8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    roelboekel.nl

Full color poster met RGB en CMYK

Ik heb een poster gemaakt die gedrukt gaat worden. Nu heeft degene die mij alles aangeleverd heeft een paar kleuren combinaties toegestuurd met RGB en CMYK.

De poster wordt fullcolor gedrukt. Nu heb ik altijd gedacht als iets fullcolor gedrukt wordt, dat het niet zo veel uit maakt voor de drukker. Wel heb je natuurlijk met kleurbereik te maken, maar dat is geen probleem.

Klopt mij gedachten, of maakt het wel degelijk uit als RGB en CMYK door elkaar ga gebruiken bij fullcolor?

Roel

Bijdrager
    dennie27

rgb kan zeker problemen gaan geven als men dit gaat omzetten is de kans heel groot dat de kleuren wat in rgb staat heel anders van kleur veranderd dus alles moet echt cmyk zijn

Bijdrager
    Ferdinand

Als je het zelf drukt: zet de RGB bestanden om mbv de juiste profielen.
    Laat je het ergens anders doen, geef dan duidelijk aan welke onderdelen RGB zijn en dat zij het omzetten naar CMYK mbv hun profielen. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij hun en niet bij jouw!!

succes

Gast
    Anoniem

RGB kleuren zijn uitsluitend beeldscherm kleuren. Je kunt ze natuurlijk gebruiken om websites mee te maken, maar alles wat met ‘echt’ drukwerk te maken heeft MOET naar CMYK of PMS omgezet worden. Vormgevers hebben inderdaad wel eens de gewoonte om in RGB op te maken omdat het er dan lekker ‘fris’ uitziet, maar voor drukwerk heb je daar niets aan. Het klopt ook dat je kleurbereik van CMYK minder hoog is dan bij RBG, wat uiteindelijk resulteerd in een donkerdere productie.
    Dus ga niet klakkeloos omzetten in Photoshop van RGB naar CMYK, want dan zou het resultaat in 9 van de 10 gevallen tegen kunnen vallen. Speel wat met je levels, met het witste wit en zwartste zwart…

Bijdrager
    chm

Als je dit werk als cPDF aan je drukker gaat aanleveren, zal die erroren, dus als je er niet uitkomt is het best een Photograveur (Lithograaf) aan te spreken voor de conversie van je beelden en eerst een gecallibreede proef laten maken (liefst met de specs van je drukker), dan ben je pas zeker van je resultaat.

Als je het zo stuurt is het een zuivere gok wat het uiteindelijk resultaat (qua kleur) zal zijn. 8)

Bijdrager
    Macosx

Nu heb ik altijd gedacht als iets fullcolor gedrukt wordt, dat het niet zo veel uit maakt voor de drukker. Wel heb je natuurlijk met kleurbereik te maken, maar dat is geen probleem.

Veel rips zetten rgb om naar cmyk en zo als je al opmerkt dat kleurbereik niet uit maakt, tja dan kan het wel. Maar hangt van de rip af.

:finderoud:

Bijdrager
    robbeijns

Full colour drukwerk is altijd opgebouwd uit CMYK.
    rgb-kleuren moeten dus altijd geconverteerd worden naar CMYK. Er zijn rip’s die dit automatisch doen, maar om het zelf in de hand te houden, is het dus altijd beter om dit zelf te doen. (mits je enige kennis van kleurenleer hebt.
    Neem anders even contact op met de drukker, deze zal je wel kunnen adviseren.

Bijdrager
    Maarten vd B

Tsja,

Wij drukken ons hier suf en eigenlijk werkt het omzetten in Photoshop van RGB naar CMYK altijd prima; meet alleen even de CMYK waarden in het zwart, en zet info op ‘toon grijswaarden’. Het zwartste deel zou zo rond de 95% grijs(waarde) moeten zijn. Het wit zo ongeveer 5%.
    Natuurlijk maken je instellingen in PShop uit, maar vaak kom je met de standaard instellingen al een heel eind. Zie ook screenshotje.[/img]

Werk je met een Apple LCD, dan kan je redelijk inschatten hoe t drukwerk eruit zal zien. De vraag analyserende:) lijkt het niet nodig om met een verhaal over kleurbeheer en profielen enzo te komen.

Succes

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.