30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    Guez

Freelance tarieven

Hallo,

Ik ben 3e jaars student (na de zomer jaar 4) aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ik studeer Motion Design en ik heb dit schooljaar twee stages gelopen bij twee verschillende bedrijven. Het tweede bedrijf heeft mij nu freelance werk aangeboden voor in de zomer.
    Het gaat om 8 uur per dag en 3 dagen per week.
    Ik ben officieel nog geen freelancer dus dat zou ik nog moeten regelen bij de KvK.

Ik vraag me wel af waar ik rekening mee moet houden als ik freelance werk ga doen. Ik heb tot nu toe alleen ervaring als vaste medewerker waar veel voor je wordt geregeld door het bedrijf. Voor zo ver ik heb begrepen moet een freelancer zijn inkomsten verdelen voor pensioenkosten, vakantiekosten, ziektekosten en eventueel reiskosten….?

Wat zou een mooi tarief zijn in mijn geval? (nog niet volwaardige Motion Designer)
    Ik weet niet of mijn kwaliteiten mee tellen… Ik ben op mbo afgestudeerd als Grafisch Vormgever en ik studeer nu 4 jarige hbo opleiding aan de HKU. Verder ben ik bescheiden over mijn project resultaten maar ben wel bewust van mijn kwaliteiten.

Ik hoef niet rijk te worden maar ik wil een eerlijk aanbod krijgen van het bedrijf waarbij ik goed uit de kosten kan komen. Niet dat ik uiteindelijk 2 euro per dag verdien.

Wat voor tarief adviseren jullie?
    En wat zijn precies de kosten waar een freelancer rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
    Guez

Bijdrager
    stavos
    Guez op 04 juni 2013

twee stages gelopen bij twee verschillende bedrijven.

Ik neem aan dat je daar wat contacten aan hebt overgehouden? Raadpleeg die dan. En als bedrijf A je nu iets aanbiedt, vraag je gewoon advies bij bedrijf B. Of je legt contact met bedrijf C dat veel ervaring heeft met dit soort situaties. Een hobbyforum met Applegebruikers is een leuke vraagbaak natuurlijk, maar het aantal mensen dat hier daadwerkelijk kennis van zal hebben is op 1 hand te tellen.

Inactief
    Anoniem

Hey Guez

Ik heb vorig jaar een zelfde situatie gehad
    Ik wil je best wat dingen uitleggen en vertellen, aangezien ik nu een jaar freelancer ben
    Ik kan je dan met wat dingen helpen en uitleggen waar je rekening mee moet houden

Stuur mij even een PM met je mail adres

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

@stefanv Waarom pm? Je kan toch voor andere ook even erop zetten?

Bijdrager
    NielsH

Je moet van je tarief een aantal zaken betalen:

verplicht:
    – belasting
    Zeer aan te raden:
    – aansprakelijkheidsverzekering
    – zakelijke rechtsbijstand

Optioneel:
    – pensioen opbouwen
    – arbeidsongeschiktheidsverzekering

Hiernaast natuurlijk je kosten:
    – apparatuur, huisvesting, verwarming, telefoon, internet, je opleiding, accountant, KvK lidmaatschappen etc.

Hoe veel je denkt dat redelijk is hangt af van hoe veel je wilt verdienen, hoe veel je opzij wilt leggen voor pensioen en van je kosten. Hiernaast natuurlijk van wat de opdrachtgever wil betalen (in een marktsituatie).

Uiteindelijk rekenen veel zzp-ers te weinig om ook een voldoende pensioen op te bouwen en arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen te treffen. Er zijn ws. genoeg adviesbureau’s die je kunnen helpen om e.e.a. op te zetten?

Bijdrager
    MichMich

Hi Guez

Een uurtarief van ± 100 euro is in de branche niet vreemd. Je zou als starter bijvoorbeeld een tarief van 50 euro per uur kunnen aanhouden.

Als je wil gaan freelancen zijn er een aantal dingen die je moet regelen:

– Inschrijving KvK.
    – Aanmelding bij belastingdienst.
    – VAR verklaring (weet niet zeker of dit nog verplicht is. Even opzoeken dus.)

Daarnaast is het slim om je even te verdiepen in de volgende zaken:

– Regelingen belasting (startersaftrek, investeringsaftrek, etc…). Een accountant is best aan te raden. Ze kosten een hoop geld, maar een goede accountant verdient zichzelf dik terug.
    – Verzekeringen: verzeker alleen de kosten die je echt niet zelf kunt dragen. Aansprakelijkheidsverzekering is handig (dit is overigens niet hetzelfde als een bedrijfsrisicoverzekering), en een arbeidsongeschikheidsverzekering is iets wat je echt moet overwegen: hij kost alleen bakken met geld.

Pensioenopbouw zou ik me de eerste jaren nog even niet mee bezig houden.

Vooral belangrijk, zorg dat je je inkomsten apart zet, en slechts een klein deel aan jezelf uitkeert. 4 keer per jaar moet je namelijk btw afdragen, en één keer per jaar krijg je een dikke inkomstenbelastingaanslag. Een zakelijke rekening om je privé en zakelijke geldstroom te scheiden, is dus raadzaam.:)

Succes, en veel plezier met het avontuur.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

100 euro per uur ? Weet je hoeveel grafische mensen zijn? En hoeveel werk ;)?
    Hoeveel reclame burotjes er zijn?
    Als je 3 dagen werk en je hebt 15000 euro aan kosten, heb je een balkenende norm….

Ehm verzekering… ja altijd lastig.
    maar tip : http://www.broodfonds.nl/
    Uur tarief zit natuurlijk je eigen apparatuur (bv laptop enzo) wel en niet erbij. Of je op locatie werk of thuis
    Als je thuis werk heb je geen var nodig, als je op locatie werk heb je var nodig.

Bijdrager
    MichMich

MEEUW, 100 euro ja. ± … dus 75 ~ 125… of hoe breed je het wilt trekken. Als ZZP’er heb je nooit constant werk, dus die 3 dagen ga je over het jaar nooit halen. En vergeet de kosten niet.

Natuurlijk zijn er veel goedkopere “designers”. Maar ik neem aan dat we het hier over het serieuze werk hebben.

Als je thuis werk heb je geen var nodig, als je op locatie werk heb je var nodig.

Uhhm… Nee, zo zit de VAR-wetgeving zeker NIET in elkaar.

Bijdrager
    MichMich
    Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Nou 100 euro, is wel beetje overdreven. 75 euro kan ik nog wel beetje mee inkomen.
    Afgezien dat de VAR verklaring (net als de kvk) Volledig overbodig en niet nuttig zijn en eigenlijk afgeschaft moet worden.

Bijdrager
    MichMich

En dus gaf ik 50 aan als suggestie. (FYI, wij betalen, én rekenen, afhankelijk van het type werk, geregeld rond de 100 euro per uur… zó vreemd is het niet.)

Dat jij de VAR niet nuttig vindt, wil niet zeggen dat Guez hem gewoon kan negeren.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ja dat ik hem niet nuttig vind staat los van het opvragen. Sorry voor de verwarring. Maar eigenlijk vind half nederland het een stom en overbodig iets :). Zo bedoelde ik het meer.
    Wat moet ik worden om 100 euro per uur te kunnen vragen ;)?

Bijdrager
    FastMac

Ik zou eerder zeggen € 25 euro! Een opgeleide, ervaren designer wordt bij kleinere bureaus (±10 mensen) niet aangenomen voor meer dan € 55 euro volgens mij. Maar het verschilt ook per bureau. Uitschieters van € 150.- per uur zijn er zeker bij.

Startende grafisch ontwerpers krijgen echt niet meer dan 20 a 25 euro.

Je zou ook per project kunnen werken. Als je dan sneller klaar bent dan de uren die begroot zijn kan je die mooi in je zak steken. Zo kom je wellicht wel aan 65 per uur. Als het tegenzit… tja, dan is dat lastiger te verkopen.

Bijdrager
    MichMich

20 ~ 25 is écht te laag.

Als je al je kosten en inkomstenbelasting er vanaf trekt, blijft er een tientje per uur over. Als je dan nog de onbetaalde uren meerekent (zoals pre-sales). Dan blijft er echt niets over.

Belangrijker nog: als je nu te laag in stapt, kan je nooit eenvoudig je tarief verhogen.

Ik vraag me echt af wat het is, dat mensen nooit een behoorlijk bedrag durven te vragen voor hun werk. Schaamte?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Marktwerking ;)?
    Het is natuurlijk ook afhankelijk wat je kosten zijn.
    Als je alleen maar in auto van en naar je werk toe ga en alle koffie en apparatuur staat er al…
    Maarja als een bedrijf het er voor over hebt en ze hebben goede klanten dan moet je zeker niet te laag zitten.

Ik snap niet dat mijn auto monteur 47,50 durf te vragen…..Doe het nu zelf beetje en hoef ineens geen bougies te vervangen in mijn diesel.

Bijdrager
    Guez

Bedankt voor jullie reactie!!
    Op basis van jullie reacties ben ik iets wijzer geworden betreft tarieven en kosten van een freelancer.

Je moet van je tarief een aantal zaken betalen:

verplicht:
    – belasting
    Zeer aan te raden:
    – aansprakelijkheidsverzekering
    – zakelijke rechtsbijstand

Optioneel:
    – pensioen opbouwen
    – arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ik moet zelf nog even goed uitzoeken hoeveel de kosten zijn van elk punt en wat ze precies inhouden.

Voor als nog twijfel ik aan een redelijk tarief die bij mij past.
    Misschien is het handig om erbij te vermelden dat dit bedrijf een eenmanszaak is die het liefst met stagiaires werkt en afentoe freelancers voor de grotere projecten.
    Dit bedrijf voelt zich ook vaak gedwongen om kleinere klusjes aan te nemen in de hoop om ooit de grote klusjes binnen te slepen van de grote klanten. Dit betekent weinig tijdsbestek en weinig budget.

Aangezien ik nog student ben en nog veel moet leren en ervaring moet op doen wil ik niet al te moeilijk doen over mijn tarief. Ik wil gewoon fatsoenlijk uit de kosten komen.
    Ik vergelijk het met mijn vorige baantje als uitzendkracht via uitzendbureau. Ik werkte als “mail boy” (postkamer medewerker) in de ING. Random baantje waar ik dus 1200 euro verdiende per maand. Ik denk 36 uur per week.
    Lager dan dat wil ik het liefst niet verdienen. Een baantje als Motion Graphic Designer valt ook niet te vergelijken met Mail Boy in de ING.

Mijn vraag voor deze topic wilde ik neutraal houden om jullie meningen en adviezen te krijgen. Ik heb daarom het aanbod van mijn stagebedrijf niet vermeld. Dat doe ik dan bij deze. Maar aangezien jullie reacties begin ik zwaar te twijfelen of ik het aanbod wel goed heb begrepen of dat ze een grapje hebben gemaakt.

Het aanbod is:

Freelance werk:
    70 euro per dag!!
    8,75 euro per uur

8,75 euro x 8 uur = 70 euro x 3 dagen per week = 210 euro per week

Wat moet ik hiermee?
    Als vaste medewerker vind ik dit al te weinig… laat staan als freelancer.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is twee keer zoveel als een volwassen postbesteller, die door weer en wind jouw post op tijd tracht te bezorgen.

Dus… helemaal goed toch?
    ;)

Ik kan me voorstellen dat je er van schrikt.
    Maar de woorden ‘economische crisis’ heb je de laatste tijd ook vast wel eens voorbij horen komen?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Naja 8,75 euro of 70 euro per dag… als freelancer…. is natuurlijk wel een lachertje.
    En je baas lacht er helemaal om.
    Als je kvk inschrijf, ben je al 50 euro kwijt.
    Daarbij…. je krijg zo echt geen var verklaring.

Als hij je in dienst neem is 8,75 net boven het minimaal volgensmij als 27 jarige. Kan je na gaan als je het netto krijg als zzp’er!
    je werkt dus totaal 3 dagen en 2 maanden even vanuit gaan. Dat is 24 dagen. Voor 24 dagen word je echt geen zzp’er hoor.

Bijdrager
    mytecmaster

8,75 is een schijntje. fabriekswerk levert al 10-11 euro per uur op. (uitzendbureaus krijgen meestal wel 15-20 euro voor die werknemer). 20 euro per uur is echt niet heel hoog.

Bijdrager
    mytecmaster

Nu is de vraag wat is het voor een bedrijf? zo,n aanbod is nu niet bepaald professioneel te noemen. Je hebt mbo afgerond en hbo je propedeuse dan mag je toch echt wel meer krijgen dan dat minimale bedrag. Het lijkt op kinderarbeid/goedkope polen werk.

Bijdrager
    plonserd

Voor dat bedrag ben je idd beter af in een fabriek, of zelfs als verkoper in een retailzaak.. Of eender waar:D Voor 8,75 per uur kom ik m’n deur niet uit hoor. Akkoord dat het crisis is, maar dit is echt belachelijk weinig.

Ik werk momenteel als nachtreceptionist in een hotel. Buiten een beetje computervaardigheden (een héél klein beetje..) heb je daar geen speciale opleiding voor nodig, en daar verdien ik al 12 euro netto per uur mee. Hiervoor heb ik altijd als kok gewerkt (ook hotelschool gedaan), maar omdat er steeds meer en meer tijd in m’n muzikale bezigheden kruipt zocht ik een job die meer te combineren was. Als sous chef zat ik ook gemakkelijk rond de 14-15 netto per uur.

Als je echt een behoorlijk inkomen wilt deze zomer, zou ik aanraden om iets totaal anders te doen. Al is het in een fabriek gaan werken, dat kan eventueel parttime, en daar zul je een pak meer aan overhouden. De vrije tijd die je dan hebt zou ik besteden aan het zoeken van eigen opdrachten, eventueel als zelfstandige student. Ik ben ervan overtuigd, dat als je vaardigheden en talent hebt, dat je dan ondanks de economische crisis binnen dit en een paar jaar best wel een mooie job kan scoren. In vele sectoren is er sprake van overbezadiging, maar de echt goeie zullen altijd weten te overleven.

Bijdrager
    MichMich

Guez,

Ik zou het aanbob mooi aan je voorbij laten gaan, en gaan kijken of er wel serieuze bedrijven zijn die je willen inhuren voor een goed tarief.

Succes!

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

@MichMich Die wel 125 euro per uur betalen ;). Good luck in deze tijden

Bijdrager
    MichMich

@Meeuw: waar ben je op uit? Wat is je doel?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ik grapte maar wat michmich.

Btw, elke post die jij post, kost je een euro… pfff.
    Koffie :7 euro.(excl halen, koffie,suiker & melk)

Bijdrager
    MichMich

@Meeuw: Ik snap je humor niet helemaal. Volgens mij snap jij ook het verschil niet tussen facturatie op uurbasis, en een vast uurloon. Posten op OMT en koffie halen factureer ik niet.

En nu: cut the crap, on topic graag, je begint me te irriteren.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ja ik begrijp dat wel. Alleen iemand die al jaren lang ervaring heeft en talent en zijn werk goed doet, die mag wel 100 euro per uur vragen.
    Iemand net van school af is zonder ervaring…
    wat moet zijn baas dan wel niet vragen voor een foldertje of web ontwerp?
    Er is ook een verschil wat je aan een bedrijf vraag voor een product of een uur tarief wat je vraag aan bedrijf omdat ze je inhuren.
    En dit is ontopic btw.

Bijdrager
    MichMich

@Meeuw: Lees nou eens man. Ik heb NERGENS gezegd dat hij 100 euro per uur moet vragen. NERGENS!

Bijdrager
    GuuZz

LOL helemaal met @MichMich eens, het advies was 50 euro. Wat ik overigens een mooi tarief vind voor een functie als deze. 70 euro per dag is niks, daar houd je door al je kosten etc heeeeel weinig aan over.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    MichMich op 04 juni 2013

MEEUW, 100 euro ja. ± … dus 75 ~ 125… of hoe breed je het wilt trekken. Als ZZP’er heb je nooit constant werk, dus die 3 dagen ga je over het jaar nooit halen. En vergeet de kosten niet.

Ik ging even uit van deze post, dus sorry als ik je verkeerd heb begrepen en je dag heb verpest :).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.