22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Patrick Stam

FTP server

Ik wil een FTP server opzetten. Hoe moet ik dat opstellen? hoe te configureren? En heb ik nog te maken met de configuratie van mijn Alcatel speedtouch 510i? Uiteraard onder OSX.
    Alvast bedankt voor je hulp.

Patrick

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Ik gebruik zelf CrushFTP, vrij gemakkelijk in te stellen.

Je moet wel poort 21 doorsturen naar de computer waar je de ftp-server op laat draaien via nat.

Bijdrager
    DesertDog

Gebruik liever SFTP (secure ftp), poort 22. Wel zo veilig!

Bijdrager
    PeterH

Gewoon in je systeemvoorkeuren bij samengebruik het vinkje bij ftp server aanzetten.
    En misschien helpt je dit artikel je nog iets verder want ik geloof niet dat ftp standaard aanstaat voor een anonymous gebruiker.

Peter

Bijdrager
    DesertDog

Crush FTP is toch echt wat handiger en makkelijker om te onderhouden. Deze maand in de publish een review ervan, misschien handig om even door te lezen (klein artikel, dus even doorbladeren bij de Bruna ofzo)

Bijdrager
    Patrick Stam

heb crush FTP gedownload. ik ga eens kijken. Is Hotline server iets?

Bijdrager
    Patrick Stam

OK CrushFTP werkt, lijkt. En dan? Hoe kan ik vrienden en bekenden toegang geven tot een bepaald gedeelte van mijn Mac? En wat voor software hebben ze nodig, gaat dat gewoon met ‘verbind met server’?En hoe doet iemand dat vanaf een microschoftbak?

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Druk Apple+U en je komt in de UserManager.

Vervolgens linksbovenin op het tweede knopje van links drukken (nieuwe gebruiker toevoegen)

Username en Password invullen, en mapjes slepen van ‘Your Stuff’ naar ‘Users Stuff’, en aanvinken wat de nieuwe gebruiker in dat mapje mag doen.

De gebruikers die je toegang hebt gegeven kunnen een FTP-Client gebruiken (windows gebruikers evt ook via Internet Explorer door ftp://gebruikersnaam@jouwipadres)

Als het goed is werkt het allemaal, sommige gebruikers kunnen door firewallinstellingen misschien geen contact met je maken. (ik geloof dat het iets met active/passive mode te maken heeft, maar heb nog geen tijd gehad om dat uit te zoeken…)

Succes!

Bijdrager
    Mako
    ”PeterMeeuwsen”

ECHTNIE!

Vervolgens linksbovenin op het tweede knopje van links drukken (nieuwe gebruiker toevoegen)

Username en Password invullen, en mapjes slepen van ‘Your Stuff’ naar ‘Users Stuff’, en aanvinken wat de nieuwe gebruiker in dat mapje mag doen.

De gebruikers die je toegang hebt gegeven kunnen een FTP-Client gebruiken (windows gebruikers evt ook via Internet Explorer door ftp://gebruikersnaam@jouwipadres)

Als het goed is werkt het allemaal, sommige gebruikers kunnen door firewallinstellingen misschien geen contact met je maken. (ik geloof dat het iets met active/passive mode te maken heeft, maar heb nog geen tijd gehad om dat uit te zoeken…)

Succes!

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”Mako”
    ”PeterMeeuwsen”

ECHTNIE!

ECHWEL!

Misschien een andere versie? CrushFTP Server 3.0b31 (laatste versie)

Bijdrager
    Patrick Stam

Pffffff! Nou crush lijkt goed geeft geen errors. alleen ik ken er via de PC in xplorer nie bij. Volgens mij is die modem van mij potdich. Thomson speedtouch 510I. via het configmenu in de browser kan ik niets over de firewall vinden, maar ik vermoed dat da ding aanstaat. Nu schijn je die weer open te kunnen zetten via telnet, maar daar weet ik t fijne niet van. Iemand anders??? Is dat wel veilig? En hoe zit het met poorten die je open moet zetten? En wat is NAT(nie droog:P )
    T val nog niet mee zo’n servertje.

(gevraagd: OS X server 10.2 v00r weinig) :apple:

Bijdrager
    MacX

Ik heb een beknopte uitleg van Crush FTP op mijn Homepage, zie onderstaande link.

Bijdrager
    Patrick Stam
    ”MacX”

Ik heb een beknopte uitleg van Crush FTP op mijn Homepage, zie onderstaande link.

TNx man! alleen t werk nog nie. En dat heeft alles te maken met de router. Speedtouch500I. Ik schijn hele regels comando op dat ding te moeten afvuren via telmet om m anders te configureren:o Ben daar niet zo happig op. Tevens is die uitgebreide handleiding in ’t engels, en das lastig te volgen met al die termen. Is het niet mogelijk om de firewal via de NAT – tabel te configureren???

Bijdrager
    MacX

Klopt: je moet poort 21 open zetten voor FTP toegang.

Bijdrager
    McWinod

Vraagje!!!

Waar ik achter ben gekomen is:

dat je met Crush ftp server
    – via een pc niet met internet explorer kunt inloggen
    – via een pc wel met een ftp client programma kunt inloggen echter alleen met pasv mode

-via een mac hetzelfde tenzij de brower op pasv mode komt

Ik heb alle poorten 21 open gegooid:
    Nat setup van router
    firewall van Mac Osx
    preferences van Crushftp
    samengebruik

het veradelijke is dus dat je wel ingelogt komt
    maar niet in submappen kunt komen
    en je kunt dus niks downloaden…

Dit is dus een erug onhandige ftp server om te gebruiken als je dus mensen snel via de brower files op je server wilt laten downloaden…

Tenzij ik iets gemist heb…

Ik heb wel een nieuwere java als 1.3.1

kweet niet of het daaraan ligt

weet iemand een oplossing????

Bijdrager
    Patrick Stam

Ik ben alvast ff gestopt met zoeken naar hoe crush of OSX in te stellen. Ik heb de zelfde ervaring als hierboven. WIE KAN ONS HELPUH!

Bijdrager
    rbroen

Roep de webinterface aan kies ‘Advanced’ – ‘NAT’ en tik bij ‘Default server’ het interne IP adres in van de machine waarop je toegang wil zoeken van buiten af. Stel deze machine vervolgens in (webservices, ftp, enz.).

Van buitenaf zoek je met de (permanente) ip-adres van je ADSL verbinding contact. De router stuurt al het verkeer direct door naar de (interne) computer. Als er op die computer een firewall zit, moet je dus het ip-adres van je ADSL verbinding combineren met de portnummer (op de computer) van de dienst die je wil gebruiken.

Met de NAT lijst kun je verschillende diensten/port nummers doorgeven aan verschillende computers… dit is mij nog niet gelukt.

Ik heb zelf nog een probleem met deze router, maar daar kom ik een andere keer op terug… misschien kun jij mij helpen!? 8)

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Tjah… dat ligt er net aan hoe je je netwerk ingesteld hebt, welke router je gebruikt etc.etc… dat is dus niet zo simpel uit te leggen zodat het voor iedereen geldt….

Bijdrager
    scriptman

Dat je niet in submappen kunt komen heeft bijna ZEKER te maken dat PASV ftp niet goed werkt..

heb je je “hoge” poorten open? 10000-20000 bijvoorbeeld en dan ingesteld dat je die gebruikt voor PASV? OF de server OF de client moet een hoge poort beschikbaar hebben voor PASV. De server is een pré natuurlijk..

en zit je misschien achter een router en moet je een PASV_Address instellen?

succes

Bijdrager
    Patrick Stam

Ja ik zit achter een ADSL router, en via het ‘gewone’ configuratiemenu van die router kom ik er niet achter wat en hoe ik dat in moet stellen.,
    Via één van jullie(naam ff kwijt) weet ik dat de router met telnet ingesteld moet worden, maar daar heb ik nog niet de tijd voor gevonden. In iedergeval bedankt voor al tips tot nu toe!

Patrick

Bijdrager
    McWinod

Ik heb ook een adsl router…

Met een webinterface en een Nat setup waarin je poorten open kunt zetten..

Maar ja crush werkt intern over het netwerk nog geen eens goed dus laat staan over het internet..

Misschien zou het een toffe zet zijn van de toffe mensen hiero die dit forum hosten om maar eens een soort van tutorial over proftpd voor osx hiero planten…

i.p.v. ons erover te laten kibbelen…

Dat FreeBSD onderliggend aan de grafische schil van osx is leuk maar zorgt echt voor problemen voor de mensen die iets grafisch willen ontwikkelen wat met netwerk en internet toepassingen te maken heeft….

Bijdrager
    zoemzoem

Wel dat klinkt allemaal heel mooi, maar mijn ervaring is dat als je wel ingelogt dient te zijn voordat de service daadwerkelijk actief wordt. En dat wil ik dus niet. Zodra ik mijn mac aanzet zonder in te loggen wil ik dat deze service actief is. Voor mij een reden om over te gaan naar de server versie van OS X

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.