13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    FrankyP

FTP over port 80 op NAS

LS
    Op kantoor gebruiken we een NAS van Synology.
    De server en FTP werkt prima.
    Maar soms willen klanten via een browser-interface naar onze FTP.
    Dus hoe komen ze (als ze alleen over poort 80 mogen surfen) toch bij ons in het FTP-gedeelte?
    Dank voor je hulp!

Bijdrager
    nicj56

Dat kan gewoon: ftp://jouwnaam of IP/

Zonder een extra poort te openen. En anders even; port 21 naar port 80 als external port in je router.

Bijdrager
    FrankyP

Hi nicj56
    Dank voor je reactie.
    Ik begrijp wat je bedoeld, maar Chrome doet daar niets mee en Safarie komt met het volgende:

220 TGD-Server FTP server ready.
    500 GET / HTTP/1.1: command not understood.
    500 HOST: xx.xx.xx.xx: command not understood.
    500 ACCEPT: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8: command not understood.
    500 ACCEPT-LANGUAGE: nl-nl: command not understood.
    500 CONNECTION: keep-alive: command not understood.
    500 ACCEPT-ENCODING: gzip, deflate: command not understood.
    500 USER-AGENT: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_9_1) AppleWebKit/537.73.11 (KHTML, like Gecko) Version/7.0.1 Safari/537.73.11: command not understood.
    500 : command not understood.

Dus het lijkt ergens te komen… Begrijp jij dit misschien?
    Frank

Bijdrager
    tinus_omt

Als je klanten echt maar 1 poort kunnen gebruiken gaat FTP niet werken want daar heb je twee poorten voor nodig.

De foutmeldingen die je ziet krijg je omdat de webbrowser probeert op de HTTP manier een pagina op te halen van een FTP server. Dat werkt niet, dan worden er de verkeerde commandos gestuurd en daardoor krijg je foutmeldingen.

Waarschijnlijk ondersteunt je NAS ook wel een webinterface waarin je de bestanden kunt zien en bewerken. Je zou die voor je klanten beschikbaar kunnen maken.

Houd wel in de gaten dat er geen veiligheid is bij FTP en HTTP, wachtwoorden en bestanden worden niet gecodeerd verzonden en die kunnen dus afgeluisterd worden.

Bijdrager
    FrankyP

Tinus
    Dank voor je reactie; ik begrijp waar het ‘fout’ gaat.
    Toch vind ik op de Synology geen “zet webinterface aan” knop. Het lijkt er op dat ik iets moet doen met WEBDAV, HHTPS, port-forwarding en Cloud-dingen. Spijtig genoeg raak ik dan het spoor bijster.
    Vandaar mijn vraag: weet iemand hoe dat 1-2-3 kan en/of waar dat knopje zit?:-)

Dank, Frank

Bijdrager
    nicj56

FrankyP,

Kan jij dit doen: IP-NAS(of naam):5000 die is standaard al aan. Als jij poort 5000 op 80 kan lopen op via de buitenkant hoeft de gebruiker :5000 kan late doen.

Ik heb ooit een Synolgy Diskstation opgezet, voor een kennis van ons, die kan je gelijk via de webinterface benaderen. Verder zijn het prima apparaten alleen jammer dat die besturingssystemen op Linux zijn gebasseerd.

Bijdrager
    FrankyP

Hai Nic
    Dank je, als ik poort 80 naar 5000 laat gaan (in het modem) en dan inlog op mijn external IP, dan kom ik de web-interface voor de NAS. Dus het scherm waar ik als admin allerlei dingen kan aanpassen. Niet in het FTP gedeelte waar ik wil dat de klanten komen.
    Misschien doe ik iets verkeerd?
    Frank

Bijdrager
    nicj56

FTP, opzetten synolgy, heb ik een site van, die kan je eens gebruiken:

http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/567#t2

Staat ook in using webbrowser. Maar onthoud dat je dan wel ftp://naam of ip:gekozen poortnummer moet doen dus bijvoorbeeld:

ftp://127.0.0.1:80.

Bijdrager
    nicj56

– post verwijderd-

Bijdrager
    FrankyP

Nic
    Dank je.
    Dit brengt mij echter nog niet bij mijn oplossing: het blijft een connectie over poort 20 of 21.
    En sommige klanten mogen dat niet en willen dus via de browser (poort 80) verbinding maken met onze server.
    Ze gaan via 21 hun kantoor uit en kloppen bij ons op 80, dat snap ik.
    Maar ze mogen niet eens via 21 naar buiten…

Toch moet er een oplossing zijn, denk ik.
    Dank voor je moeite, Frank

Bijdrager
    nicj56

Dat gaat 80 bij 5000 weghalen.. Maar dan moet je wel 5000 naar een andere veilige poort brengen(zodat een kwaadwillend iemand er niet aan kan).

Bijdrager
    Wyodor

Als port 21 niet mag (kan de klant in zijn eigen woorden uitleggen waarom niet?) dan zouden ze kunnen inloggen met hun gebruikers naam op de DSM.

Met port 5000 of 5001 (http/https).

Net zoals je met admin doet.

Dan Filestation openen.

Kunnen ze bestanden mee brengen en halen.

Bijdrager
    FrankyP

Hoi Wyodor
    Dank je, dat is het!
    Het werkt, hoewel de interface en mogelijkheden nog niet helemaal dummy-proof zijn.
    Maar dat kan ik wel uitleggen.

Dank!
    Frank

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.