5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Tjaarsveld

Fusion Drive maken

ik heb een 120 gb samsung 840 evo ssd in me Mac mini gedaan,
    en wil er nu een Fusion Drive van maken met me 500 gb hdd,

maar me os staat all op de hdd, is er een manier om een Fusion Drive te maken, zonder me hdd te wissen.

alfast bedankt

Bijdrager
    computer space

Het is trouwens mijn Mac, niet me Mac.
    Nee het kan niet.
    Makkelijkste is trouwens om gewoon een clean install te doen op de SSD, dan met migratieassistent vanaf de HD de belangrijke spullen over te halen, en de bestanden lekker op de HD te laten in een nette eigen bestandenstructuur. De Evo is zelf al een fusion drive, en anders wordt het maar een rare fusion van fusion, niet echt lekker voor de betrouwbaarheid/levensduur.

Bijdrager
    Artell

De EVO is niet zelf al een Fusion drive. De EVO is een SSD en geen combinatie van SSD met een normale HDD

Bijdrager
    computer space

Een fusion tussen SSD en HD hoor je mij niet zeggen!
    Het is WEL een fusion, maar tussen een snelle SSD en een langzame SSD. Je hebt dan een 3GB snelle SSD (vergelijkbaar met een Samsung840pro) en 117GB vergelijkbaar met de oude gewone 840.

Schrijf je dus een file van 10GB naar die EVO/HD combi die de TS voorstelt, dan gaat de eerste 3 op volle snelheid (400-500MB/s) naar de cache, dan 7 een stuk langzamer (150-200MB/s) naar de 117GB. Daarna gaat de EVO dit opruimen en de 3GB ook naar de 117 verplaatsen zodat het hogesnelheidsstuk weer beschikbaar is. Daarna gaat OSX de heleboel weer naar de HD verplaatsen middels Apple’s Fusion algoritme (+/- 120MB/s in de achtergrond). Lekker zooitje als je het mij vraagt.

Je kunt dan beter de EVO gebruiken voor OS en Apps, en als je een keer een dikke 10GB datafile hebt deze direct naar de HD slepen. De EVO is vooral rap als de schrijfacties onder de 3GB blijven.
    Overigens kun je OOK als je veel RAM hebt, een RAM disk maken. Die voor bijvoorbeeld Photoshop’s werkschijf gebruiken is nog weer sneller, en misschien zelfs groter dan het snelle deel van de EVO.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.