4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Thomas

functies in een numbers database

Beste lezers,

Ik zit al enige tijd te stoeien met een functie voor het volgende probleem:

Ik wil graag een functie die in een kolom bepaalde data (meerdere keren een bepaalde datum zoekt)

In de laatste rij waarin die datum gevonden is wil ik uit een andere kolom een bepaald getal krijgen.

Kan iemand mij hierbij helpen, want ik heb het idee dat ik met een denkfout zit.

Met vriendelijke groet,

Thomas

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je eerste denkfout is dat Numbers is een database is:) Het is een spreadsheet, en daarin kun je een databaseprogramma een beetje na-apen maar een echte wordt het nooit.

Je belangrijkere denkfout is dat je in een cel de waarde ervan wilt vervangen, maar met behulp van een formule in een andere cel. Het principe achter spreadsheets is echter dat een formule alleen de waarde kan veranderen van de cel waarin die formule zelf staat. Je zult dus een omweg moeten maken. Wat je kunt doen is ergens anders in je spreadsheet in een cel een formule als deze zetten:

=RIJ(ZOEKEN(DATUM(2019;12;5);B))

waarin B de kolom is waarin je wilt zoeken. (Beter is trouwens om de datum die je wilt vinden op een andere manier aan de formule door te geven, bijvoorbeeld door hem in een cel te zetten en naar die cel te verwijzen.)

Wat dit doet, is het rijnummer waarin de laatste datum staat, in de cel weergeven. Dan kun je daarna een tweede kolom invoegen (laten we die C noemen) met daarin iets als:

ALS(RIJ()=E$4;"Laatste!”;B)

Hier is E$4 de cel waarin ik de formule heb staan die de laatste rij met de gewenste datum zoekt. Het dollarteken is belangrijk, want anders zal het rijnummer veranderen als je de celinhoud kopieert naar andere rijen.

Dit levert op:

Je kunt dan nog de boel netter maken door bijvoorbeeld kolom B te verbergen, door de kolommen namen te geven, enz.

Bijdrager
    Thomas

Bedankt voor uw reactie.

Als ik de formule =RIJ(ZOEKEN(DATUM($A4);B)) invoer, waarbij $A4 naar een cel verwijst waar de datum in staat. Dan krijg ik een syntaxis fout die zegt dat de functie DATUM 3 argumenten vereist en dat $A4 naar een datum verwijst en dus niet gebruikt kan worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De functie DATUM() wil een jaar, een maand en een dag hebben als argumenten en kun je dus niet de waarde van één cel geven. Als je de datum al als datum in $A4 hebt staan, dan doe je het zo:

=RIJ(ZOEKEN($A4);B)
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.