22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

Functietoetsen F13 t/m F19 op alu-toetsenbord bij iMac

Op mijn toetsenbord staan boven het letterbord 12 functietoetsen F1 t/m F12 die een duidelijke functie hebben.
    Boven het middenblok en het numeriekblok staan toetsen F13 t/m F19.
    Hebben die reeds een bepaalde functie in het systeem ? Ik heb al in finder en in diverse documenten op die toetsen gedrukt maar er gebeurt niets.
    Kan men ergens zien wat voor functie ze hebben ( als ze er al een hebben) , of kan men er op een bepaalde manier een functie aan geven ?

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    iJoost

Systeemvoorkeuren > Toetsenbord en muis > Toetscombinaties

Bijdrager
    smoothly

Je kunt ze ondermeer gebruiken voor Expose of spaces. Dit kan je instellen bij systeemvoorkeuren…

Bijdrager
    remixed

ik vraag me al een tijd af hoe je bij
    Systeemvoorkeuren > Toetsenbord en muis > Toetscombinaties kunt instellen dat dat F1 en F2 voor het dimmen van het scherm zijn als je “gebruik F toetsen als stadaardfunctiestoetsen”?

Bijdrager
    BoneheadX

Fn + F1,… indrukken?

Bijdrager
    GoingStrong

En is dat handig? Morgen zit je achter een andere mac of pc en dan heb je al die extra instellingen niet. Voor mij ook een reden om nooit te werken met een muis met 77 knoppen. Kun je allemaal leuk instellen, ben je er net aangewend, en de volgende dag z it je achter een andere computer en die heeft al die extra knoppen niet. Erg onhandig dus.

Bijdrager
    mowat

Bedankt iedereen voor de reactie , maar ik ben er nog niet uit.
    Uit de antwoorden blijkt nergens of die automatisch al ergens voor toegekend zijn.
    In systeemvoorkeuren/toetscombinaties staan ze niet genoemd in de lijst van combinaties , dus ik neem aan dat ze niet toegekend zijn.
    Kan ik ze ergens aan toekennen ? Als ik in toetsencombinaties lees dan kan ik een combinatie toekennen behalve voor het openen van programma’s of ik kan iets wijzigen aan de lijst van toegekende combinaties.
    Ik wilde als test bijvoorbeeld die F19 in het hoekje van het numeriek blok een “backslash” laten maken. Ik moet de naam voor de combinatie eerst ingeven ( dus Backslash) en dan de combinatie vormen. Maar hoe koppel ik die aan die F19 ?
    In mijn toetsencombinaties staat nu dat ik een backslash kan maken met “SHIFT+ALT + / ” , maar die combinatie gaf dat teken voorheen ook al . Maar hoe kan ik aanpassen dat dat met F19 gaat?
    Uit de uitleg in de helpfunctie kan ik nergens opmaken hoe je dat doet?

Bijdrager
    iJoost

Je kunt functie-toetsen toekennen aan zo ongeveer alles wat je ergens in een menu van een willekeurig programma tegenkomt. Klik op het plusje.

Bijdrager
    mowat

Inderdaad iJoost , dat heb ik gedaan , en dan moet ik dus de naam opgeven ” bv “backslash” , en dan de toetsen indrukken waarmee die gevormd wordt , dus “shift+alt+/ ” maar hoe krijg ik dat in die toets F19 ?

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    iJoost

Je kunt daar dan de F19 indrukken. Daarmee koppel je ‘m aan die menu-actie.

Bijdrager
    barto7
    ”GoingStrong”

En is dat handig? Morgen zit je achter een andere mac of pc en dan heb je al die extra instellingen niet. Voor mij ook een reden om nooit te werken met een muis met 77 knoppen. Kun je allemaal leuk instellen, ben je er net aangewend, en de volgende dag z it je achter een andere computer en die heeft al die extra knoppen niet. Erg onhandig dus.

Ik doe meestal een jaar of twee met mijn computer en werk eigenlijk nooit op die van iemand anders. Dus ik zit morgen ook gewoon weer achter dezelfde Mac.

Bijdrager
    mowat

Sorry iJoost dat ik nog eens kom zeuren , maar er gebeurt niets.

Even zeggen wat ik doe :
    Ik wil dus telkens als ik op de F19 toets (boven het numeriek blok) druk een “backslash () krijgen in mijn tekstdocument.

Ik ga dus zoals je zegt naar Systeemvoorkeuren , dan naar toetsenbord en muis , dan naar toetscombinaties ,daar klik ik op ” + ” , het dialoogvenster opent , ik kies bij programma voor “alle programma’s” , bij menunaam voor “backslash” , dan voer ik de toetsencombinatie “F19” in, en sluit af. Als ik nu een tekstdocument open en op F19 druk dan gebeurt er niets , wat ik ergens ook logisch vind want hoe zou de computer het verband kunnen leggen tussen het woord “backslash” en de toets F19 ?

Als ik bij de toetscombinatie ALT + SHIFT + : invoer dan werkt het wel , want dan kan de mac een verband leggen tussen de combinatie die ik ingevoerd heb en het woord backslash dat ik ingevoerd heb . Maar om het eenvoudiger te maken en om die F13 tot F19 toetsen te kunnen benutten wil ik dus in plaats van alt+shift+: , mijn backslash krijgen door die F19 toets in te drukken .
    En dat lukt dus niet. Ik zou ze allemaal, van F13 tot F19 , een functie willen geven , maar het moet dan eerst wel met ééntje lukken natuurlijk.

wat doe ik fout ?

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    iJoost

Je kunt functie-toetsen koppelen aan alles wat ergens in een menu staat, zei ik.

Ik heb hier geen menu’s met het woord backslash erin. Jij wel?;-)

Bijdrager
    Star65

Ik heb geprobeerd om de standaard toetsencombinatie van “Nieuwe map” in Finder proberen te vervangen door F19.
    Werkt niet. In het menu staat dan als sneltoets F.
    Foutje of moet ik eerst ergens nog de oude combinatie verwijderen?

Bijdrager
    mowat

Sorry , iJoost , dat had ik dan niet goed begrepen.
    Ik was in de veronderstelling dat je zo’n functietoets aan wat voor handeling dan ook kon koppelen.
    Verkeerd gedacht (of begrepen) blijkbaar.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    Manos

Is het wel mogelijk om de volumeregelaars aan de functietoetsen F16, F17 en F18 te koppelen? En zo ja, hoe doe je dat?

Herman

Bijdrager
    iJoost

Als je deze draad gelezen hebt…;-)

Staat dat volume regelen ergens in een menu?

Bijdrager
    Manos

Wat is “het” menu?
    Het staat wel in het menu van Dvd-speler

Bijdrager
    iJoost

Dan kun je dat dus op de beschreven manier aan een toetscombinatie koppelen. Probeer het eens zou ik zeggen…;-)

Bijdrager
    Manos

Het lukt me wel om een menu-opdracht van een programma aan de toetsen F13, F14 en F15 te koppelen, maar niet aan de toetsen F16 t/m F19.
    Als ik bijvoorbeeld iets aan toets F16 koppel en ik kijk later weer terug in Systeemvoorkeuren, staat er “6” in plaats van “F16”.

Overigens vind ik het allemaal niet bevredigend. Ik zou liever het volume van het systeem-geluid onder die toetsen onderbrengen, zodat ik, terwijl ik dit aan het typen ben, met een toets het geluid kan regelen, maar dat kan dus blijkbaar niet.

Bijdrager
    Manos

Op http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-24332.html heb ik een oplossing gevonden in de bijdrage van “Reacher”. Programmaatje “Sparks” gedownload en de AppleScripts beschreven in genoemde site toegewezen aan de toetsen F13 t/m F15

gr, Herman

ps: vindt het overigens wel een tekortkoming van OSX dat je dit niet in de Systeemvoorkeuren kunt regelen.

Bijdrager
    iJoost

Dat kan. Als je wilt dat er iets mee gebeurt, met die mening, dan kun je ‘m hier kwijt:

http://www.apple.com/feedback/

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.