5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Maxschollen

    Ftp server niet van buiten af te bereiken

    Beste mensen

    Ik heb van een raspberry pi 3 met ubuntu mate een ftp server gemaakt .
    De raspberry is verbonden via een netwerk kabel met de router (kpn experia box )
    Maar ik kom er niet in van buiten af
    Wel via intern netwerk zowel van af de mac en een app op de iPhone
    Ik heb al wat info opgezocht
    wat ik begreep dat ik moest doen is de poorten open zetten (poort forwarding)in mijn router wat ik dus ook gedaan heb.
    Maar ik kom er nog steeds niet in !
    het onderstaande heb ik ingevuld in mijn router !

    —-Poort forwarding – IPv4—
    MAC adres: Uit een lijstje mijn server geselecteerd
    App Groep :Servers
    Apenaam : FTP server

    —Application Configuration—
    Protocol : TCP en UDP
    Start poort :22
    Eind poort : 22
    Start mapping poort : 22
    Eind mapping poort : 22

    Het bovenstaande profiel heb ik zelf aan gemaakt !
    Ik hoop dat ik zo voldoende info gegeven heb
    Alvast bedankt !

    Bijdrager
    MelvinCornelissen

    FTP draait standaard op 21, niet op 22. Poort 22 is voor SSH (SFTP). SFTP of FTPS is overigens ook een betere keuze maar zorg eens maar eens dat je FTP werkend krijgt, dan kun je altijd nog naar de beveiligde opties kijken.

    Bijdrager
    csteelooper

    Welke provider heb je? Als je Ziggo hebt, heb je dan naast je modem ook nog een eigen router? En zo ja, staat je modem dan wel of niet in de Bridge-modus? Als je twee routers (of een niet-gebridged Ziggo-modem met daarnaast een router) hebt, dan heb je een double NAT configuratie. In dat geval moeten er twéé port-forwardings gedaan worden. Eéntje die verkeer op poort 21 (of 22) doorlaat van de 2e router naar de modem, en daarnáást nog een die verkeer doorlaat vanaf de FTP-server naar je router.
    Geloof het of niet, maar vooral bij Ziggo-gebruikers (of voor België bij Telenet-gebruikers) komt deze situatie vaak voor. Mensen hangen dan een router in hun netwerk zonder de WiFi-functie op de Ziggo/Telenet-modem uit te schakelen, waardoor ze per definitie in de Double NAT-configuratie vallen. Als het enigszins mogelijk is, moet de Ziggo-modem dus in de Bridge-modus gezet worden. Da’s heel makkelijk: een telefoontje naar de klantenservice met die vraag en je bent klaar. Daarna werkt de port-forward zoals je die hebt geconfigureerd in ieder geval in theorie foutloos.

    Naast bovenstaande is er echter nog wel een klein addertje onder het gras. Ik weet dat Ziggo in het verleden bepaalde services blokkeerde voor uitgaand gebruik. Dat wilde zeggen dat gebruikers geen servers mochten draaien waar deze services op actief waren. Wat ik in ieder geval zeker weet is dat 110 (Mail — POP), 25/465 (Mail — SMTP); 143/993 (Mail — IMAP) en 80 (Web/HTTP) hierdoor waren getroffen. Of FTP (21) op die blacklist voorkwam weet ik niet meer, evenmin als 22 (SFTP).
    Voorts is mij ook niet bekend of andere providers zo’n blacklist voeren en zo ja welke services daar dan door getroffen zijn.

    Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    MelvinCornelissen
    csteelooper op 05 juli 2016

    Welke provider heb je? Als je Ziggo hebt, heb je dan naast je modem ook nog een eigen router? En zo ja, staat je modem dan wel of niet in de Bridge-modus? Als je twee routers (of een niet-gebridged Ziggo-modem met daarnaast een router) hebt, dan heb je een double NAT configuratie. In dat geval moeten er twéé port-forwardings gedaan worden. Eéntje die verkeer op poort 21 (of 22) doorlaat van de 2e router naar de modem, en daarnáást nog een die verkeer doorlaat vanaf de FTP-server naar je router.
    Geloof het of niet, maar vooral bij Ziggo-gebruikers (of voor België bij Telenet-gebruikers) komt deze situatie vaak voor. Mensen hangen dan een router in hun netwerk zonder de WiFi-functie op de Ziggo/Telenet-modem uit te schakelen, waardoor ze per definitie in de Double NAT-configuratie vallen. Als het enigszins mogelijk is, moet de Ziggo-modem dus in de Bridge-modus gezet worden. Da’s heel makkelijk: een telefoontje naar de klantenservice met die vraag en je bent klaar. Daarna werkt de port-forward zoals je die hebt geconfigureerd in ieder geval in theorie foutloos.

    Naast bovenstaande is er echter nog wel een klein addertje onder het gras. Ik weet dat Ziggo in het verleden bepaalde services blokkeerde voor uitgaand gebruik. Dat wilde zeggen dat gebruikers geen servers mochten draaien waar deze services op actief waren. Wat ik in ieder geval zeker weet is dat 110 (Mail — POP), 25/465 (Mail — SMTP); 143/993 (Mail — IMAP) en 80 (Web/HTTP) hierdoor waren getroffen. Of FTP (21) op die blacklist voorkwam weet ik niet meer, evenmin als 22 (SFTP).
    Voorts is mij ook niet bekend of andere providers zo’n blacklist voeren en zo ja welke services daar dan door getroffen zijn.

    Als het goed is heeft hij KPN;-) (KPN Experiabox)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.