26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    jeepke

freeway + picture-scroller??

Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk moet zijn om in freeway via een action een foto horizontaal te laten scrollen. Er stond bij dat de foto wel breder moest zijn dan de pagina waarop deze moet scrollen. Dit werkt wel met move-layer, echter wil ik wel dat de foto in een graphic-box te zien moet zijn en niet over de hele pagina!!

Is dit mogelijk in freeway, en hoe???

(Als voorbeeld een filmstrip met meerdere foto’s naast elkaar die horizontaal voorbij komen scrollen)

Bijdrager
    DESMEV

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel eens iets over de action iFrame gelezen, maar nog niet mee gewerkt.

Bijdrager
    macanoid

Kan inderdaad met een iFrame. Graphic box maken op gewenste grootte, iFrame action toewijzen. Nieuwe pagina aanmaken waar de foto staat en die pagina invoeren in de iFrame opties. That’s it!

Bijdrager
    jeepke

Ik heb iframe geprobeerd, maar dat is toch niet echt wat ik bedoel.

Zo moet het scrollen automatisch gaan, zonder scroll-balken, in een voorbepaald venster of box zoals iframe dat ook doet. Op zich is iframe wel een leuke toevoeging, maar niet voor datgene wat ik zoek.

Ik heb wel al geexperimenteerd met de actions scroll-content, en scroll-layer, en deze doen wel automatisch scrollen, echter kan ik hierbij geen bepaalde box tekenen waarin een grotere foto wordt gescrollt. Deze scroller mag dus niet over de hele pagina gaan scrollen.

Misschien nog iemand een idee??

Bijdrager
    rvanheukelum

Riep er iemand?
    Misschien …
    Frame Scroller
    Uitleg Frame Scroller
    Voorbeeld Frame Scroller
    … of zoiets?

Bijdrager
    jeepke

Dat is inderdaad de action die ik zocht, en ook gezien had.

Ik krijg hem echter niet aan de gang. Ik heb een graphic-box getekend, en hierop vervolgens mijn scroller-picture gedropt. Mijn scroller-picture is 1200×120 pix groot, en ik heb de breedte vervolgens verkleint (het venster) met behoud van groote van de foto.

Als ik bij voorvertoning met de muispijl op de picture ga staan krijg ik wel het handje te zien, maar gebeurd er vervolgens niets.

Wat doe ik nu fout???

Bijdrager
    stolichnaya

Ik volg deze thread zijdelings, maar is er ook een autoscroller?

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik moet dit eens gaan proberen, ik doe dit altijd gewoon in Flash. Net als dat ik foto’s niet bewerk met het Graphics Fast-pack, maar in Photoshop. Ik duik er eens in.

Bijdrager
    jeepke

@R_van_Heukelum

Weet jij wat er bij mij fout gaat????? (zie reply 29-04-2005)
    Ik vind de uitleg namelijk super sumier, en kan niet ontdekken waar het probleem zit dat ik geen scroller krijg!! Dan is deze scroller (als hij zou werken) ook nog niet automatisch zoals een andere reply al bevestigt.

Bijdrager
    rvanheukelum

Wachten jullie maar even … ik ga nu op de steiger aan het water liggen met een fles koud bier, onder de parasol, met de voeten in het water. Vanavond kijk ik wel, sorry.

Bijdrager
    rvanheukelum

Wow, dit was simpel …

Stel dat je uitgaat van een pagina van 800px breed, en dat je een filmstrip over de gehele breedte wil loopen; doe dan het volgende:

Stap 1
    Maak een pagina van ??px breed (de breedte van jouw iframe plus de breedte van de filmstrip) en plaats hier een gelaagde afbeelding (jouw filmstrip).
    Plaats hem op X=??px (waarde van breedte Iframe)/ Y=0px, zodat de linker zijde van de filmstrip aan de rechterkant buiten het iFrame staat.
    Wijs aan de laag de actie ‘Move Layer’ toe. En laat hem stappen van -1px nemen (door voor de waarde een ‘ – ‘ te plaatsen gaat de laag van rechts naar links) met een X-limit van ??px (ook hier: de breedte van jouw iframe plus de breedte van de filmstrip). Hij moet niets doen op de y-as.

Stap 2
    Plaats een iFrame van 800px breed en 100px hoog (de werkelijke maten zijn aan jou) op de plaats waar je de loop wilt hebben. Geef in het Actie-palet aan dat je geen kader, marges of scrollbars wilt. Wijs de pagina met de filmstrip aan als url, en je bent klaar.

Bijdrager
    stolichnaya

Cool!

Bijdrager
    jeepke

He bedankt, Dat pilsje heeft je goed gedaan!!!

dit is dus precies zoals ik het bedoelde!!

Nogmaals bedankt.

Bijdrager
    rvanheukelum

Als je eens wist hoe bloedverziekend heet het hierboven op zolder is … zo’n kouwe rakker doet wonderen. Graag gedaan, bij de weg.

Bijdrager
    DESMEV

Hallo Freewayers,

Ik heb iets vreemds met het gebruik van iFrame. Als ik een iFrame box teken en een pagina maak met de tekst die erin moet gaat alles naar wens. Maar als ik in het tekststuk een link plaats naar een bv pagina met foto’s (deze pagina heeft dan niets met het iFrame te maken) gebeurt er iets vreemds. Op het moment dat ik naar de voorvertoning kijk en m’n tekst met de genoemde link voor me heb ziet alles er goed uit. Echter als ik dan op de link klik wordt de volledige pagina met de foto’s in het iFramegedeelte weergegeven en niet alleen de pagina met de foto’s. Een pagina in een pagina als het ware. Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand is. Of zie ik iets over het hoofd? Het lijkt dus alsof je in het stuk tekst geen link kan plaatsen, wat trouwens iFrame vrijwel onbruikbaar zou maken.

Bedankt,
    Michel

Bijdrager
    rvanheukelum

Dat is ook het hele principe van een iFrame … het is een venster met daarin een andere pagina. De link wordt dus ook verwerkt in dat venster.
    Ik zou in zo’n specifiek geval eerder een Scroll layer gebruiken i.p.v. een iframe, zie voorbeeld.

Bijdrager
    DESMEV

Heb het net even geprobeerd. Het enige nadeel wat ik merk is dat als ik m’n venster van m’n browser ongeveer net zo groot heb als m’n website (het gaat om de hoogte), eigenlijk iets, groter heb ik normaal gesproken geen scrollbalken in m’n browser. Bij een lange scrolltekst verschijnen dan tijdens het scrollen ineens wel scroll balken. Dat houdt in dat ik zowiezo geen horizontaal gecentreerde site kan gebruiken. Op het moment dat de scrollbalken in beeld verschijnen wordt het midden herberekend, m.a.g. dat de layout iets verspringt. Het tijdens het scrollen via 2 buttons verschijnen van een scrollbalk van de browser vind ik ook geen fraai gezicht. Doe ik iets verkeerd of is dit de werking in Freeway??

Michel

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik kan alleen maar raden wat je aan het bakken ben, dus het lijkt me verstandig iets online ter beschikking te stellen. Wat ik nu denk dat je aan het doen bent, is dat je een frame ter hoogte van je browser-venster hebt gemaakt …

Bijdrager
    DESMEV

Ik kan op dit moment en de komende dagen alleen maar van het forum gebruik maken en niets aan m’n site doen. Dit ivm vakantie (weliswaar met hotspot). Ik kom er nog op terug als ik weer aan het werk ben (volgende week).

Bijdrager
    DESMEV

Zo, ik heb net 2 pagina’s online gezet om het één en ander duidelijk te maken. Je kan ze vinden op http://www.mgfotostudio.nl/scrolltest.html en op http://www.mgfotostudio.nl/scrolltest.html.

Bij de laatstgenoemde is alles ok. Als ik echter de te scrollen tekst langer maak gebeurt er iets vervelends met de vertoning van de pagina. Maak je venster van je browser maar eens ter grootte (ongeveer) van mijn pagina. Dan treed er rechts een scroll balk op (Safari). Heb je je browservenster op ± 1 anderhalf de hoogte van mijn pagina staan dan begint het beeld met een scrollbalk rechts, die verdwijnt als je even aan het scrollen bent met de buttons.

En als je weer naar een andere pagina clikt verspringt de hele pagina. Ik gebruik een pagina uitlijning ‘Midden’ Ik kan wel beredeneren waardoor dat alle maal komt, maar als ik geen fouten gemaakt heb lijkt me dit niet echt te gebruiken als je wat aandacht aan je layout wil schenken. Dus hoop ik dat ik een fout gemaakt heb:D

Ik heb het (scroll)geheel gemaakt aan de hand van de uitleg op de site van Freeway. In m’n hele site nergens lagen of html tekst gebruikt. Behalve op de scroll pagina omdat dat een vereiste is las ik.

Michel

PS de gele buttons slaan natuurlijk nergens op, maar is alleen maar voor het idee.

Bijdrager
    DESMEV

Ik heb even een link geplaatst (niet online) in de scroll tekst. Wordt dat altijd een onderstreepte tekst bij html? Vind ik er lelijk namelijk.

Ha ik kom er net achter dat de ingevoerde tekst helemaal geen html hoeft te zijn. Alleen het eerder genoemde probleem van het verschuiven blijft.

Michel

Bijdrager
    sidartha
    ”MGFotostudio”

. Ik gebruik een pagina uitlijning ‘Midden’ Ik kan wel beredeneren waardoor dat alle maal komt, maar als ik geen fouten gemaakt heb lijkt me dit niet echt te gebruiken als je wat aandacht aan je layout wil schenken. Dus hoop ik dat ik een fout gemaakt heb:D

Ik heb het (scroll)geheel gemaakt aan de hand van de uitleg op de site van Freeway. In m’n hele site nergens lagen of html tekst gebruikt. Behalve op de scroll pagina omdat dat een vereiste is las ik.

Heb je de layer wel uitgelijnd?

Als je je pagina in het midden uitlijnt en je gaat vervolgens lagen gebruiken moet je die ook uitlijnen.
    Dit doe je met deze actie, lijn de laag vervolgens uit in de pagina waar de scroll-layer in zit. En zorg ervoor dat het content venster binnen het layer venster valt.

Bijdrager
    DESMEV

Heb ik allemaal gedaan, maar het lijkt alsof de scrollbar rechts van de browser zelf meegerekend wordt om het midden te berekenen. Probeer maar eens het de grootte van het browser venster te variëren zoals ik hierboven schreef dan zie je wat ik bedoel.

Michel

Bijdrager
    rvanheukelum

Waar heb jij dat script vandaan? Het is geen Freeway-action.
    Kun je je Freeway-document eens zippen en naar me mailen? Dit moet te doen zijn volgens mij.
    Kijk anders hier en hier eens. Zo zou ik het doen.

Bijdrager
    rvanheukelum
    Bijdrager
    DESMEV

Das een tijd geleden.
    Als ik een rijtje foto’s horizontaal wil laten scrollen, kan je daar iFrame voor gebruiken. Alleen krijg je dan wel zo’n lelijke scrollbalk onder je foto’s. Is dat op een subtielere manier op te lossen. Het scrollen moet wel door de bezoeker handmatig te doen zijn. Dus eigenlijk de iFrame scrollbar vervangen door bv een subtiel …iets.

Michel

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.