14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    ArthurZZZ

Functies aan toetsen hangen

Ik wil graag dat er een nieuw Finder-venster word geopend als ik op F1 druk bijvoorbeeld. Nu moet je namelijk helemaal naar de Finder switchen en het lijkt mij mooi als je gewoon in welk programma je ook zit dat zodra je op F1 drukt er een nieuw venstertje opent! Ik heb gezocht in Systeemvoorkeuren maar hier niks voor gevonden. Ik weet dat dit kan in OS 9, maar kan dit nog in OS X? Zo ja, HOE?! :)

Bijdrager
    was frans

het zou moeten kunnen bij toetsenbord/muis voorkeuren daar heb je een tabje met toetscombinaties en daar kun je zelf combi’s aan toevoegen. Ik wilde het net even proberen maar bij mij werkt het dus niet.:D geen idee waarom niet.

Bijdrager
    Deskman

Een nieuw finder venster?? Appeltje N levert een nieuw venster vanuit de finder. Om naar de finder te gaan vanuit elke app moet je een macro-programnma als Quickeys gebruiken. In Panther gebruik je gewoon Exposé. Met F11 ga je naar je buroblad terug, F9 toont alle vensters, netjes geordend.

Bijdrager
    was frans

wat ook handig werkt (in Panther in ieder geval) is als je meerdere applicaties open hebt staan om dan command tab te typen. Je krijgt dan in beeld de symbolen van de apps die open staan en dan kun je er naar toe gaan door er een aan te klikken, geld ook voor de finder

Bijdrager
    DESMEV

Zo blijf je elke dag weer wat bijleren

Bijdrager
    Deskman

RTFM…

Bijdrager
    was frans
    ”Deskman”

RTFM…

ikke nie begrijpe

Bijdrager
    Deskman

Pardon. Was ook niks persoonlijks.

Read The Fucking Manual. Klinkt wat onaardig misschien, maar dit soort dingen staan allemaal in de Helpfiles van Apple. Zo af en toe heb ik de onbedwingbare neiging dit te roepen. Een soort Tourette…

Zoek in Apple Help eens op ‘tab key’.

Bijdrager
    was frans

de afkorting begreep ik wel, het ging me om de opmerking.

Bijdrager
    Deskman

En daarom de uitleg. Ik zal het niet meer zomaar doen:)

Bijdrager
    ArthurZZZ

Dit wist ik allemaal al, maar het is dan toch die extra handeling die je moet verrichten. het lijkt mij gewoon mooi om alleen maar op F1 te moeten drukken.. maar blijkbaar kan dit dus niet? Kan ik bijvoorbeeld een zelf gemaakt applescript’je aan een toets hangen? Want dan kan ik het op die manier doen.

Bijdrager
    was frans
    ”frans

het zou moeten kunnen bij toetsenbord/muis voorkeuren daar heb je een tabje met toetscombinaties en daar kun je zelf combi’s aan toevoegen. Ik wilde het net even proberen maar bij mij werkt het dus niet.:D geen idee waarom niet.

werkt dit ook niet bij jou dan?

Bijdrager
    ArthurZZZ

Nou, het probleem is dat je dus de functie moet intypen en niet zelf uit bepaalde functies kan kiezen. Na dit geprobeerd te hebben (zonder succes) kreeg ik toch de indruk dat dit niet echt de bedoeling is van deze functie.. Wat wel, weet ik ook niet.

Bijdrager
    sybian

“Toetscombinaties in programma’s aanpassen” lukt bij mij ook niet echt fijntjes: ik zoek de mogelijkheid om vanuit ieder programma een geselecteerd lapje tekst (meestal een URL) te kunnen openen in de browser.
    Via linksboven rechts van :apple: /Voorzieningen/Open URL kun je dit dus muisaardig doen, maar ik wilt dit zo graag shortcuterigger.

In regelpaneel (haha: regelpaneel – tzit er nog wel, die OS9typologie) Toetsenbord & Muis > toetscombinaties probeerde ik “Open URL” en “Voorzieningen/Open URL” zonder succes. Iemand tips? De fucking manual kan mij niet wijzer maken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.