9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    yurki

full hd 24 inch monitor (samsung p2470h) onscherp in geronde icoontjes

Dag iedereen,
    ik ben zojuist de bezitter van een 24 inch p2470h van Samsung (1920×1080 full hd via dvi aangesloten). Het is een heel mooi scherm, alleen 1 ding heb ik een beetje moeite mee. Ik vind hem scherp, behalve in met name geronde knopjes en icoontjes. Ik werk voornamelijk in OSX (ik heb een dual boot met win7) en het terug knopje van firefox, het itunes icoontje en de ronde knoppen van skype hebben allemaal 1 ding gemeen: ik zie een subtiele rafeligheid.

Nu is het wellicht wat pietlutterigheid, maar een nieuw scherm heb je toch het liefst zo scherp als je hem verwacht had. Daarbij komt ook de gedachte: ik heb voor het eerst in mijn leven lenzen besteld en ik ben een beetje bang dat ik straks nog meer moeite krijg met de onscherpte.
    Ik twijfel of ik op het laatste moment nog gebruik maak van de 7 dagen: terug komen op je koop regeling, en toch voor b.v. de 21,5 inch versie ga van samsung. (Ik vind het echter ook wel weer jammer dat 21,5 inch een stuk minder de ooghoeken vult…) Mijn lenzen krijg ik pas na die 7 dagen, en of ik nog een reactie krijg zal ook geluk zijn, want morgen is de laatste dag :S:)
    Mijn oude 19inch 3:4 iiyama was veel scherper. Ik ga er vanuit dat het komt omdat 24 inch nou eenmaal grotere pixels heeft.

mijn vragen zijn:
    1. wat zijn jullie ervaringen met 24 inch schermen, met name als t gaat om die perfecte rondingen zoals in icoontjes en grote ronde knoppen?

2. wat zijn jullie meningen betreft grootte van schermen en scherpte? Vinden jullie b.v. niet dat boven de 22 inch, de subtiele pixeligheid gaat beginnen?

3. is er misschien een andere oplossing dan een kleiner scherm kopen?

(4. kleine zij takje vraag: waarom staat er op mijn scherm p2470 ipv p2470h? p2470 bestaat niet volgens de website van samsung en de helpdesk had op deze vraag geen antwoord :S )

op dit moment doet het toch een beetje pijn om te kijken naar de TERUG knop van firefox terwijl ik dit typ. Misschien moet ik die lenzen maar niet nemen om zodoende het risico van een ongelukkiger en pixeliger leven te vermijden:)

groetjes, Jerke

specs:
    i7-870
    msi hawk r5770 (ati hd5770)
    gigabyte p55a-ud4 rev 2
    dual boot osx 10.6.5 & windows 7

Bijdrager
    Vinhelper

De vraag is waar de onscherpte door komt, of het echt door het signaal zelf komt, of door de weergave van het scherm.

Dit zou je kunnen testen door de resolutie tijdelijk lager te zetten, en dan kijken of de onscherpte nog steeds te zien is.

Het nieuwe scherm (daarom kan de resolutie zo hoog) heeft eerder kleinere pixels dan grotere pixels.

Zijn er ook ronde knoppen te vinden die wel helemaal scherp zijn?

Bijdrager
    Pieterr

Zal lastig beantwoorden worden. De meeste mensen hier hebben een echte Mac en geen hackintosh.

Bijdrager
    Yannes

Maak eens een foto, subtiele rafeligheid zegt me niet zoveel.

Bijdrager
    Lauwrence

Zo goed als dat de LCD TV’s van tegenwoordig zijn, denk ik toch dat nog lang niet alle modellen zo goed presteren als een LCD monitor. Samsung maakt echter zeer goede LCD TV’s is mijn ervaring.

Het kan helpen om wat met de beeldinstellingen te experimenteren. Is de firmware van de TV up-2-date? Wat gebeurt er wanneer je een andere HD bron aansluit en een andere kabel probeert (HDMI bv)?

Overigens heb ik met mijn Samsung 32″ LED TV geen enkel probleem met beeldkwaliteit wanneer aangesloten als 2e beeldscherm aan de iMac (wit, 2006).

Bijdrager
    marinusvw

Ik heb zelf ook een 24 inch. Geen HD maar een 1920×1200. De Samsung 2443BW. Mijn monitor is gekoppelt aan de DVI adapter van mn Macbook en ik heb nergens las van.
    Hier heb je een voorbeeld van hoe het er bij mij uitziet.
    [IMG]http://i53.tinypic.com/2n7dvr.png[/IMG]

Om op je vragen in te gaan:
    1. Nergens last van, werkt perfect. Vriend van me heeft zelfs een 27″ eraan hangen zonder enige onscherpheid. Je grafische kaart zou de resolutie gewoon aan moeten kunnen.
    2. Nee, met groter schermen worden er rekening gehouden met meer pixels in het beeld. Enige wat gebeurt is dat een 22″ ivm een 24″ (met dezelfde resolutie) groter iconen hebben. Dat zie je haast niet.
    3. Ik denk dat je misschien je drivers zou moeten updaten. Het kan haast niet aan het scherm liggen, anders is het een fabrieksfout en zal het onder garantie vallen.
    4. Dit doet samsung met al hun modellen. Ze zetten alleen de eerste cijfers op het scherm (aan de voorkant) als je achterop kijkt zal je zien dat daar alles staat. Bij mij staat er SyncMaster 2443, terwijl het een SyncMaster 2443BW is.

Bijdrager
    strigoi

Ik weet niet welke iiyama monitor / lcd scherm je hebt en wat daar de resolutie van is. Maar laten we wel wezen, we hebben het over een TN scherm van rond €200.- dus wellicht is de iiyama kwalitatief een beter scherm? Een vergelijkingsfoto van weergaven op je iiyama scherm en de 24″ zal een aantal zaken kunnen verhelderen. Heeft deze in zowel windows als mac last van hetzelfde euvel? Het blijft nu een beetje gis werk. GPU, kwaliteit van het scherm, systeem voorkeuren etc.

Bijdrager
    yurki

bedankt voor jullie reacties!

ik denk dat ik me een beetje in een spaghetti van kleine probleempjes heb laten wurgen….en ik denk dat ik het nu heb opgelost…

Nog even voor de goede orde wat meer detail: (als je het een te lang verhaal vind, ik wil jullie ook niet onnodig van jullie tijd beroven, doe het met deze korte samenvatting :): ik had een klein bergje met probleempjes omtrent dit scherm, waardoor ik op een gegeven moment niet meer door had dat ik de sharpness helemaal open had staan, (oeps…..). deze terug gedraaid en nu is ie mooi.:)

maar voor de volledigheid dan nog even alles op een rij hoe t verliep…
    ik sloot in de eerste instantie t scherm aan op HDMI, dat zag er niet uit, bovendien kon OSX niet de juiste resolutie vinden. Onthutst belde ik samsung die me wist te vertellen dat HDMI in sommige situaties ok is en andere niet, maar wanneer wel wanneer niet wist hij ook niet. Volgens hem was HDMI tegenover DVI sterk af te raden zoiezo. Wat onderzoek via google gaf me het idee dat dit niks met HDMI te maken heeft (volgens mij is t zelfs t zelde systeem, alleen heeft HDMI er geluid bij zitten), maar kunnen veel schermen van Samsung niet goed met HDMI overweg. Daarnaast zaten de touch knopjes opslot op de een of andere manier. Nou, een DVI kabel gekocht en inderdaad, dat scheelde enorm. Ook de knopjes deden t weer (ja, vreemd maar waar)

Toen een dvd vergeleken in windows en osx en tot mijn schrik zag ik dat deze er in windows beter uit zag. Ook vond ik de fonts in osx veel minder mooi. Na veel googlen en rommelen weinig succes. Tenslotte bleek dat mijn VLC speler de boosdoener was betreft de dvd. de standaard dvd speler in OSX zag er beter uit dan die in VLC. vreemd. vers geïnstalleerde VLC….kan dat na gegoogle nog steeds niet verklaren.

uiteindelijk font smoothing uitgezet en toen waren de fonts een stuk beter. Tussendoor veel rommelen met de scherminstellingen. vervolgens heb ik me kapot zitten staren op die ronde icoontjes, foto’s gemaakt op aanraden van Yannes en Strigol, van zowel mn nieuwe als mn oude scherm (moet van kabel wisselen dus vergelijkt zoiezo lastig). Blijkt dat ik eigenlijk niet veel verschil zie in scherpte op de foto’s. Heb ik me kapot zitten staren? Ondertussen doet het menu van het scherm het weer niet (HUH?). uit->aan doen, heeft geen zin. Afijn, ik had me er van overtuigd dat het ondertussen allemaal tussen de oren was gaan zitten, immers, als je maar goed genoeg kijkt naar je scherm, dan zie je individuele pixels…hoe mooi en hoog je resolutie je scherm ook is; ik bedoel zelfs op mn iphone 4 kun je het zien als je goed kijkt….Computer dan maar een tijdje uitgezet (moest er toch n nieuwe hd en fans in zetten). Daarna computer weer aangedaan en ARG, OSX ziet er gewoon echt niet mooi uit. het schermmenu doet t gelukkig wel weer en wat blijkt: sharpness staat nog helemaal open van het rommelen nog (oeps).

en nu kan ik EINDELIJK zeggen, ja nu is ie echt mooi! en ook de font smooth kan weer aan.

Nou, nogmaals bedankt voor jullie welwillendheid !:)

groet, Jerke

p.s.

@Lauwrence

de p2470h is geen tv maar een monitor. staat ook de website.

@marinusvw
    mooie screenshot :). Maar daar heb je in deze situatie natuurlijk niet veel aan….:)
    De andere dingen die je zegt zijn overigens wel erg nuttig, dank je man!

Bijdrager
    computer space

– Sharpness etc op een monitor is dodelijk. Afblijven
    – Altijd digitaal aansluiten, op de juiste resolutie en frequentie. Multiscan zoals op je CRT bestaat niet meer op een LCD scherm. Maar ik ben het niet eens met het idee dat een CRT scherper lijkt. 2048×1536 op mijn oude 19 inch IIyama ziet echt wel wolliger uit dan een brakke 17 inch 1280×1024 LCD. Je ziet welliswaar minder kartels op de CRT, maar het beeld is veel waziger.
    – OSX is veel wolliger dan windows. Komt oa doordat Windows met cleartype een soort subpixel sharpening gebruikt die OSX niet kent. Nadeel vind ik is dat op Windows gekleurde letters nooit uitzien. Kleine letters in Flash sites is een ramp. Die lijken gewoon groen of paars i.p.v. zwart.
    – De een houdt van grote pixels, de andere van kleine. Neem een 27 inch 2540×1440 scherm als je hoog-DPI junk bent. 24 inch fullHD is natuurlijk best grof, zeker naast een oude 23 inch CD van 1920×1200.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.