13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Fritz!Box en NAS: schijf regelmatig uit netwerk verdwenen

Wie heeft ervaring met instellingen in de Fritz!Box 7340 wat betreft een NAS schijf die via netwerkpoort verbonden is?
    Het gebeurd regelmatig dat de schijf even “weg” is uit het netwerk en daarna weer terug komt. Wat kan ik daar aan doen?

Bijdrager
    SunKeeper

Heeft de NAS een dynamisch IP-adres via DHCP of een vast adres?

Bijdrager
    Hansi2124

Graag bij het aanmaken van een topic het juiste subforum kiezen. Subforum One More Thing is dat hier niet…….

Bijdrager
    avanti

Een dynamisch IP adres. Sorry, ik weet niet onder welk forum ik dat plaatsen.

Bijdrager
    SunKeeper

Het is handiger om vaste netwerkapparaten zoals NAS’sen en printers een vast IP-adres te geven.

Weet je hoe je dat moet instellen? Indien je er niet uitkomt, ik heb er hier op mijn stage toevallig eentje naast mij staan, dus ik heb de mogelijkheid even voor je te kijken.

Bijdrager
    avanti

Bedankt voor je hulp maar bij LaCie adviseren ze om een dynamisch IP adres te geven. Overigens, ik heb ook ge├źxperimenteerd met vast IP adres, geen verschil qua effect.

Bijdrager
    Franky Mac

Je hoeft niet pers├ę een vast ip-nummer in je NAS in te stellen, dat kan ook in de Fritz dmv. “always assign this network device the same IP address”. De instellingen in de NAS kunnen dan gewoon op dynamisch IP blijven staan.

Mijn Iomega NAS werkt verder wel goed als fileserver, ik heb geen last dat de NAS niet bereikbaar is. Helaas kan ik er geen Time Machine backups meer opzetten van mijn macbook met Lion. Ik zit nog steeds te wachten op een firmware upgrade van Iomega.

Bijdrager
    avanti

Waar kan ik dat vinden die instelling?

Bijdrager
    Franky Mac

In de linker kolom kies je “Home Network” en dan “Network”, bij het tabje “Devices an Users” zie je een rij met de diverse apparaten en hun IP-nummers die op het netwerk aanwezig zijn. Als je op het potloodje rechts klikt, dan kom je bij de instellingen van het desbetreffende apparaat.

Bijdrager
    avanti

ahh, ik zie het! Maar die stond al aan. Jij hebt de NAS dan gewoon een automatische IP adres verbinding ingesteld?
    Wat ik wel gedaan heb is dat ik “Port forwarding rules” heb ingesteld. Daar heb ik de NAS de poort 8080 vrijgegeven. Het lijkt wel of dit een betere netwerk verbinding voor de NAS oplevert. Kan dat kloppen?

Bijdrager
    Franky Mac

Ja, toewijzing IP-nummer is via DHCP, maar het IP-nummer dat de NAS krijgt is steeds hetzelfde.

Daarnaast mount ik de shares met het volgende script

delay 10
    tell application “Finder”
    try
    mount volume “smb://guest:@192.168.1.26/backups”
    mount volume “smb://guest:@192.168.1.26/movies”
    mount volume “smb://guest:@192.168.1.26/music”
    mount volume “smb://guest:@192.168.1.26/photos”
    end try
    end tell

Is port forwarding niet de boel naar buiten (Internet) openzetten? Lijkt me niet handig.

Bijdrager
    avanti

Die poort vrijgeven voor de NAS is essentieel om MyNAS te laten werken. De poort is alleen geconfigureerd voor de NAS.

Dat van die script voor de share begrijp ik niet? Waar is dat voor en hoe werkt dat dan?

Bijdrager
    Franky Mac

Het script wordt automatisch gedraaid als opstart. Als ik dit Apple script niet draai, dan moet ik de eerste keer dat ik mijn NAS wil gebruiken via Finder.. Ga … Verbind met server … eerst een verbinding met de NAS opzetten. Er zat een programma bij de NAS dat dit ook zou moeten doen, maar dat werkte vaker niet dan wel.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.