18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    fransvanlent

Full HD op Minimac dual 1,83

Ik probeer onlangs een HD-video (1920 x 1080) van 60 minuten lengte af te spelen vanaf een gloednieuwe minimac met 2 Gb werkgeheugen op een 23-inch Apple cinema display.
    Het beeld ging er schokkerig uitzien.
    Nadat de film helemaal was afgespeeld en opnieuw begon (ik had quicktime op herhalen gezet) werd het schokken ineens veel ernstiger. Niet meer om aan te zien eigenlijk.
    Op de website van Apple staat bij de technische gegevens van de Minimac:

DVI-video-uitvoer voor digitale resoluties tot 1920 x 1200 pixels; ondersteunt 20-inch Apple Cinema Display en 23-inch Apple Cinema HD Display; ondersteunt ‘coherent’ digitale beeldschermen tot 154 MHz; ondersteunt ‘non-coherent’ digitale beeldschermen tot 135 MHz

De film is opgeslagen vanuit FCP op in het formaat HDV 1080i50.
    Iemand een idee of dit probleem oplosbaar is?
    Bedankt vast,
    Frans.

Bijdrager
    KarelWillem

Die gegevens van de video-uitvoer zeggen niets over de mogelijkheid al dan niet HD-video af te spelen.

Ik denk dat je filmpje toch belangrijk te hoog gegrepen is voor je Mac mini (zo heet zo’n ding namelijk).

Bijdrager
    iDelano

De Mac Mini heeft ook geen videokaart erin zitten… Dus zal het behoorlijk moeilijk hebben met Full HD filmpjes.

Bijdrager
    Pieterr
    ”iDelano”

De Mac Mini heeft ook geen videokaart erin zitten… .

Zo erg is het ook weer niet….;-)

Geblokkeerd
    Anoniem

De technische gegevens van de Mac Mini zegt niets over dat hij ook daadwerkelijk Full-HD aan kan;)
    Hij kan de resolutie aan, wat wil zeggen dat hij schermen met die resolutie kan gebruiken.

Full-HD is best zwaar, en de videokaart (of beter; het Shared Memory) is daar niet voor geschikt.
    HD-Ready is prima te spelen op de Mac Mini, maar Full-HD wil nog wel eens schokken. Wat me wel
    is opgevallen dat het afhangt van de manier waarop de film is gecodeerd, en in welk programma je
    de film afspeelt. Zo schijnt het (niet zelf getest) dat als je een 1080p film afspeelt via VLC-player, het
    vlotter werkt dan via Quicktime…. maar zoals ik al zei, daar heb ik geen ervaring mee. Dat zou je even
    moeten uitproberen denk ik;)

Maar enfin; de Mac Mini’s videochip/kaart is niet écht heel krachtig, en niet echt geschikt voor Full-HD
    films (full-HD weergave is iets anders namelijk. Da’s gewoon de weergave van beelden op deze resolutie).

Overigens geldt dit ook voor PC’s hoor… een PC met een vergelijkbare videochip/-kaart kan ook geen
    Full-HD afspelen. Het gaat puur om de tekortkoming aan rekenkracht met zo’n relatief simpel videochipje.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    KarelWillem

Nou. Dat is nu ook weer een beetje kort door de bocht.

Er zit wel een video-kaart in, alleen deelt die het geheugen met de Mac.

edit:
    For 1920×1080 (1080p) video at 24 frames per second:
    QuickTime 7 for Mac OS X:
    Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer; 2.0 GHz Intel Core Duo or faster
    At least 512MB of RAM
    128MB or greater video card

Dat betekent dat een Mac mini toch wel wat te licht is voor HD video.

Bijdrager
    diotav

Kan PLEX niet overweg met FCP-materiaal? Die speelt 1080p in de meeste gevallen moeiteloos af namelijk..

Bijdrager
    Ilios

je moet PLEX downloaden (voorheen xbmc) die kan wel 1080p films afspelen zonder schokken

Bijdrager
    Pieterr
    ”fransvanlent”

Iemand een idee of dit probleem oplosbaar is?

(1) Koop een snellere Mac (bij voorkeur uit de Pro serie).
    of
    (2) Encodeer je video op een lagere bitrate/resolutie en/of met een simpelere encoder.
    of
    (3) Gebruik een betere/snellere decoder (in QuickTime) of een ander programma dan QT

Bijdrager
    awi

video in “gewone mpeg4” speelt veel makkelijker af dan H264 gecodeerd materiaal, voor een mac mini zal dat net het zerschil kunnen zijn. Daarnaast inderdaad geen Quicktime gebruiken maar VLC of Plex

Bijdrager
    NickBook Pro

Ik zou de video exporteren naar 720p in MPEG-4.

1080i = interlaced, wat inhoud dat sowieso per frame (eigenlijk field) maar 50% van de beeldlijnen benut zijn.Dus die videostream wordt sowieso ge-deinterlaced voor weergave op de computer (dat kost ook weer processorkacht).

Maar in feite is de kwaliteitswinst van 1080i t.o.v. 720p te verwaarlozen. En die MacMini kan prima 720p afspelen volgens mij.

Succes.

Moderator
    unSOUND

Inderdaad bepaalt de codering vooral of het zal spelen. Mijn mini ( die nog langzamer is ) speelde fullHD prima in de WMV, DivX of MPEG4 codering. H.264 is helaas te zwaar om vloeiend gespeeld te worden op die mini.

Maar jij gebruikt een FCP formaat, namelijk HDV, waarbij het ook kan zijn dat er zoveel data per seconde gelezen moet worden dat de harde schijf het niet kan bijbenen qua lezen.

Bijdrager
    fransvanlent

Ik kan voorlopig fiks aan de slag met allerlei verschillende adviezen.
    Dank voor de snelle reacties,
    Frans

Bijdrager
    SimplistiK

Misschien moet je het door je zoon laten doen…

Bijdrager
    Pieterr
    ”SimplistiK”

Misschien moet je het door je zoon laten doen…

Twee jaar weggeweest, en dan kom je met zo’n dooddoener?
    Doe je ook zo schamper tegen je eigen vader?

Bijdrager
    SimplistiK

Het is mijn eigen vader, ik voel me gewoon een beetje genegeerd..

Moderator
    unSOUND

Komisch… Toen ik je post vanmiddag al las dacht ik dat het je vader was…:)

Ach, mannen hebben zo hun trots, die doen iets liever zelf 10 keer fout dan dat ze het aan een ander vragen… Net als de weg vragen tijdens een autoritje…

Bijdrager
    SimplistiK

Voordat ik te veel sympathie op mijn kant krijg moet ik toch echt bekennen dat het maar een flauw grapje was tussen mij en mijn vader. Ik meende dat de humor ervan duidelijk was, maar misschien is het toch meer de soort van humor die enkel wij delen.
    Eigenlijk zijn wij altijd elkaars eerste hulplijn in dit soort gevallen, maar nu wist ik het ook niet meteen op te lossen!

Bedankt voor de sympatieke reacties in ieder geval. Er blijkt hier wel een herkenbaar punt te zitten zo blijkt.

Groet,

Steef

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.