7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Hans van der Wal

FTP Server

Een klant van mij vraagt, om koerierskosten uit te sparen, of ik een FTP-server heb.
    Ik heb een eigen domeinnaam, en de daarbij horende extra’s, zoals de email-adressen.
    Ik weet dat er mogelijkheden zijn om als klant op een FTP-server van iemand anders in te loggen. Dit gebruik ik nu ook om bestanden te versturen naar die server.
    Hierbij kom ik met een voor mij toegekende gebruikersnaam en password in een voor mij alleen toegangkelijke dir.
    De onrvanger haalt deze bestanden dan weer van de FTP-server weg.
    Is dit voor mij, met mijn eigen domeinnaam, mogelijk om anderen op een vergelijkbare manier bestanden te laten uploaden naar een “FTP-server” onder mijn domein?

Bijdrager
    mwesterl

Dit is zeker mogelijk. In OSX zit een ftp server ingebakken. Deze kan je starten via systeemvoorkeuren => delen. Je zou ook een linux server kunnen configureren. Je hebt geen zware pc/mac nodig. Je kan gebruikers aanmaken via accounts.

Je schrijft helaas niet hoe je met het internet verbonden bent. Mocht je ADSL hebben, moet je je router zo instellen dat poort 21 verbonden wordt naar je ftp server.

Als je alles goed ingesteld hebt, is je ftp server te bereiken via ftp://ipadres

Mocht je nog vragen hebben lees ik het wel

mvg
    Martijn

Bijdrager
    Bob Ross

Hoe geef je iemand rechten tot bepaald mappen en een eigen login+ww?

Vanaf mijn PC kan ik de hele schijf benaderen, wat niet helemaal de bedoeling is vanaf internet.

Bijdrager
    defender90

In de huidige Macfan staat een artikel over Crush ftp. Een java applicatie om een, in mijn ogen, uitgebreide ftp server te draaien op je Mac. Misschien is dat wat.
    http://www.crushftp.com/

Gr. Menno

Bijdrager
    Hans van der Wal

Het is de bedoeling, of het mogelijk is weet ik niet, de FTP-server te draaien op “internet”.
    Wat ik dus bedoel is, met mijn huidig account, dus via mijn provider, de FTP-server bereikbaar te maken.
    M.a.w. de FTP-server staat bij de provider, dus niet lokaal.
    Vlgs. mij, maar ik ben hier geen expert in, gebruikt bijna iedereen een IP in de range 192.168 …, dan zouden er dus onnoemelijk veel ftp-adressen met dit ip-nummer op internet voorkomen.

Bijdrager
    Tomaat

192.168.x.x is een zogenaamd private address welke alleen op een LAN gebruikt kan worden. Internet routers routeren deze IP’s niet.
    Je moet dus OF je Mac direct verbinden met je internet modem/router OF je moet poort 20TCP en 21TCP doormappen naar je mac.

Wat gebruik je voor de verbinding met Internet? Een hardware router of via een andere computer/server?

Als dit slechts kleinschalig is met 1 of 2 klanten die 1x in de paar weken iets naar je uploaden kan je het idd met je Mac doen.
    Anders zou ik toch voor een wat gestructureerdere oplossing zoeken zoals een dedicated FTP server.

Bijdrager
    WOZ

Via onze site kan iemand andere inloggen naar 1 bepaalde map (FILES) om daar te up- en downloaden. De gebruiker heeft alleen toegang tot die ene map, maar mag er wel naar toe schrijven oftewel up- en downloaden met een ftp programma (medebureau’s en drukkers beheersen dit ftp-en wel, voor klanten heb ik een andere oplossing).

Ik gebruik een account van http://www.ahosting.nl. En zij gebruiken EATserver, waarmee je zelf extra ftp gebruikers, emailadressen, beveiligde directories ed kunt aanmaken. Echt heel simpel! (5 euro p/mnd!!)

Daarnaast gebruik Filethingie (http://www.solitude.dk/filethingie/). Dit is een php pagina waarin je zelf alleen enkele wijzigingen hoeft in te vullen om vervolgens je klanten via de browser files te laten up- en downloaden. Easy as 1, 2, 3! :wink:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.