4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

Fusion drive maken met PCI en M.2 SSD in MacPro 4.1

Mensen,

Ik heb al wat ervaring met het zelf maken van een fusiondrive in een Macmini.

Mijn vraag is echter of jullie denken dat ik bij mijn (nog niet gearriveerde) MacPro 4.1 een Fusion Drive kan maken op de volgende manier:

Een PCI kaartje met M.2 aansluiting en een bv 250 Gb HD daarop en een 8 Tb normale HDD. Mijn vraag is of de Mac het pikt dat je via zo’n PCI in samenwerking met je normale SATA de schijven kunt koppelen?

Iemand ervaring? Mijn logica zegt dat het wss wel kan maar eer ik zo iets ga kopen, lijkt het me handig het eerst te weten. Anders wordt het gewoon een SSD Samsung Evo in 1 van de bays stoppen en die koppelen met de 8 Tb.

Dank weer voor alle antwoorden!

Bijdrager
    mtooster

Ik denk dat het grootste probleem hem erin zit dat die PCI kaart met (nvme?) schijf/slot niet standaard door de firmware herkend zal worden. En dus tijdens boot niet beschikbaar is.

Je kunt het altijd proberen natuurlijk:)

Bijdrager
    Geitekaas

Moet ik eerst zo’n kaartje aanschaffen….

Als ik het een keer probeer, zal ik het melden. Vooralsnog hoop ik dat er iemand hier rondhobbelt met dezelfde idiote ideeen als ik:-)

Moderator
    Night

Precies. Alleen drives vanwaar de Mac ook van kan booten, zijn geschikt om een Fusion Drive te maken. Het type drive en hoe deze is aangesloten, maakt dan verder niet meer uit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.