27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    jeepke

Freeway of dreamweaver??

Ik ben benieuwd naar de bevindingen over het programma Freeway. Ik heb via zoeken wel de vragen hierover gelezen, maar deze waren toch vrij gedateerd.

Wie werken er nu mee, en hoe presteert het programma in vergelijking met Dreamweaver.

Kan ik met Freeway alles maken op web-gebied, of zijn er toch beperkingen tov. andere programma’s. Momenteel heeft Noadis namelijk een leuke aanbieding voor het Pro-pakket voor maar ÔéČ199,- !!!!!

Bijdrager
    SoSuMe

Freeway is het lekkere drag and drop, sleur en pleur programma. Werkt heerlijk makkelijk. Zeker voor de niet professionals een lekker programma.

Bijdrager
    rvanheukelum

Ook voor pro’s is het een geweldig programma; je hebt zoveel mogelijkheden, en slechts ├ę├ęn beperking: importeren van html (waar ik niet mee zit, je neemt anders ook het vuil in de in de html mee). Niet alleen het sleur-en-pleur is heel goed gedaan, het is volledig CSS2, je hebt de mogelijkheden van databasetoepassingen (cms), en het werkt heel eenvoudig met gelaagde transparante psd-documenten (alle graphics zijn schaalbaar), je HOEFT niet eerst de beelden naar webformaat om te zetten.
    Zowel GoLive als Dreamweaver zijn bekenden van me, maar het is net als bij Windows v.s. Mac … waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Hoewel een rare smaak om het fenomeen WYSIWYG hangt, doet dat afbreuk aan de kwaliteit van het programma, die is buitengewoon. Bovendien … ben jij ge├»nteresseerd in alle codes die in de achtergrond hun werk doen in InDesign CS of XPress? Waarom zou hetzelfde gelden voor GoLive, Dreamweaver of Freeway?
    Een groot voordeel is de leercurve, die heel laag begin met Freeway (die overigens in het nederlands is). Je hebt de beschikking over een zelf in grootte te definieren pasteboard (huh?), je kan zoomen (huh??).
    Enkele voorbeelden : http://www.vbo.nu/test en http://www.valveco.com

Bijdrager
    mac748

@R_van_Heukelum
    Als je een beheertool online zet zou je beter een andere gebruikersnaam en wachtwoord kunnen gebruiken [ook in een test situatie], deze ligt wel heel voor de hand.

Bijdrager
    rvanheukelum

Dus dat vind jij toch ook? Da’s het idee van de klant … wie ben ik dan?;-)
    Ik moet trouwens de stylesheet van de beheerderstool nog aanpassen aan de interface van de site zelf … wel zo netjes.

Bijdrager
    zero200

GoLive CS2!!
    ik zou ff wachten met kopen van websoftware, want Adobe GoLive CS2 komt bijna uit.
    Ik zou ook eerst alle demos downloaden en kijken wat je het best vind

Bijdrager
    sidartha
    ”jeepke”

Momenteel heeft Noadis namelijk een leuke aanbieding voor het Pro-pakket voor maar ÔéČ199,- !!!!!

Beetje off-topic. Is dit een voorteken van een nieuwe versie van Freeway Pro, of heeft Noadis wel meer van dit soort acties?

Bijdrager
    jeepke

@R_van_Heukelum:

Komt er inderdaad een nieuwe versie van freeway, en hoe lang bestaat de huidige versie???

Ik heb gisteren de 30 dagen demo gedownload, en zal eens vergelijken hoe het een en ander werkt in freeway. Ik ben wel nog vrij nieuw met de hele materie, dus zal de gebruiksvriendelijkheid zich moeten uitwijzen.

Wel een belangrijk voordeel gezien : Er bestaat voor een gering bedrag een plugin-library met e-commerce uitbreiding voor je eigen webshop te kunnen maken via Freeway. Ik vind dit wel een belangrijke uitbreiding in het pluspunt van Freeway.

Bijdrager
    rvanheukelum

Die is volgens mij geschreven door Tim Plumb, een van de meer betrokken gebruikers; je kunt 95% van zijn actions gratis downloaden vanaf http://www.freewayactions.com . Al met al zit in mijn Freeway Actionsfolder zo’n 330 actions. 30 daarvan zijn standaard, de 300 overige geschreven voor en door gebruikers; allemaal gratis.

Freeway 4 komt dit jaar uit … (de huidige versie, FWPro 3.5.12 bestaat bijna 3 jaar) we horen al enkele maanden heeeeel weinig van de Softpress-mensen; dat was voorheen wel anders, er zou wel eens veel gaande kunnen zijn. Het vermoeden van de reelase ligt rond de zomer (na Tiger).
    Moet wel gezegd worden dat het merendeel van de gebruikers op het Freeway Discussion Forum het wachten beu wordt. Richard Logan (de baas) beloofde een enorme verassing, en dat onze wensen (de zgn. wishlist die bij tijd en wijle door ‘ons’ wordt verlengd) niet zullen worden genegeerd. Het wachten zal beloond worden.

Neemt niet weg dat ik GoLive CS 2 toch ga proberen … we schaffen de Suits toch aan, dus waarom niet proberen … maar ik blijf sceptisch.

Bijdrager
    rvanheukelum

Misschien vind je het leuk te weten hoe je in Freeway rss-feeds maakt …

Bijdrager
    freshface

Ik ben al 4 jaar DW gebruiker.
    Na dit alles te lezen, wil ik toch Freeway eens proberen.

Bijdrager
    freshface

Ik heb de trail versie gedownload en geinstaleerd.
    Nu heb ik toch enkele bedenkingen/vragen.

Freeway is toch een wysiwyg programma, niet ?!
    Ik vindt het echt niet gemakelijk werken.
    Hoe kan ik iets previeuwen en manueel html ingeven ?

Ik vindt het echt raar in gebruik en is niet intiutief.
    Het heeft veel weg van QXP.

Bijdrager
    sidartha

Voor een preview moet je even de eerste keer onder archief > publiceer site klikken, daarna kan je onder archief > voorvertoning de gewenste browser selecteren.

Bijdrager
    rvanheukelum

Command-Alt-P = preview
    Handmatig code invoeren: Menubalk / Invoegen / Markup
    en: Pagina / HTML Markup … /

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”konijn”

Ik vindt het echt raar in gebruik en is niet intiutief.
    Het heeft veel weg van QXP.

Dat het op QXP lijkt klopt …, maar intu├»tief werkt het wel degelijk … net als XPress en InDesign. Ik zie mijzelf niet als iemand die studeert of ├╝berhaubt de moeite neemt handleidingen te lezen, toch gaat het prima. Dat mag toch wel intu├»tief heten.

Bijdrager
    jeepke

Ik ben nu 2 dagen de trail-versie aan het proberen.

Voor een dreamweaver gebruiker is het wel erg wennen. Je moet een beetje je dreamweaver gewoontes los laten, en er gewoon op los tekenen met grafische kaders, tekst-kaders enz.. Ik moet zeggen dat na een avondje klooien ik momenteel mijn site hetzelfde heb als mijn site van dreamweaver. Er zijn echter wel nog veel vragen. Zo probeer ik een animated-gif te plaatsen. Als ik vervolgens op voorvertoning klik(via safari) hangt het programma zich iedere keer weer op. Erg vervelend. (deze animated-gif moet over een bestaand plaatje vallen!! misschien doe ik iets erg fout???)

Dan heb ik de pagina ingesteld op 800×600, maar ik kan niet vinden waar ik de pagina vergrendel, zodat de achtergrond-picture niet word herhaald. Deze wordt gewoon herhaald naar gelang de grote van het weergegeven venster. Waar moet ik dit in hemelsnaam instellen?? Tevens wil ik de background-color instellen, maar waar moet dit???

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”jeepke”

Voor een dreamweaver gebruiker is het wel erg wennen. Je moet een beetje je dreamweaver gewoontes los laten, en er gewoon op los tekenen met grafische kaders, tekst-kaders enz.. Ik moet zeggen dat na een avondje klooien ik momenteel mijn site hetzelfde heb als mijn site van dreamweaver. Er zijn echter wel nog veel vragen.

Dat had ik ook toen ik van XPress naar InDesign ging … ik wil nu niet meer terug.

”jeepke”

Zo probeer ik een animated-gif te plaatsen. Als ik vervolgens op voorvertoning klik(via safari) hangt het programma zich iedere keer weer op.

Wat bedoel je met ‘het programma hangt zich op’?

”jeepke”

Dan heb ik de pagina ingesteld op 800×600, maar ik kan niet vinden waar ik de pagina vergrendel, zodat de achtergrond-picture niet word herhaald. Deze wordt gewoon herhaald naar gelang de grote van het weergegeven venster. Waar moet ik dit in hemelsnaam instellen?

Eenvoudig: Ga naar Menubalk/Pagina/Actions/Background Extra’s, en stel op het Actions palet het gewenste gedrag in. Left/Top is … inderdaad … linksboven. Left/Tile is links naar beneden repeteren.

”jeepke”

Tevens wil ik de background-color instellen, maar waar moet dit???

Eenvoudig: dat kan op twee manieren …

Bijdrager
    jeepke

@R_van_Heukelum

Bedankt voor je goede hulp. Ik heb momenteel die animated-gif weer geplaatst, en nu doet deze het perfect. Ik weet even niet wat er fout was, maarja……gewoon doorgaan.

Maar waarom is er de functie om tabellen te maken?? (in dreamwaever moest je alles in tabellen zetten om een pagina goed te kunnen opmaken, maar in freeway wordt dit automatisch gedaan)
    Is deze functie puur bedoeld om informatie(tekst) als tabel weer te geven, of is het toch verstandiger om net zoals in dreamweaver toch alles in tabellen optemaken??

Bijdrager
    jeepke

Ik heb zoals ik gemeld heb een master-page gemaakt naar mijn eigen layout. Nu heb ik via het programma e-ordering een shoppingcart gemaakt die in een aparte map staat. Als ik vervolgens naar mijn masterpage ga, en een nieuwe pagina maak, kan ik de webshop-pagina in mijn eigen layout plaatsen. Als ik deze pagina vervolgens bekijk via voorvertoning werk het, en zie ik de webshop zoals ik die heb ingegeven (en in mijn eigen layout!!)
    Als ik echter in Freeway de getoonde velden wil verplaatsen of veranderen(layout) krijg ik alleen maar mijn html-vak te zien met daarnaast de geimporteerde html-filenaam.

Eigenlijk zou ik toch ook een grafische weergave hiervan moeten zien die ik kan aanpassen??? Of minimaal de html-code, zodat er handmatig dingen verandert kunnen worden.

Bijdrager
    rvanheukelum

Daar durf ik je zo geen antwoord op te geven; ik heb dat nog nooit gedaan.
    Eventueel kun je de boel zippen en on-line zetten om te downloaden?
    Ik wil er dan eventueel dit weekend naar kijken. Mail me eventueel dan de url maar.

Bijdrager
    jeepke

@ R_van_Heukelum

Ik ben inderdaad toch tegen een tekortkoming gestoten van freeway!!
    Zoals al vaker besproken:

De gegenereerde webshop-code die weggeschreven staat als html-bestand kan ik wel importeren in freeway, maar deze laat geen grafische weergave hiervan zien, met als belangrijk gevolg dat ik de layout niet kan aanpassen.
    Integenstelling tot dreamweaver, waar de html-file gewoon is te openen, en vervolgens gewoon grafisch wordt weergegeven(je ziet dan de tabellen-structuur met inhoud weergegeven).

Dit is alleen maar optelossen als ik in freeway de html-CODE kan weergeven van de pagina. Dan is de code van een extern html-bestand intepassen, en wordt deze juist weergegeven zoals in dreamweaver.

Dus, hoe kan ik de html-source-code weergeven in freeway (zoals in dreamweaver)????
    Als ik het bovenstaande fout heb, dan hoor ik het graag!!!

Bijdrager
    Christof

Ik ben ook nog maar pas bezig met Freeway … en tot nu toe een heel goed programma. Met wat kennis van Dreamweaver in het achterhoofd was het eerst wel moeilijk om te beginnen maar na een avondje prutsen begint het al aardig te lukken.

Heb wel ergens gelezen dat Freeway niet standaard de HTML code laat zien, wil je de HTML code wel zien dan moet je een action (freeware) downloaden, dit is de URL http://www.freewayactions.com

Heb echter ook een vraag … lukt het om in Freeway vertikaal uit te lijnen ??

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”Christof”

Heb wel ergens gelezen dat Freeway niet standaard de HTML code laat zien, wil je de HTML code wel zien dan moet je een action (freeware) downloaden, dit is de URL http://www.freewayactions.com

Je moet de action ’Source Code Snooper’ hebben.

”Christof”

Heb echter ook een vraag … lukt het om in Freeway vertikaal uit te lijnen ??

Jawohl, de pagina-actie ’Vertical Alignment’ (de naam zegt het al) regelt dit.
    Maak je op je pagina’s gebruik van lagen, dan moet je de action ’Centre Layered Pages’ hebben.

Bijdrager
    Christof
    ”R_van_Heukelum”

Jawohl, de pagina-actie ’Vertical Alignment’ (de naam zegt het al) regelt dit.
    Maak je op je pagina’s gebruik van lagen, dan moet je de action ’Centre Layered Pages’ hebben.

Dit is voor de pagina in het algemeen, maar is het mogelijk om tekst te centreren in een grafisch element?

Bijdrager
    rvanheukelum

Plaats het er gewoon los overheen; standaard staat de optie ‘Combineer figuren’ aan, dus de elementen worden samengevoegd tot ├ę├ęn bestand.

Bijdrager
    jeepke

De action ‘Source code snooper’ is voor mij de gezochte action. Waarom dit niet eerder vermeld?? Nu is het inderdaad mogelijk om html-code op de juiste plaats te kopieeren en te bewerken. Echter blijft het gemis bestaan t.o.v. dreamweaver, die de geimporteerde code tevens als grafische voorvertoning laat zien.

Dit maakt naar mijn mening voor dergelijke projecten dreamweaver onmisbaar. Hopelijk wordt deze mogelijkheid beter geimplementeerd in de nieuwe freeway versie. Ik vind freeway namelijk wel de gemakkelijkste en snelste oplossing om een website te maken, met betere uitlijningen dan in dreamweaver waar je de tabellen zelf moet ontwerpen.

Ik heb momenteel al contact opgenomen met Noadis, en krijg in de loop van de week uitleg over het bovenstaande van Henk Hodimont. Eens kijken hoe hij deze materie oplost.

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”jeepke”

De action ‘Source Code Snooper’ is voor mij de gezochte action. Waarom dit niet eerder vermeld?

Eenvoudigweg omdat het ten eerste eerder gemeld is (zij het niet in deze thread), ten tweede omdat het gebruik van Mark-up elementen (wat je normaal gesproken doet) meer toelaat in je ‘opmaak’ na het toepassen van de SCS-action. Dat heeft te maken met het feit dat vanaf dat moment alleen telt wat daar gedefinieerd staat. Latere handelingen op die pagina worden overruled door de html in SCS.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.