9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Fusion drive vol, wat zijn de opties voor uitbreiden hdd ruimte.

Hoi allemaal,

Ik heb een iMac 27″ (late 2013) met een 1tb fusion drive, en een Airport time capsule 3tb. van de iMac wordt standaard een “backup” gemaakt met time machine op de time capsule. Wekelijks een backup met ccc op een externe hdd die ik op kantoor bewaar.
    Nu begin ik ruimte gebrek te krijgen op mijn iMac.

Wat is nu het handigst om te doen? (behalve zo nu en en de hdd opruimen)

Een externe SSD van 1tb aan de iMac hangen met thunderbold of USB 3 een goed idee? Of toch maar eens overgaan op een NAS?

Sleutelbeheerder
    Night

Twee opties:

1) Cloud opslag (2 tot 50 GB gratis + vaak mogelijkheid tot makkelijke Finder integratie)
    2) Lokale opslag (Externe HDD of NAS)

Bijdrager
    pruus

Er is nog een derde oplossing.
    3) DVD vervangen door SSD
    Optie 1 en 2 het gemakkelijkst.
    Denk er eens over na welke bestanden/gegevens je bijna nooit meer gebruikt. Zet die dan op een externe schijf. Dan schoon je op een natuurlijke wijze op. Het is vaak een idee dat je gemakkelijk alles bij de hand hebt is net zoiets als dat je weet dat de fiets in de schuur staat en je rijdt er nooit op. Opruimen en goed opslaan geeft ook vrijheid.

Sleutelbeheerder
    Night

Volgens mijn bescheiden mening heeft deze iMac geen DVD drive meer.

Bijdrager
    KarelWillem

Je moet inderdaad even nadenken over het soort bestanden wat je opslaat.

Ik heb bijvoorbeeld bijna 700 GB in iTunes staan. Dat op een externe SSD zetten zou zonde van je geld zijn.
    Hetzelfde geldt voor je foto’s e.d. Daarbij is snelheid niet bijzonde van belang.
    Een HD drive is dan meer dan voldoende.

Inactief
    Anoniem

Mijn iMac heeft inderdaad geen dvd meer. De vorige serie kon je inderdaad nog makkelijk een hdd /ssd inbouwen.

Cloud heb ik aan zitten denken, ik gebruik nu STACK ip. Echter sync deze met je eigen mac, dit Kun je natuurlijk uitzetten, maar dan zijn de bestanden niet meer makkelijk toegangkelijk.

Het zijn voor 90% foto bestanden. Hoewel ik deze niet veel gebruik, als we ze gebruiken is snelle toegang gewenst, vandaar mijn idee van een ssd.

Een NAS heb ik ook aan zitten denken, wellicht is dat nog wel één van de betere opties.

Sleutelbeheerder
    Night

Bij Stack kun je geloof ik ook een lokale virtual folder (netwerkschijf) aanmaken, zodat je bestanden ‘gewoon’ vanuit de Finder kunt kopiëren en lezen en kun je dit gebruiken naast je sync instellingen.

https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/237-stack-als-netwerkschijf-toevoegen-aan/
    (even scrollen naar het Mac gedeelte)

Misschien is de datatransfer niet zo hoog als bij een lokale disk, maar kennelijk heb je de architectuur en ruimte ervoor al, dus kun je dit direct en zonder meerkosten implementeren.

Inactief
    Anoniem

Hoi night,

Ik ga even testen/proberen wat je voorstelt, dank je.

Sleutelbeheerder
    Night

(y) Hou ons op de hoogte van je vorderingen hieromtrent :-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.