7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    qazwsxedc

Functietoetsen MacBook / extern toetsenbord

Hallo,

Sinds gisteren heb ik een nieuw toetsenbord en de functietoetsen hebben een andere indeling dan op mijn laptop. Op mijn laptop gebruik ik toetsen voor:

– Expose – alle vensters (F9)
    – Expose – toon bureaublad (F11)
    – Spaces overzicht (F8 )
    – Dashboard (F12)

Op het nieuwe toetsenbord zitten wel knoppen voor ‘Expose – alle vensters’ (F3) en Dashboard (F4), maar niet voor Spaces en ‘Expose – toon bureaublad’. Logisch zou het zijn om daar de vrije F5 en F6 voor te pakken. Daar wen ik wel aan.

Probleem is echter dat als ik dat zo instel, ik in de problemen kom als ik alleen op mijn laptop werk. Ik ga dan geen Fn-F5 gebruiken voor Spaces i.p.v. F8. Is er een manier om deze instellingen op mijn laptop en externe toetsenbord verschillend te hebben? Dus zo:

– Expose – alle vensters (F9 of F3)
    – Expose – toon bureaublad (F11 of F6)
    – Spaces overzicht (F8 of F5)
    – Dashboard (F12 of F4)

Zou wel praktisch zijn namelijk :)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    qazwsxedc

Niemand? :o

En om nog even door te gaan over toetsenborden: sinds ik het nieuwe toetsenbord heb werkt het hekje (#) niet meer zoals het hoort te werken. Shift-3 geeft nu ‘£’ en voor het hekje moet ik Option-3 doen. Aangezien ik niet dagelijks een pond-teken nodig heb (en wel het hekje!) vroeg ik me af of dit te fixen is. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me…

Moderator
    Mac Daddy

Je laatste vraag weet ik zo niet een antwoord op.

Je eerste vraag snap ik niet helemaal. Ik heb zelf een MBP en een nieuw Apple TB. Ik heb mijn TB zo ingesteld dat ik voor de volume, play, pause toetsen eerst fn moet indrukken. Nu werken F8 t/m F12 gewoon zoals ze met het MBP TB werken. Dus spaces, expose en dashboard.

Als ik dan bijvoorbeeld via F4, Dashboard wil oproepen, dan moet ik eerst de FN toets indrukken, maar ik kan hem dus ook via F12 bereiken zonder de FN toets.

Dit stel je in via Systeemvoorkeueren –> Keyboard en muis –> Tabje: Keyboard. En daar staat een zin over de functietoetsen waar een vinkje voor staat.

Bijdrager
    qazwsxedc

Ok, dus jij negeert de functies zoals ze op het toetsenbord (zowel van je MBP als van je toetsenbord) staan dus helemaal. Is op zich wel een optie, het is alleen vervelend dat dan op mijn MB die functietoetsen ook met Fn moeten. Ik ga het eens proberen, bedankt voor de suggestie!:)

Mocht iemand nog weten hoe het kan dat ik een £ i.p.v. een # krijg, dan hoor ik het graag:)

Moderator
    Mac Daddy

Nou, niet helemaal. Op elk TB (maakt niet uit van welk merk of wat dan ook) zijn de F8 t/m F12 de standaard knoppen om die functies op te roepen. Waarom Apple het bij hun eigen TB heeft gewijzigd snap ik ook niet.

Ik ben gewend om F8 t/m F12 voor expose en dergelijk te gebruiken. Als ik het volume wil wijzigen, dan druk ik gewoon de fn toets er bij in.

Bijdrager
    qazwsxedc

Ik vind die wijziging ook nergens op slaan. Stomme is ook dat je zo’n Expose-knopje hebt (F3) met Dashboard ernaast (F4) en dat ze bedacht hebben dat je Option-F3 en Cmd-F3 moet gebruiken voor ‘Toon bureaublad’ of ‘Vensters van huidige programma’s’. Dat niemand dat zo gaat gebruiken omdat het totaal onpraktisch is (wat was er mis met F8-F12?) en dat overschakelen voor gebruikers behoorlijk vervelend is wordt maar even voor lief genomen :?

Nouja, ik blijf wel op de oude manier werken omdat ik met 3 verschillende toetsenborden werk (MacBook met oude indeling van toetsen, oude toetsenbord, nieuwe alu toetsenbord). Ik moet trouwens zeggen dat het oude toetsenbord (welke ik altijd superfijn vond) ineens heel zwaar typt als je de nieuwe gewend bent :)

edit: Probleem van # en £ is opgelost: bij de landinstellingen stond Brits ook actief. Opgelost dus:)

Moderator
    Mac Daddy

Mooi dat het laatste probleem ook is opgelost.

Dat nieuw Apple TB is inderdaad zeer fijn. Ik moet ook altijd wennen als ik weer op school of elders achter een PC toetsenbord zit. Het tikt zwaarder en de knoppen zijn zo hoog.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.