11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Werner K.

FTP Server??

Hoi
    Kan iemand mij vertellen hoe ik grote bestanden uit kan wissellen via internet.
    Wij hebben ieder een iMac met OS 10.4 erop en zitten beide achter een router.
    We willen het zoveel mogenlijk doen met de toepassingen in OSX, we hebben ook beide het programma Transmit.

Is het mogenlijk om iets in de publieke map te gooien en dat de andere daar dan in kan kijken en eruit kan halen wat hij wil?

:?

Bijdrager
    leovst

Dit moet niet via FTP
    je kan gewoon naar de map netwerk gaan, normaal staat die in de zijbar van een window (weet de juiste naam niet) boven de HD’s en daar selecteer je de computer en log je als gast in of via een gebruikersnaam.

Bijdrager
    Werner K.

Ik bedoel wel over internet!!

Wat moet ik dan instellen om andere Macs te zien op internet??

Bijdrager
    rvanheukelum

Zet bij ‘Delen’ je FTP aan. Zo laat je anderen op je shared folders toe.
    Wel ff checken of de FTP langs de router komt, anders daar de sluizen ook even open draaien.
    Wat betreft FTP-toepassingen; via de Finder kun je read-only FTP-verbindingen maken. Je kan dus wel bezoeken en downen, maar niet opladen. Dan heb je je Transmit wèl nodig.
    Suck-6

Bijdrager
    leovst

ah kdacht dat je achter dezelfde router zat.
    dan doe je het zoals R_van_Heukelum zei.

Bijdrager
    qjb

De ingebouwde FTP server vereist een Mac OS X account, eenmaal ingelogd kan een gebruiker door je hele systeem heen fietsen (met de beperking van de rechten behorende bij het account weliswaar).

Als dit niet wenselijk is kun je eens kijken naar het gratis PureFTPd voor Mac OS X:
    http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Bijdrager
    Donnie Darko

is een VPN verbinding geen beter oplossing dan FTP?

kijk eens naar de mogelijkheden, naar mijn idee is het handiger.
    En naast FTP ook een stuk veiliger mits je alles goed heb ingesteld.

Als het goed lopen er wel een paar draadjes zo hier en daar.
    Het is mij nog niet echt gelukt, maar succes!

Mocht je het lukken ben ik er benieuwd!

Bijdrager
    DESMEV

Via de ingebouwde ‘persoonlijke webserver’ van MAcosX: Maak een aparte account voor bezoekers. Of voor elke bezoeker een eigen account. (Kost nauwelijks ruimte). De accountsnaam (de kleine letters) is dan de inlognaam. De bezoeker hoeft dan alleen maar het volgende in te vullen in de adresbalk van een webbrowser: http://ipnummer/~accountsnaam/
    Je komt dan in de webpagina’s map terecht van het betreffende account. Moet natuurlijk wel delen webserver aanzetten en je router forwarden (poort 80). Echter bezoeker kan alleen bekijken en downloaden, inderdaad niets uploaden. Bezoeker kan verder niet door het hele account spitten. Heeft ook geen zin als je dit account alleen gebruikt om beeld te delen. Het speciaal gemaakte account hoeft niet actief te zijn (hoeft niet ingelogd te zijn. Het is echter wel raadzaam om alle rechten (infovenster, eigenaar en bevoegdheden) op lezen en schrijven te zetten. Om dit te doen moet je wel éénmalig in het account inloggen. Daarna gewoon uitloggen en weer terug naar je eigen ‘werkaccount. Dan kan je vanuit je eigen account direct je bestanden in de webpagina’s-map zetten, zonder dat je zogenaamde geen-toegangsvensters krijgt. Ik weet dat je het over FTP hebt, maar laat je niet van de wijs brengen door mijn webpagina’s verhaal. Zal ook wel kunnen, maar dat heb ik nog niet aan de praat gekregen. En volgens mij werkt dit precies hetzelfde.

Ik gebruik het op deze manier voor mijn klanten. Voor elke klant heb ik een account gemaakt, en bovenstaande hadelingen verricht. Ik kan ze ieder z’n eigen adres geven om in te loggen (waarbij alleen het gedeelte: ~accountsnaam verschilt. Ik doe het echter via m’n website en stuur onderhuids iedereen door naar ieder z’n eigen plekje op mijn eigen iMacservertje. De rede is dat ze dan als het even meezit ook nog even m’n website bekijken…:wink:

Het is een heel verhaal, maar probeer ’t maar, het is eigenlijk heel simpel .

Bijdrager
    qjb
    ”MGFotostudio”

Via de ingebouwde FTP server van MAcosX: Maak een aparte account voor bezoekers. Of voor elke bezoeker een eigen accopunt. (Kost nauwelijks ruimte). De accountsnaam (de kleine letters) is dan de inlognaam. De bezoeker hoeft dan alleen maar het volgende in te vullen in de adresbalk van een webbrowser: http://ipnummer/~accountsnaam/

Ik denk dat hier FTP een HTTP server door elkaar gehaald worden.

Bijdrager
    DESMEV

Oeps, je hebt gelijk. Direct even aangepast.
    Was het toch lastiger dan ikzelf aangaf…:wink:

Bedankt

Bijdrager
    wilko

Niet vergeten om de juiste poorten open te zetten in je router. Hoe dat moet, kan je hier vinden:
    http://www.portforward.com/

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.