17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Franko

Full RGB of Limited RGB checken

Ben recent overgestapt van windows naar een MacBook Air m1. Ik heb daar een extern scherm op aangesloten via een USB C naar Displayport kabel.

Ik kan alleen nergens vinden of de Mac full RGB of “limited” RGB naar de monitor stuurt. Helaas heeft de monitor er ook geen instelling voor.

Hoe kan ik dit verifiëren?

Bijdrager
    TheBigZ

Welk extern scherm gebruik je?

Bijdrager
    Franko

<p class=”cite”>TheBigZ op 7 februari 2021 om 14:55</p>
    Welk extern scherm gebruik je?

Een LG27GL850

Sleutelbeheerder
    Night

De LG ondersteund een P3 kleurruimte, dus daar zal je Mac ook gewoon gebruik van kunnen maken, als je dat instelt.

Je kunt als het goed is bij de monitor-instelling onder de ‘Kleur’ tab kiezen voor ‘Display P3’. Als die er niet bij staat kun je gewoon kiezen voor ‘Color LCD’. De twee profielen schelen elkaar namelijk in niets.

DCI-P3 kleurruimte
    DCI-P3 is de meest uitgebreide kleurruimte en wordt veel gebruikt voor het bewerken van video. DCI staat voor Digital Cinema Initiatives en is ooit ontworpen voor de Amerikaanse filmindustrie. Bewerk je vaak video’s of kijk je graag kleurechte films, dan is een monitor met DCI-P3-ondersteuning een uitstekende keuze.

Configure the New MacBook Pro to P3 Color Space

Bijdrager
    Franko

<p class=”cite”>Night op 7 februari 2021 om 21:42</p>
    De LG ondersteund een P3 kleurruimte, dus daar zal je Mac ook gewoon gebruik van kunnen maken, als je dat instelt.

Je kunt als het goed is bij de monitor-instelling onder de ‘Kleur’ tab kiezen voor ‘Display P3’. Als die er niet bij staat kun je gewoon kiezen voor ‘Color LCD’. De twee profielen schelen elkaar namelijk in niets.

DCI-P3 kleurruimte
    DCI-P3 is de meest uitgebreide kleurruimte en wordt veel gebruikt voor het bewerken van video. DCI staat voor Digital Cinema Initiatives en is ooit ontworpen voor de Amerikaanse filmindustrie. Bewerk je vaak video’s of kijk je graag kleurechte films, dan is een monitor met DCI-P3-ondersteuning een uitstekende keuze.

Configure the New MacBook Pro to P3 Color Space

<iframe class=”wp-embedded-content” title=”“Configure the New MacBook Pro to P3 Color Space” — Larry Jordan” src=”https://larryjordan.com/articles/configure-the-new-macbook-pro-to-p3-color-space/embed/#?secret=6Gn9BT1129&#8243; width=”500″ height=”243″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”6Gn9BT1129″></iframe>

Dank je!

betekent dit dan ook dat hij RGB full gebruikt?

Overigens staat er ook een kleurprofiel specifiek voor die monitor tussen. Zit dat in mac os ingebakken?

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door Franko.
    Bijdrager
    TheBigZ

Franko op 7 februari 2021 om 13:01

Ik kan alleen nergens vinden of de Mac full RGB of “limited” RGB naar de monitor stuurt.

Full RGB.

De korte versie is: limited RGB is voor TVs, full RGB voor computer monitoren.

Bijdrager
    Franko

<p class=”cite”>TheBigZ op 7 februari 2021 om 22:18</p>

Franko op 7 februari 2021 om 13:01

Ik kan alleen nergens vinden of de Mac full RGB of “limited” RGB naar de monitor stuurt.

Full RGB.

De korte versie is: limited RGB is voor TVs, full RGB voor computer monitoren.

Klopt. Alleen ik heb het idee dat er een mismatch is. De kleuren zien er beetje verwassen uit.

ik vind het wel jammer dat je dit in Mac OS niet gewoon zelf kan kiezen. Windows was het kwestie van selecteren welke output je wilde.

Bijdrager
    Selected

Jij hebt gelijk Franko, spijtig genoeg is het YCbCr ipv RGB, probleem is bekend, kijk maar op Macrumors of Apple forums..:-(…de oorzaak?..nog geen idee, weliswaar door Big Sur veroorzaakt  of door de M1 architectuur..??!!..volgens mij is het wel goed via HDMI of mbv een Usb-C/thunderbolt hub icm displayport.

Bijdrager
    Franko

Lekker dan, en nu?

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat apple niet gewoon een instelling inbouwt waarbij je zelf kan kiezen wat het systeem naar buiten gooit. Dit is toch idioot?

Niet echt een lekker begin voor iemand die net is geswitcht. Ik zit nu met een monitor met waardeloze kleuren.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou het dan gewoon anders aanpakken.

• Ga naar systeemvoorkeuren → Displays → en kies je display
    • Kies onder de ‘Color’ tab het profiel dat specifiek voor je monitor is.
    • Kies nu voor ‘Callibrate’ en houdt tijden het op de button klikken de alt (⌥) toets ingedrukt voor de ‘Expert’ modus
    • Doorloop alle stappen en pas iets aan indien nodig/gewenst
    • Sla aan het einde je callibratieprofiel op (je moet je admin wachtwoord opgeven)
    • Selecteer deze (indien nodig) in het vakje ‘Display Profiles’
    • Sluit het systeemvoorkeurenvenster af
    Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Selected

<p class=”cite”>TheBigZ op 9 februari 2021 om 07:15</p>

External Monitor Color Space, Part 2: Big Sur

“at least on Intel macs”…heb het geprobeerd (mini M1 en MBP M1 icm LG 4K HDR Display/Dell/Benq) zonder succes..;(

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Selected.
    Bijdrager
    Tjaja

<p class=”cite”>Franko op 8 februari 2021 om 11:02</p>
    Lekker dan, en nu?

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat apple niet gewoon een instelling inbouwt waarbij je zelf kan kiezen wat het systeem naar buiten gooit. Dit is toch idioot?

Niet echt een lekker begin voor iemand die net is geswitcht. Ik zit nu met een monitor met waardeloze kleuren.

Óf je had even de moeite genomen van tevoren onderzoek te doen naar je externe monitor. Beetje makkelijk Apple hiervan de schuld te geven.

Bijdrager
    Selected

@Tjaja, in dit specifieke geval is het Apple’s probleem. En het is niet alleen aanwezig in ARM-architectuur computers met de nieuwe chip, maar er zijn ook meldingen van grafische conflicten tussen intel computers en externe monitoren, zoals die van Dell. Ik denk dat de topic starter vertrouwde op de betrouwbaarheid van Apple computers, die reëel is in de meeste gevallen, maar helaas zijn de M1 computers vol van “kinderziektes”…(ik heb zelf een mini M1 en een MBP M1), en van alles geprobeerd i.c.m de 27UL850 van LG, DELL U2720Q, 5K Ultrafine en de BenQ PD3220U…spijtig genoeg heb ik niet alleen problemen gevonden met de juiste kleurweergave, maar ook met de constantheid in de verbinding met de monitor, zowel via HDMI als USB-C/Thunderbolt 3.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Selected.
    Bijdrager
    TheBigZ

Franko op 7 februari 2021 om 15:05

Een LG27GL850

Waar heb je de Game Mode setting van je monitor op ingesteld? (pagina 22 handleiding)

Er is een sRGB setting in Game Mode. Heb je die geprobeerd?

En Picture Adjust –> Picture Reset. (p.27) al geprobeerd?

handleiding LG27GL850

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Night op 8 februari 2021 om 17:52</p>
    Ik zou het dan gewoon anders aanpakken.

• Ga naar systeemvoorkeuren → Displays → en kies je display
    • Kies onder de ‘Color’ tab het profiel dat specifiek voor je monitor is.
    • Kies nu voor ‘Callibrate’ en houdt tijden het op de button klikken de alt (⌥) toets ingedrukt voor de ‘Expert’ modus
    • Doorloop alle stappen en pas iets aan indien nodig/gewenst
    • Sla aan het einde je callibratieprofiel op (je moet je admin wachtwoord opgeven)
    • Selecteer deze (indien nodig) in het vakje ‘Display Profiles’
    • Sluit het systeemvoorkeurenvenster af

Helaas, dit geeft je geen mogelijkheid om clipping bij hooglichten en schaduwen te voorkomen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.