6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mujana

Fusion Drive laten vervangen door SSD?

(Naar aanleiding van een eerder draadje waarin dit min of meer ook gevraagd wordt “HDD vervangen door SSD”)
    Is het mogelijk, om van een iMac eind 2013 de 3Tb Fusion Drive te laten vervangen door een SSD (en dan de “gehele” Fusion Drive (HDD + SSD)?
    Ik denk dan aan een 2Tb SSD.
    Bedankt alvast!

Bijdrager
    McJohn

Ik geloof het wel,… het ging zelfs op mijn iMac uit 2008 (met enkel een HDD) destijds, dan moeten ze gewoon die SSD en HDD, die dus softwarematig als 1 schijf worden gezien, “uit het lichaam van je iMac halen”, en een SSD er in monteren. Dan een kloon laten terugzetten van je oude Fusion Drive data. Voor zover ik weet (dus corrigeer me als ik het fout voor heb hoor) is dit bij quasi alle Mac computers mogelijk, doch bij de ene met al iets meer gepruts dan bij de ander, dus als je niet goed weet hoe en wat ivm kabeltjesmanagement, laat het dan door iemand doen.:wink:

Bijdrager
    mujana

Bedankt McJohn! Ervaring met enkel HDD lees ik. Misschien nog iemand hier met ervaringen betreffende Fusion Drive?
    Een andere vraag is natuurlijk, of ik het SSD deel van een Fusion Drive kan vervangen door bijv. een 2Tb SSD…en dan samen met de (bijna) 3Tb HDD als nieuwe Fusion Drive kan laten werken (?).
    Ik zou/zal zoiets nooit zelf doen (ook niet evt. vervangen van gehele Fusion Drive door SSD dus).

Bijdrager
    McJohn

Heb je dan nu te klagen over je huidige Fusion Drive? …. laat je aub niet opjutten door het feit dat HSF+ nu opeens serieus outdated is, en dat je MOET APFS hebben. Een 2 TB SSD is best prijzig, ik zou dat geld dan meteen oppotten voor nieuwe Mac in toekomst met full SSD,…. but hey,… thats me ?

Bijdrager
    mujana

Hallo McJohn. Geen klachten over mijn Fusion Drive op dit moment hoor. Deels een hypothetische vraag (of dit ├╝berhaupt mogelijk is dus), en deels een vraag voor de toekomst. Ik heb geen idee, of ik APFS moet hebben; alles werkt prima op dit moment en ik weet amper wat APFS voor voordelen kan bieden hier. Een nieuwe Mac met full SSD is inderdaad ook een optie voor de toekomst (en dan misschien over 1 of 2 jaar).
    Nogmaals dank!

Bijdrager
    McJohn

Geen dank hoor!:)

Ik denk wel dat dit mogelijk is ja,.. alhoewel ik ook geen echte techneut ben hoor.

Als je de stap waagt naar een grotere SSD (en waarom ook niet) zou ik het persoonlijk niet meer in overtuiging doen om een nieuwe Fusion Drive te maken, maar zou ik voor 100% SSD gaan. Puur naar de toekomst toe gaan die Fusion Drives toch verdwijnen, ook al biedt Apple ze nu nog aan in hun configuraties. Die waren er oorspronkelijk om de snelheid van een SSD en hogere schijfcapaciteit te combineren en goedkoper te maken voor de gebruikers. Nu gaan de algemene prijzen van die dingen omlaag en nemen de SSD’s in capaciteit toe, dus zal Apple die tussenstap vroeg of laat uit hun hardware halen. Misschien enkel en alleen nog voor “instap-Mac’s” die mijns inziens erg weinig rekenkracht hebben maar waar Apple nog altijd serieus aan doorrekent. Nu dat Apple met APFS op de proppen komt lijkt het me sterk dat er nog Macs gaan aanbieden met Fusion Drives over x-aantal tijd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.