het Mac-besturingssysteem eenvoudig opnieuw installeren, zelfs als u de opstartschijf eerst moet wissen” (https://support.apple.com/nl-be/HT204904)

Van harte dank!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door Night. Reden: Duplicaat topic verwijderd
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vermoed dat je de schijf niet kunt wissen omdat je daarvan opgestart bent.

Als je opstart naar de herstelpartitie (houd ⌘R ingedrukt tijdens het opstarten) dan kun je van daaruit ook het Schijfhulpprogramma starten (zie de menubalk) en als het goed is wél de schijf wissen.

Bijdrager
    oceanwaves

Het is net op die manier dat ik opstart..?

Moderator
    Night

Je moet hem ook niet wissen, maar partitioneren. je maakt er dan 1 partitie van en die kan je daarna desgewenst wissen (mocht dat nog nodig zijn).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een goede raad van Night, een fusion drive partitioneer je inderdaad best niet in meer dan 1 deel, want dan is de tweede partitie veel te traag. 👍

Het tweede gedeelte zal inderdaad zo traag zijn als een 5400 rpm schijf.

Bijdrager
    oceanwaves

Dus ik partitioneer eerst een opstartschijf, wis dan alles, en herinstalleer dan?

Zou het mogelijk zijn dat iemand concreet zegt welke stappen ik best onderneem

om alles te wissen en mac OS te herinstalleren? Ik weet dat ik veel vraag.. excuses.. :s

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zorg dat je een Externe backup hebt, start in de recovery mode command r bij opstarten indrukken. Wis de schijf Met schijfhulpprogramma en installeer op deze ene partitie MacOS. Als je dan intern opstart importeer je met de migratieassistent je programma’s en data van de externe backup schijf.

nog iets voor je begint, welk besturingssysteem heb je? Als je catalina hebt, kijk dan eerst op je bureaublad hoeveel interne schijven je ziet staan. Misschien heb je maar één partitie. Ofschoon dat schijfhulpprogramma er twee aangeeft macintosh hd en Macintosh hd – gegevens. Dan hoef je uiteraard niet te wissen. 😉

Bijdrager
    oceanwaves

Dank voor de hulp!

Bijdrager
    oceanwaves

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 23 mei 2020 om 14:59</p>
    Zorg dat je een Externe backup hebt, start in de recovery mode command r bij opstarten indrukken. Wis de schijf Met schijfhulpprogramma en installeer op deze ene partitie MacOS. Als je dan intern opstart importeer je met de migratieassistent je programma’s en data van de externe backup schijf.

nog iets voor je begint, welk besturingssysteem heb je? Als je catalina hebt, kijk dan eerst op je bureaublad hoeveel interne schijven je ziet staan. Misschien heb je maar één partitie. Ofschoon dat schijfhulpprogramma er twee aangeeft macintosh hd en Macintosh hd – gegevens. Dan hoef je uiteraard niet te wissen. 😉

Het zijn er 2: macintosh hd en macintosh gegevens!

Kan ik dan niet alles wissen en herinstalleren volgens u stappenplan?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door oceanwaves.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.