14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

fritzbox en apple netwerk

Hi,
    heb een nieuwe provider die een fritz box 5490 meelevert. Het bekabelde internet moet nog worden aangelegd, het wifi signaal haalt het net niet naar zolder.
    Heb een Timecapsule en Apple extreme en meerder APexpressen.

Op de wifi vlakbij de fritzbox fantastische internet snelheid, zelfde als met utp. Wifi via extreme die op maakt nieuw netwerk aan staat matig, uitbreiden van netwerk met een express lijkt niets te veranderen. Ook uitbreiden van het Fritz wifi netwerk door een extreem maakt niets uit.

Nu weet ik van mijn vorige provider dat de beste manier is om een netwerk met apple apparatuur op te bouwen is om de modem/router in brugmodus te laten zetten en de apple extreme de router functie over te laten nemen.
    Nergens kunnen vinden, mailtje naar xs4all gestuurd maar die wisten van niets. Ook de monteur die kwam installeren al gevraagd maar die wist niets van brugmodus af en verzekerde mij dat het gewoon zou moeten werken.

Iemand ervaring met apple airport netwerk achter de fritz van xs4all?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  jebman.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik.
    Wat is dan precies de vraag?

Bijdrager
    GoeieDag

Om al af te trappen: je kunt de FB wel in de brugmodus zetten, maar dan mis je veel functionaliteit, waaronder bellen via Xs4all (als je daarvoor een abbo hebt), VPN, Parental control, etc, etc.

Waarom zou je moeilijk doen: zet al het Apple spul in de brugmodus en je bent klaar.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Ik zou ook de fritzbox in takt laten en de Airport in brugmodus zetten. Doe ik thuis met twee generaties Airport Express.

Bijdrager
    jebman

vanuit mijn ervaringen met ziggo werkte het alleen met ziggo modem/router in brugmodus en airport router functie laten doen.
    Heb bellen via xs4all dus via de fritz
    Ga de airport eens in brugmodus zetten.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Ziggo en Xs4all zijn twee totaal verschillende aanbieders. Bij ziggo heb je waarschijnlijk een kabelmodem zonder router functie gehad waar een andere router achter geplaatst moest worden. Bij Xs4all heb je een modem en router ineen.

Bijdrager
    jebman

airport stond al in brugmodus…
    Ziggo was een modem+router die op afstand door hen in brug kon worden gezet.
    Ga later verder stoeien, eerst verder verhuizen…

Bijdrager
    Maurits

Ik zou ook de fritzbox als router laten, en die geeft wifi voor de devices in de buurt van de router.
    Zet de andere wifi access points (Airport extreme/express kastjes) allemaal in brug modus, en verbind die liefst per kabel met de fritzbox.
    Dat is even werk om kabels te leggen, maar de snelheden en stabiliteit zijn vele malen beter dan draadloos uitbreiden van een netwerk (dat ik alleen als aller-allerlaatste redding zou proberen want je snelheid wordt 1/3 van de originele als je gelukt hebt, vaak nog minder)
    Succes met verhuizen

Bijdrager
    computer space

Nu je toch een fritzbox hebt: bellen kun je dan heel makkelijk zelf regelen: 10€ jaar cheap-connect en dan de VOIP settings op je Fritzbox kwakken.

Bijdrager
    GoeieDag

Het verschil wat je van Ziggo aan apparatuur krijgt, en het spul van Xs4all is natuurlijk levensgroot, en niet te vergelijken.
    Maar als je belt via Xs4all, zul je de FB als router moeten laten staan, en dientengevolge de AP’s in brug zetten. Geen keus, maar het werkt prima zo.

Bij mij ziet het er zo uit:

FB router——switch——TC (brug) – (draadloos) – Apple TV
    ↳——APExpress (brug)
    ↳——Play Station

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    jebman

Klopt dat ik het netwerk dat de TC in brugmodus aanmaakt niet kan uitbreiden met een APExress? Op de 1e etage vrijwel boven de TC houd ik nog maar 1/5 van snelheid over.

Bijdrager
    macsiem

Ik gebruik om een te grote afstand voor de WIFI te overbruggen de oplossing van DEVOLO, de set: Devolo 500 WIFI (www.devolo.nl)
    Het signaal wordt door het stroomnet doorgegeven. Eén kastje zit met een kabeltje aan de Fritz!Box en in het stopcontact, de ander 100 meter verder in het stopcontact en geeft daar het WIFI signaal. Werkt perfect. Er zijn meerdere zenders om ook elders indien gewenst ook daar een goed signaal te krijgen.

Bijdrager
    jebman

devolo ken ik, hangt van groepen en fases af of het werkt. in vorige huis lukte dat niet met acceptabele snelheden

Heb al jullie tips tussen het dozen uitpakken verwerkt en het is gelukt, waarvoor mijn dank aan een ieder (y).:) Overal download conform contract snelheid en upload zelfs hoger

Bijdrager
    Rolf

even oud draadje nieuw leven inblazen, dat mag neem ik aan.

Ga straks een ‘turbo’ netwerkaansluiting krijgen van XS4ALL, dwz de bonding versie op 160 Mbit. Ik heb daarvoor al een nieuw FB router/modem gekregen (7581). Nu had ik tot nu toe een ouder FB modem (waarvan ik de radio functie had uitgezet) en Airport Extreme die een wifi netwerk aanmaakt en uitbreidt (via tweede AExtreme).

Zit nu toch aan andere opzet te denken. Want die nieuwe FB7581 is natuurlijk zelf ook een krachtpatser. Kan ik die FB als volledig modem/router MET wifi gebruiken, en dan de Airports uitsluitend als bridge (extender zeg maar) erachter? Dus puur om Wifi signaal verder uit te breiden? Of praten Apple en FB niet met elkaar op dit punt?

Als het met die Apple spullen niet (meer) lukt, dan denk ik aan twee Netgear Orbi’s achter de FB – ik neem aan (hoop) dat dit wel werkt ?

Iemand ervaring hiermee? Met name dan dus de eerste vraag: kan ik Extremes als wifi brug achter een FB hangen als deze het wifi netwerk genereert?

hoor graag!!

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Rolf.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.